Coronavirusul ”atacă” tramvaiele din Pantelimon. Ce decizie a luat Firea pentru park&ride

18 martie 2020

Va mai trece ceva vreme până când tramvaiele din Pantelimon vor circula mai bine decât acum. Primarul general Gabriela Firea a anunțat miercuri că a sistat lucrările pe șantierele Municipalității, inclusiv cel de la park&ride Pantelimon, lucrare care presupune și construcția buclei de întoarcere a tramvaielor.

Adrian Bărbulescu

tramvaiele din Pantelimon șine la Cora Pantelimon
Pentru că nu există buclă de întoarcere, pe aici circulă tramvaie cu dublă comandă

”Am dat sistare de lucrări pe toate șantierele municipalității: Fabrica de Glucoză, lărgirea străzii Prelungirea Ghencea, park&ride Pantelimon, Podul Ciurel, Podul Nicolae Grigorescu-Splai Dudescu, consolidare Curtea Veche și o consolidare de lângă sediul Primăriei Capitalei. De ce? Mulți dintre angajații de pe aceste șantiere sunt din județele vecine sau din comunele limitrofe, avem informații de la Polițiile Locale că au intrat în contact cu românii întorși recent din Italia și Spania care nu au respectat izolarea la domiciliu. Este posibil să se fi infectat deja cu noul coronavirus. Asta înseamnă că atunci când ar fi intrat să cumpere medicamente într-o farmacie sau alimente într-un magazin sau ar fi folosit mijloacele de transport în comun, să fi transmis coronavirusul bucureștenilor”, a declarat Gabriela Firea.

Municipalitatea are puține șantiere

O primă concluzie care se poate trage de aici este că Municipalitatea avea foarte puține obiective de investiții în derulare – șapte șantiere, dintre care doar cinci de infrastructură de transport.

O a doua concluzie este, de fapt, o veste tristă pentru locuitorii din cartierul Pantelimon, care nu vor vedea prea curând mai multe tramvaie circulând. Printre șantierele pe care Gabriela Firea a anunțat că se închid se află și cel de la Cora Pantelimon, unde se lucra la construcția parcării de tip park&ride. Obiectivul de investiții presupune și construcția buclei de întoarcere a tramvaielor. Nimeni nu contestă oportunitatea închiderii șantierului, pentru că prevenția este mai bună decât combaterea, însă concluzia este că investiția nu va fi finalizată la termen.

Investiția trebuia să fie gata acum șase ani de zile

Proiectul ar fi trebuit să fie gata în luna august a acestui an. Inițial, termenul de finalizare a lucrării era anul 2014. Acum, lucrările se desfășurau în ritm alert și erau șanse ca până în august să fie gata măcar bucla de întoarcere a tramvaielor.

Din 2017, de când a fost reluată circulația tramvaielor pe Șoseaua Pantelimon, aici sunt folosite doar tramvaie cu dublă cabină, iar la Granitul (Cora pantelimon) vatmanul se mută dintr-un capăt în altul al vehiculului. Tramvaiele cu dublă comandă au fost retrase atunci de pe linia 5, unde circulau tocmai pentru că nici la capătul de linie de la Aeroportul Băneasa nu există buclă de întoarcere.

Același consorțiu, alt contract

Lucrările, care ar fi trebuit să fie gata în 2014, sunt executate de un consorțiu format din TIAB SA, Tehnologica Radion și VIA proiect, pe baza unui nou contract semnat cu Primăria Capitalei la finele lunii iulie 2019, în valoare de 21 milioane de euro.

Noul panou de identificare a investiției

”După aproape șapte ani (de fapt, era vorba doar de cinci, pentru că declarația a fost făcută în vara trecută – n.red.)  de când trebuia construită această parcare de tip park&ride, am făcut, împreună cu specialiştii Primăriei Capitalei şi ai constructorului, toate demersurile astfel încât acest proiect, atât de important pentru descongestionarea traficului în Bucureşti, să fie deblocat! Am semnat contractul de execuţie, au fost obţinute toate avizele, inclusiv autorizaţia de construire şi s-a emis ordinul de începere a lucrărilor. Durata de execuţie a parcării, care va avea o capacitate de cca 500 de locuri, este de 12 luni, iar valoarea investiţiei este de aproximativ 21 de milioane de euro”, spunea la vremea respectivă primarul general Gabriela Firea.

Contractul pentru parcarea de la Cora Pantelimon și bucla de întoarcere a tramvaielor a fost semnat cu exact aceeași asociere care ar fi trebuit să finalizeze lucrările pe 10 august 2014, conform panoului de identificare a investiției care era prezent pe șantier. Între timp însă, el a fost înlocuit cu un nou panou, care menționează noul termen de finalizare a lucrărilor.

Tramvaiele din Pantelimon sunt foarte rare

Lucrările nu a fost gata în 2014 pentru că în acel an Tehnologica Radion a intrat în insolvență. Apoi, în august 2014, patronul companiei, Teodor Berna, a fost arestat preventiv într-un dosar de spălare de bani și evaziune fiscală cu un prejudiciu, potrivit procurorilor, în valoare de 100 milioane de euro. După acest episod, lucrările pe Șoseaua Pantelimon s-au oprit definitiv.tramvaiele din Pantelimon

Odată ce va fi gata noua buclă de întoarcere de la Cora Pantelimon, liniile 14 și 46, care acum circulă deviat, pe Bulevardul Chișinău și Bulevardul Basarabia, până la terminalul de la Republica, vor reveni pe traseul de bază.

Pe ruta deviată, calea de rulare a tramvaielor este într-o stare avansată de degradare, ceea ce a provocat, recent, și o deraiere în intersecția de la Diham. Acum, tramvaiele din Pantelimon ale liniei 55 au un interval de succedare de 10 până la 15 minute.