spot_img
duminică, ianuarie 29, 2023
spot_img

Tramvaiele Bozankaya din Iași au probleme grave. Vatmanii pierd controlul vehiculelor

Tot mai multe incidente grave sunt raportate la tramvaiele Bozankaya din Iași, inclusiv situații în care vatmanii pierd controlul vehiculelor.

”Când treci pe la separatoare se dereglează tot, se frânează brusc și o ia pe mers înapoi”, spune un vatman, citat de publicația locală Reporter de Iași. Vatmanii de pe alte cinci tramvaie turcești Bozankaya au avut incidente similare. Mai mult, la opt dintre cele 12 tramvaie Bozankaya care circulă pe șinele din Iași, paletele pantografelor s-au uzat și au fost deja înlocuite. Unul dintre vagoane e tras pe linie moartă, cu pantograful rupt.

Incidentele s-au petrecut în ultima parte a anului trecut, fiind implicate cel puțin șase dintre cele 12 vagoane turcești. Iată câteva dintre relatările de pe grupul de WhatsApp al vatmanilor de Bozankaya:

– vatmanul de pe tramvaiul cu indicativul 2225: „ora 7.54 separator Copou înainte de Super. Ora 8.31 la separator Europa s-a frânat brusc și merge înapoi”

– vagonul 2223: „Ora 19.01 separatorul de la Tribunal. Frânat și pornit cu spatele”, „04:04 separator depou tendință de a pleca cu spatele”

– indicativul 2217: „20.23 Armeană a doua oară”, „20.29 Piața Unirii”, „a plecat înapoi 19.54”

– 2221: „6.40 Armeană blocat tendința de a merge înapoi”, „La separator Billa autofrânat și a plecat înapoi, ora 15.11”

– 2219: „Baza 3 blocat merge înapoi”

– indicativul 2224: „19.56 separator Palatul de Justiție a schimbat brusc sensul”.

Un expert în domeniu a explicat pentru publicația amintită ce sunt aceste separatoare, punctele în care au fost raportate incidentele: ”Rețeaua electrică este împărțită pe segmente. Separatoarele despart tronsoanele rețelei. Pentru a nu lăsa curentul să treacă de pe un segment pe altul. Asigură independență, autonomie. Dacă e o avarie undeva, să nu se întrerupă tot sistemul. Când se trece cu tramvaiul pe la aceste separatoare, se întrerupe alimentarea pentru o fracțiune de secundă. La Bozankaya, această întrerupere a inversat, din soft, rotația motoarelor”.

El a continuat, arătând că riscurile sunt mari: ”Separatorul din Piața Unirii este amplasat chiar după trecerea de pietoni, deasupra pasajului. Gândiți-vă că tramvaiul a trecut de zebră, însă la separator s-a oprit și a pornit cu spatele. Pietonii de pe trecere ar fi în pericol. Deci astfel de incidente ar putea crește riscul de accidente cu pietoni, mașini, alte tramvaie”.

Conducerea Companiei de Transport Public Iași a admis că a existat acest tip de problemă, dar că a fost remediată. ”Imediat după primul incident înregistrat, tehnicienii Bozankaya prezenți în depou au raportat situația și au solicitat soluții la producător”, au spus șefii companiei. Aceștia au precizat că problemele au fost cauzate de softul sistemului de tracțiune: „Echipa de service Bozankaya (…) a făcut un update de soft, astfel că problema nu mai există”.

Citește pe Reporter de Iași ce alte probleme au apărut la tramvaiele turcești.

Tramvaiele Bozankaya din Iași au costat peste 35 de milioane de euro

Licitația pentru achiziția celor 16 tramvaie, câștigată de Bozankaya, a fost împărțită în trei loturi, corespunzătoare a trei proiecte cu finanțare europeană, prin Programul Operațional Regional – Axa 4, care implică și lucrări de modernizare a liniilor de tramvai, așa cum a scris recent Club Feroviar. Valoarea totală a achiziției celor 16 tramvaie este de 140.964.270 lei, fără TVA (167.747.481,3 lei, cu TVA), adică circa 35.241.000 euro, respectiv 2.202.566 euro pentru fiecare tramvai. Valoarea totală a celor trei proiecte menționate este 332.579.670,28 lei (aproximativ 70,46 milioane de euro).

Cele 16 tramvaie au o lungime minimă de 26 de metri și o capacitate de transport totală de minimum 230 de locuri, din care 30 pe scaune fixe, nerabatabile. Scaunele pentru călători sunt singulare și nu de tip banchetă, realizate din material armat cu fibră de sticlă sau mase plastice cu tratament antistatic, vopsea înglobată, proprietăți antigrafitti, antivandalism, cu tapițeria rezistentă la uzură și murdărie.

Ultimele Articole