Transportatorii feroviari de călători primesc diferențele de compensări, după rectificarea bugetară

4 octombrie 2019

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a actualizat actele adiționale la contractele de servicii publice încheiate cu operatorii de transport feroviar CFR Călători, Interregional Călători, Softrans SRL, Transferoviar Călători, Astra Trans Carpatic și Regio Călători.

Modificările au în vedere faptul că în luna august 2019 s-a efectuat rectificarea bugetară, fapt ce a permis corelarea unor elemente prevăzute în contratele de servicii publice cu noile prevederi incluse în Ordonanța de Guvern nr. 12/2019, respectiv deblocarea valorii de 10% din buget, reținută inițial pentru o execuție bugetară prudentă, precum și a sumei de rezervă a CFR SA, care era prevăzută în pachetul minim de servicii.

Potrivit prevederilor legale, respectiv Legii bugetului de stat nr 500 din 2002, se rețin inițial 10% din sumele cuvenite după care, în al doilea trimestru al anului, după prezentarea raportului semestrial privind situația economică și bugetară a beneficiarilor, cu avizul Consiliului Fiscal, banii sunt restituiți.

Cum au crescut compensațiile

CFR Călători

Valoarea compensației aferente indicatorului tren-km : 14.824,0181 lei pe mia de tren-km, față de 13.090,93 lei. Valoarea compensației aferente indicatorului călători-km pentru tren InterRegio este de 28,7630 lei pe mia de călători-km, față de 25,87 lei pe mia de călători-km, iar valoarea compensației aferente indicatorului călători-km pentru tren Regio: 201,2404 lei pe mia de călători-km, față de 179,76 lei la cele Regio.

Costurile de transport estimative ale CFR Călători sunt de 2,63 miliarde lei, după ce au crescut de 2,16 miliarde lei în 2016, la 2,28 miliarde lei în 2017, 2,32 miliarde lei în 2018. Estimativ veniturile CFR Călători din transport sunt prognozate la 1,13 miliarde lei, de la 771,35 milioane lei în 2016 (867,99 milioane lei în 2017 și 1,09 miliarde lei în 2018).

Nivelul compensației pentru acest an a fost stabilit la 1,14 miliarde lei, față de 1,06 miliarde lei  în 2016 (1,09 miliarde lei în 2017 și 1,07 miliarde lei milioane lei în 2018). Din cei 1,14 miliarde lei compensații, 694 milioane lei sunt compensații la transportul Regio.

Interregional Călători SRL

Valorile compensațiilor unitare (adică tren – kilometru și călători – kilometru) sunt aceleași ca și la CFR Călători, fiind unice pentru toți operatorii. Aplicarea unui sistem de compensații egale pentru toți operatorii face ca la unii costurile să fie compensate în proporție mare, iar la alții în proporție mică, aceasta și în funcție, spre exemplu, de parcul de vagoane și locomotive folosit. Nu este vina nimănui că unii operatori nu investesc, spune Grigore Mare din partea Federației Mișcare Comercial, cu referire la faptul că CFR Călători are multe garnituri formate dintr-o locomotivă puternică ce ar putea tracta zeci de vagoane dar care  trage după ea câte două-trei vagoane, înregistrând costuri semnificative cu combustibilul.

Costurile de transport estimative ale Interregional Călători sunt de 44,14 milioane lei, după ce au crescut de la 27,98 milioane lei în 2016, la 37,64  milioane lei în 2017, 37,65 milioane lei în 2018.

Estimativ,  veniturile din transport sunt prognozate la 5,75 milioane lei, de la 4 milioane lei în 2016 (5,9 milioane lei în 2017 și 5,52 milioane în 2018). Nivelul compensației pentru acest an a fost stabilit la 38,39 milioane lei, față de 23,61 milioane lei în 2016 (23,25 milioane lei în 2017 și 31,27 milioane lei în 2018). Compensația merge intergral către transportul cu Regio, operatorul neavând trenuri Interregio.

Transferoviar Călători SRL

Costurile de transport estimative ale Interregional Călători sunt de 109,47 milioane lei, după ce au crescut de la 100,55 milioane lei în 2016, la 111,68  milioane lei în 2017, 108,51 milioane lei în 2018.

Estimativ veniturile din transport sunt prognozate la 26 milioane lei, de la 22,82 milioane lei în 2016 (23,9 milioane lei în 2017 și 25 milioane în 2018). Nivelul compensației pentru acest an a fost stabilit la 83,49 milioane lei, față de 74,47 milioane lei în 2016 (70,14 milioane lei în 2017 și 75,06 milioane lei în 2018). Din totalul de 83,49 milioane lei, grosul compensației merge la trenurile Regio, adică 70,77 milioane lei.

Softrans

Costurile de transport estimative sunt de 20,5 milioane lei, după ce s-au situat la 80 milioane lei în 2016, la 19,1  milioane lei în 2017 și 17, 56 milioane lei în 2018.

Estimativ, veniturile din transport sunt prognozate la 9,5 milioane lei, de la 6,65 milioane lei în 2016 (7,35 milioane lei în 2017 și 8,29 milioane în 2018). Nivelul compensației pentru acest an a fost stabilit la 11,53 milioane lei, față de 11,68 milioane lei în 2016 (9,14 milioane lei în 2017 și 8,71 milioane lei în 2018). Compensația merge integral către trenuri Interregio.

Regio Călători

Costurile de transport estimative sunt de 196,5 milioane lei, după ce au crescut de la 172,51 milioane lei în 2018. Estimativ, veniturile din transport sunt prognozate la 35,13  milioane lei, de la 33,69 milioane lei în 2018. Nivelul compensației pentru acest an a fost stabilit la 146,82 milioane lei, față de 138,17 milioane lei anul trecut. 143,55 milioane lei este compensație la trenurile Regio.

Astra Trans Carpatic

Costurile de transport estimative sunt de 29,24 milioane lei, după ce au crescut de la 21,42 milioane lei în 2018. Estimativ veniturile din transport sunt prognozate la 11 milioane lei, de la 9,09 milioane lei în 2018. Nivelul compensației pentru acest an a fost stabilit la 14,09 milioane lei, față de 9,61  milioane lei anul trecut, acestea mergând integral pentru serviciile Interregio.