BREAKING. EXCLUSIV După autobuzele Otokar, suntem pe punctul de a avea tramvaie turcești la București

În mandatul Gabrielei Firea, Primăria Capitalei pare să aibă o slăbiciune pentru mijloacele de transport în comun turcești. După ce a cumpărat 400 de autobuze de la Otokar, acum este pe punctul de a aduce tramvaie turcești la București.

Adrian Bărbulescu

tramvaie turcești la București Tramvaie turcești la Reșița

Primăria Municipiului București, care organizează licitația pentru achiziționarea a 100 de tramvaie noi cu fonduri europene, a solicitat turcilor de la Durmazlar să urce DUAE în sistemul electronic de achiziții publice, potrivit informațiilor obținute în excvlusivitate de Club Feroviar.

Aceasta înseamnă că turcii sunt pe punctul de a câștiga licitația, deoarece au oferit cel mai bun preț, în condițiile în care și oferta lor, și cea a asocierii dintre Astra Vagoane Călători Arad și CRRC (China) fuseseră admise ca fiind conforme. DUAE (Document Unic de Achiziție European) este un document care facilitează participarea operatorilor economici la procedurile de atribuire a contractelor de achiziție publică.

Suspiciunile legate de corectitudinea licitației apar în ceea ce privește specificațiile tehnice, din moment ce oferta Astra-CRRC propune un tramvai cu lungimea de 36 de metri, iar al turcilor de la Durmazlar măsoară 32 de metri.

Astra Vagoane Călători Arad a mai fost ”deraiată” la Cluj Napoca și la Metrorex

Cazul se aseamănă izbitor cu licitația organizată în 2012 de Primăria Cluj Napoca, atunci când polonezii de la PESA au fost declarați câștigători, cu toate că tramvaiele lor nu aveau podea coborâtă pe toată lungimea și avea în față o ușă simplă, nu dublă, așa cum prevedea caietul de sarcini. Acest caz privind achiziționarea a 12 tramvaie în valoare de 18 milioane de euro a ajuns la vremea respectivă în atenția DNA.

O altă situație în care producătorul autohton de material rulant Astra Vagoane Călători a fost ”deraiat” s-a produs la licitația organizată de Metrorex în iunie 2014 pentru cumpărarea a până la 51 de trenuri noi pentru Magistrala 5, cu o valoare estimată de 1,55 miliarde de lei, fără TVA. Firma spaniolă CAF a fost declarată câştigătoarea licitaţiei, însă rezultatul a fost contestat ulterior de Alstom şi Astra Vagoane Călători Arad. Pe fir au intrat și procurorii DNA, care i-a trimis în judecată pe doi angajați ai Metrorex, care au și fost condamnați în 2017 la pedepse de închisoare cu suspendare pentru trucarea licitației.

După toate datele, vom avea tramvaie turcești la București

Licitaţia pentru tramvaie noi în București a intrat pe 15 septembrie în etapa de evaluare financiară, după ce Primăria Capitalei a primit avizul necesar de la ANAP pentru etapa tehnică.

Primăria Municipiului Bucureşti (PMB) îi anunţase în august pe cei doi participanţi la licitaţie că perioada de evaluare a ofertelor se prelungeşte până pe 15 decembrie, după ce fusese blocată mai multe luni în etapa de evaluare tehnică. PMB a publicat pe 11 decembrie 2018 anunţul pentru achiziţia a 100 de tramvaie, valoarea estimată a contractului fiind de 845,68 milioane de lei, fără TVA (aproximativ 180 milioane de de euro).

Tramvaiele trebuie să aibă 36 de metri, podeaua coborâtă integral şi cinci uşi duble. Contractul include piesele de schimb, consumabilele, serviciile de punere în funcţiune, servicii de întreţinere, service şi remedierea defecţiunilor pe perioada garanţiei. Câştigătorul va asigura şi şcolarizarea vatmanilor.

Acum, suntem pe punctul de a ne trezi cu tramvaie turcești la București.