Tramvaiele Bozankaya pentru Timișoara, livrate în avans

7 mai 2020

Primul tramvai Bozankaya va ajunge în luna octombrie la Timișoara, deși contractul prevedea livrare la 18 luni de la semnarea contractului care a avut loc în iulie 2019. Aceasta înseamnă un avans de trei luni la livrare în ce privește tramvaiele Bozankaya pentru Timișoara.

Doru Cireașă

Tramvaiele Bozankaya pentru Timișoara tramvaie noi la Timișoara

Informația a fost anunțată zilele trecute de către Culiță Chiș, şeful Direcţiei de Dezvoltare din Primăria Timişoara.

„În luna octombrie o să vină primul tramvai, iar peste obligaţiile contractuale, în 2021 vor fi furnizate toate celelalte. Se vor face eforturile pentru a fi livrate înainte de termen. Până vineri, documentaţia, care este deja aprobată, respectiv proiectul tehnic cu detalii care a fost aprobat luni, vă ajungă la Autoritatea Feroviară Romană în vederea demarării procedurii de omologare”, a precizat Culita Chiş.

Contractul cu Bozankaya prevede livrarea a 16 tramvaie cu o valoare totală de 33 milioane euro. Contractul include o opțiune de a oferi 24 de tramvaie suplimentare, ceea ce aduce întreaga valoare a contractului la peste 80 de milioane euro. Primele livrări sunt așteptate la 18 luni de la semnarea contractului (adică la începutul anului viitor dacă turcii nu ar fi grăbit livrările), cu o întreagă durată a proiectului de 48 de luni.

În plus, 30 de milioane de euro au fost aprobaţi ca finanţare suplimentară a proiectului de înnoire a parcului de tramvaie, astfel ca, în total, 21 de garnituri de capacitate mare şi cu o autonomie de peste 60 de kilometri vor circula, în final, pe liniile din Timişoara.

Tramvaiele Bozankaya pentru Timișoara, livrate în avans

„Eu mă bucur că toate cele 3 contracte au fost finanţate din bani europeni şi vor avea un impact foarte mare. Acest tip de finanţare se încadrează în zona de mobilitate, care îşi doreşte să crească mobilitatea transportului în comun şi contribuie la reducrerea poluării în oraş. Mă bucur şi de faptul că licitaţia este făcută şi nu mai trebuie să aşteptăm, după semnarea contractului. Anul acesta vom avea şi primul tramvai, urmând ca anul viitor să avem şi mai multe”, a spus Sorin Maxim, directorul Agenţiei de Dezvoltare Regională Vest.

Declarațiile au fost făcute marți când Agenţia pentru Dezvoltare Regională (ADR) Vest şi Primăria Municipiului Timişoara au semnat contractul de finanţare pentru cea de-a treia etapă a investiţiei privind înnoirea flotei de tramvaie.

Prin etapa a treia a proiectului se asigură practic finanţare pentru achiziţia a încă şapte tramvaie cu o capacitate de minimum 170 de locuri fiecare.

Tramvaiele Bozankaya vor fi articulate, cu podea coborâtă, acţionate prin invertoare şi motoare asincrone de curent alternativ, alimentate de la reţea de contact sau dintr-o unitate de stocare a energiei electrice (montată în tramvai), cu post de conducere la un singur capăt şi uşi de acces pe partea dreaptă faţă de direcţia de mers. Proiectul prin care s-a câştigat finanţarea europeană a fost împărţit în 3 etape, fiecare dintre ele cuprinzând câte 7 garnituri.

Valoarea totală a fiecărei garnituri se ridică la 9,73 milioane lei, fără TVA.

Bozankaya va produce tramvaie 100% joase cu cinci module și o lungime totală de 30m. Vor atinge o viteză maximă de 70 km și vor oferi spațiu pentru 170 de pasageri. Tramvaiele pot funcționa la o baterie mai mare de 60 km, oferind mai multă flexibilitate în cazul reparațiilor sau a altor întreruperi ale rețelei electrice. Acest lucru permite, de asemenea, Timișoara, Capitala Europeană a Culturii în 2021, să extindă liniile de tramvai fără să fie nevoie să construiască linii suplimentare de catenare – o opțiune atractivă pentru centrele istorice.

Bozankaya, alegere și a edililor ieșeni

Firma turcă va livra 16 tramvaie și pentru Primăria Iași. Valoarea totală a achiziției este de 140 milioane de lei fără TVA (aproximativ 35 milioane de euro), respectiv 2,2 milioane de euro pentru fiecare tramvai. Cele 16 tramvaie vor avea o lungime minimă de 26 de metri și o capacitate de transport totală de minimum 230 de locuri, podea 100% coborâtă și aer condiționat.

Autonomia tramvaielor Bozankaya, inutilă?

Selecția ofertei Bozankaya a venit după o licitație contestată, în care competitorii turcilor au negat capacitatea tramvaielor de a parcurge 60 de kilometri pe baterii, dar și utilitatea unei astfel de performanțe dacă aceasta ar exista, într-adevăr.

Competitorii au spus că o capacitate a tramvaiului să meargă doar pe baterii ar presupune tractare unui întreg vagon dedicat alimentării și că această autonomie este total inutilă căci în cazul unei pene de curent tramvaiele cu alimentare clasică blochează accesul peșine iar semafoarele nu funcționează. În alte țări, au continuat competitorii Bozankaya, soluția este reprezentată de tramvaie fără catenară și alimentare aeriană, energia venind din baterii ce sunt reîncărcate pe durata staționării tramvaielor.

Acum, tramvaiele Bozankaya pentru Timișoara sunt livrate în avans.