Într-o argumentație de lemn bazată nu pe explicații, dovezi concrete, ci pe paragrafe de proiecte legislative, declarații de bună intenție, fraze goale și aprecieri vagi, reprezentanți ai Ministerelor Transporturilor și Apărării Naționale s-au străduit marți să salveze aparențele că dezbat public proiectul de act normativ ce prevede transferul unei unități medicale subordonate, și anume Spitalul Witting CF1, la Ministerul Apărării Naționale. Dezbaterea privind transferul spitalelor CF este una inutilă pentru că la mijloc este vorba de rațiunile politice neștiute ale ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Dezbaterile au pus față-n față reprezentanți ai sindicatelor sanitare din domeniu, angajați ai unităților medicale subordonate, sindicatelor din Transporturi, reprezentanților MT și MApN. Întrebări punctuale concrete au primit răspunsuri de tipul „vom vedea”, „va exista un ordin de ministru”, „se va schimba pe ici pe colo, prin punctele esențiale”.
Despre proiect puteți citi aici.
Prima și cea mai mare nelămurire este utilitatea acestui transfer, efectul benefic al măsurii asupra sectorului sanitar din domeniul Transporturilor. Nu este suficient faptul că proiectul susține că va crește calitatea serviciilor medicale din sector, atât timp cât nu se explică de ce.
Întâlnirea s-a sfârșit într-un haos în care reprezentantul Ministerului Apărării Naționale, directorul Codrin Munteanu (foto stanga) a avertizat presa să nu folosească imaginile cu el.
Semnele de întrebare privind transferul spitalelor CF
Care este de fapt beneficiul măsurii? Nu este niciunul sau cel puțin unul care să fi fost detaliat. Că spitalul va fi mai bine finanțat de către armată, da, se promite, dar ce a împiedicat până acum acordarea acestei finanțări mai bune prin intermediul bugetului Ministerului Transporturilor? Cadrele medicale resping argumentul. Nu avem nevoie, dotarea pe care o avem este foarte bună, avem ce ne trebuie, a spus șeful medical al Spitalului CF1 Witting.
Acesta a ridicat problema dreptului angajaților de a alege unde să lucreze. S-au angajat într-o unitate civilă, acolo vor să rămână, nu sub una condusă de armată. Apoi, Codul Muncii spune că angajații se transferă doar la cerere sau în interesul angajatorului. Ori pe ei nu i-a întrebat nimeni niciodată dacă vor să ajungă în subordinea MapN.
Semnele de întrebare sunt numeroase. Ce se va întâmpla cu personalul medical civil? Cadrele medicale din prezent vor fi la fel de bine plătite, comparativ cu colegii lor care au grade militare sau mai prost? Vor face aceeași muncă pe mai puțini bani doar pentru că nu au grade militare? Vor avea aceeași libertate într-o unitate subordonată MapN? Cum vor fi văzuți, vor primi și ei ordine?
Sunt întrebări la care au lipsit răspunsuri concrete, directorul din MApN răspunzând la unele întrebări cu afirmația că orice reorganizare presupune schimbări.
Problema serviciilor medicale. Spitalul CF1 este o unitate de tratare a bolnavilor cronici, în timp ce unitatea care îi va absorbi este una de urgență (Spitalul de Urgență Carol Davila). Astfel, o parte a bolnavilor cronici ce erau tratați la CF1 nu se vor mai putea trata la noua unitate mamă, a fost avertismentul unui medic din sistem. Contractele sunt semnate cu Casa de Asigurări a Municipiului București. Ce se va întâmpla cu acestea când se va trece la o unitate subordonată Casei Armatei? Reprezentantul MapN a ținut să dea asigurări că la spital se vor putea trata în continuare și cei care se tratează în prezent. Însă există presiuni în cadrul Armatei ca la Spitalele militare prioritate să aibă cadrele medicale, nu civilii.
Multe dintre serviciile medicale prestate în prezent sunt specifice sectorului Transporturilor, de tipul evaluărilor, expertizei etc. Ce treabă are un spital militar cu boli profesionale ale ceferiștilor?, a întrebat retoric un vorbitor.
Apoi, Spitalul CF1 are contract de colaborare, parteneriat cu Facultatea de Medicină din cadrul Universității Titu Maiorescu. Alte spitale (CF Pașcani) sunt părți în proiecte europene ce au drept obiect digitalizarea informațiilor privind pacienții. Care este viitorul acestui parteneriat sau a acestor proiecte? De ce atunci când s-a pus problema transferului nu a fost întrebată și unitatea de învățământ dacă e interesată de transfer? Răspunsul de lemn dat de Adrian Găvruța, secretar general adjunct în Ministerul Transporturilor, eminența cenușie din spatele măsurii, a fost că așa a stabilit un soi de Comitet a cărui componență nu a vrut sau nu a putut să o indice.
Anne Mary Ionescu, psiholog în Spitalul CF1, membru al Comisiei Centrale de siguranța circulației, ce funcționează în subordinea spitalului, și-a manifestat nedumerirea privind subordonarea viitoare a Comisiei în condițiile în care legea încearcă să împace și capra, și varza, și lupul, prevăzând trei instituții care să coordoneze unitatea. Legislația actuală cere clar ca această Comisie să fie subordonată Ministerului Transporturilor.
Sindicaliștii prezenți au dat exemple de terenuri intrate în posesia MapN, ulterior fiind revândute, ceea ce s-ar putea întâmpla și cu terenurile Spitalului CF1. Oficialii au argumentat că aceste vânzări nu pot avea loc, fiind vorba de domeniul public al statului, fapt care însă nu a convins sindicaliștii. Ei au dat exemple de terenuri ajunse la dezvoltatori imobiliari. Unele terenuri nu au nici măcar valori actualizate, figurând la prețul de un leu pe metru părtrat.
Discuția s-a terminat agitat la momentul la care reprezentantul Ministerului Apărării Naționale, directorul Codrin Munteanu, un funcționar de stat cât se poate de bine plătit, l-a avertizat pe un jurnalist TV că nu are voie să îi folosească imaginea și cele spuse.