spot_img
sâmbătă, decembrie 4, 2021
spot_img

Tramvaiul Bozankaya de la Timișoara, premiat în Franța

Producătorul de material rulant Bozankaya a primit la Lille, Franța, premiul ERCI 2021 (European Railway Clusters Initiative) la categoria cea mai mare întreprindere.

Premiul a fost acordat pentru „Tramvaiul cu baterii Bozankaya” (Turcia/Membru al Clusterului Feroviar ARUS). Potrivit organizatorilor evenimentului, ERCI Bozankaya a fost fondată în 1989 în Germania ca o companie de cercetare și dezvoltare. În 2003, compania s-a extins în Turcia, unde a devenit un brand local puternic, bazându-se pe investițiile în cercetare și dezvoltare din anii precedenți. „Compania are un istoric puternic ca inovator în dezvoltarea și fabricarea de vehicule ecologice, economisitoare de energie, cu zgomot redus, oferind clienților o combinație avantajoasă de investiție atractivă și cost de operare. Inovație: cu soluția de baterie de înaltă tensiune integrată în sistemul de acționare a tramvaiului, este asigurată o acționare fără utilizarea catenarelor. Datorită acestui concept de baterie bazat pe chimia Li-Ion, este posibil să parcurgeți 63 km fără catenară în condiții normale de funcționare”, au menționat organizatorii competiției.

Avantajele ar fi economii în investiții în electrificarea liniilor aeriene (OLE); economii la costurile de întreținere și service ale infrastructurii. În plus, se oferă o soluție de electrificare estetică și previne poluarea vizuală.

Contract de 21 de tramvaie la Timișoara

Cu tramvaiul premiat la Lille Franța, Bozankaya a câștigat un contract la Timișoara. Municipiul de pe Bega va primi 21 de tramvaie produse de compania din Turcia, existând și posibilitatea creșterii acestui număr până la 40. Primul a sosit în Timișoara la finalul lui iunie și a trebuit să treacă prin mai multe teste pentru omologare. Acest tramvai are o lungime de 32 de metri, capacitatea totală de 295 de pasageri (66 pe scaune + 229 în picioare) și costul de 11,5 mil. lei cu TVA inclus, finanțare în proporție de 80% din fonduri europene.

Trebuie însă reamintite criticile aduse acestui produs. Producători europeni importanți l-au văzut ca pe ceva inutil. Ei au obiectat că în pofida autonomiei sale ridicate, tramvaiul rămâne pe șine blocat în cazul unor pene de curent care duc la oprirea altor tramvaie în fața celui autonom sau la nefuncționarea semafoarelor. Apoi, o astfel de autonomie necesită încă un vagon care să transporte doar bateriile, a spus ironic reprezentantul unui producător mondial.

Soluție alternativă

Pentru astfel de cazuri, respectiv când se dorește eliminarea poluării vizuale, capitalele altor țări folosesc tramvaie care se alimentează pe durata staționării lor. La începutul acestui an, Alstom a implementat în Istanbul un sistem APS, de alimentare continuă la nivelul solului, pe linia de tramvai Eminonu-Alibeykoy, lungă de 10,1 km, care constă din 14 stații. Secțiunea de 9 km între Balat-Alibeikoy a liniei de tramvai care a fost inaugurată la 1 ianuarie 2021, va reduce amprenta la sol a liniilor de metrou ușor și va păstra estetica mediului urban.

Cu APS, care este aplicat pentru prima dată în Turcia, energia va fi furnizată tramvaiului printr-o șină electrică segmentată la nivelul străzii, în locul unui sistem catenar. Segmentele conductoare sunt activate numai atunci când sunt acoperite în întregime de tramvai, asigurând o siguranță totală pentru pietoni și alți utilizatori ai drumului. Puterea este preluată de elemente de contact amplasate sub vehicul, pe boghiul central al tramvaiului.

Oricum, multitudinea soluțiilor posibile este de salutat, căci datorită concurenței apărute între acestea, în final se va impune o soluție matură, economică și modernă care să elimine rețelele urbane ample de alimentare a tramvaielor cu electricitatea necesară deplasării.

Ce este ERCI

Inițiativa European Railway Cluster Initiative a fost fondată în 2010, odată cu semnarea acordului de cooperare la InnoTrans 2010. Scopul ERCI este de a promova inovarea și de a dezvolta noi oportunități de afaceri ca mijloc de consolidare durabilă a competitivității în industria feroviară europeană. ERCI promovează cooperarea între industrie și cercetare, inițiază proiecte de inovare și organizează întâlniri și ateliere B2B. Aceasta include, de asemenea, promovarea unei bune vizibilități și a unei rețele la nivelul UE.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole