Începând de joi dimineață, tramvaiele liniei 55 vor întoarce în Terminalul Multimodal Pantelimon, a declarat pentru Club Feroviar directorul general al Societății de Transport București, Adrian Criț. În perioada următoare și alte linii de tramvai și de autobuz vor avea capătul de linie în terminalul care a fost construit în mandatele a cinci primari generali.
„De mâine dimineață, tramvaiele de pe linia 55 vor întoarce în terminal. În această noapte vom ridica rebrusmentul (macazurile provizorii instalate la capăt de linie în urmă cu cinci ani, pentru a permite schimbarea direcției de mers a tramvaielor, fără a întoarce – n.red.) și de mâine întoarcerea se va face pe bucla din terminal. În zilele următoare vor decide împreună cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Transport Public București Ilfov reorganizarea transportului în comun în zonă. Cel puțin încă o linie de tramvai va mai întoarce în terminal, plus altele de autobuz”, a spus Adrian Criț.
Cel mai probabil acea linie va fi 14, care de ani buni are traseul deviat pe Bulevardul Chișinău și Bulavardul Basarabia, având capătul de linie la Faur Poarta 4, în dreptul stației de metrou Republica și al stației feroviare Titan Sud, de pe linia spre Oltenița.
Directorul general al STB a precizat că nu toate liniile de autobuz vor avea capătul de linie în cadrul terminalului, unele urmând să-și păstreze punctul terminus în curtea Cora Pantelimon. Cel mai probabil, este vorba de liniile de autobuz 102 și 104. ”Oricum, toate aceste lucruri vor fi decise împreună cu TPBI”, a conchis șeful societății de transport public de suprafață din Capitală.
Linia 55 este una dintre cele pe care urmează să circule noile tramvaie produse de Astra Vagoane Călători.
Recepția la Terminalul Multimodal Pantelimon, finalizată pe 23 mai
Pe 23 mai, primarul general Nicușor Dan a anunțat, în cadrul unei conferințe de presă, că recepția la Terminalul Pantelimon a fost finalizată.
La acea vreme, Adrian Criț declara pentru Club Feroviar că în cel mai scurt timp posibil va pune în exploatare tramvaiele care vor întoarce în cadrul terminalului. Urma ca STB să primească documentele care atestă faptul că s-a finalizat recepția la obiectivul de investiții.
Terminalul Multimodal Pantelimon, început de Oprescu și terminat de Dan. Între timp, au mai fost trei primari
Terminalul multimodal de la Cora Pantelimon s-a construit în mandatele a cinci primari ai Bucureștiului: Sorin Oprescu, Ștefănel Dan Marin, Răzvan Sava (ultimii doi interimari, în perioada în care Oprescu a fost arestat pentru luare de mită), Gabriela Firea și Nicușor Dan.
Inițial, termenul de finalizare a lucrării era anul 2014, după cum promitea primarul general de la acea vreme, Sorin Oprescu. Lucrările nu au fost gata atunci pentru că în acel an Tehnologica Radion, antreprenorul general, a intrat în insolvență. Apoi, în august 2014, patronul companiei, Teodor Berna, a fost arestat preventiv într-un dosar de spălare de bani și evaziune fiscală cu un prejudiciu, potrivit procurorilor, în valoare de 100 de milioane de euro. După acest episod, lucrările pe Șoseaua Pantelimon s-au oprit definitiv.
Între timp, în 2017, circulația tramvaielor pe Șoseaua Pantelimon a fost reluată. Practic, primarul general de la acea vreme, Gabriela Firea, a desființat linia 5 și a mutat tramvaiele cu dublă comandă pe linia 55, bifând astfel inaugurarea unui obiectiv de infrastructură, prin inactivarea altuia. Acum și linia 5 va intra în reparații, prin finalizarea buclei de întoarcere de la Aeroportul Băneasa, după cum a informat Club Feroviar.
Terminalul s-a mutat din subteran la lumina zilei
Revenind pe Șoseaua Pantelimon, la finele lunii iulie 2019, în mandatul Gabrielei Firea la Primăria Capitalei, a fost semnat un nou contract cu un consorțiu format din TIAB SA, Tehnologica Radion și VIA Proiect, în valoare de 21 de milioane de euro. Contractul pentru parcarea de la Cora Pantelimon și bucla de întoarcere a tramvaielor a fost semnat cu exact aceeași asociere care ar fi trebuit să finalizeze lucrările pe 10 august 2014.
Contractul inițial, semnat în vremea când primar general era Sorin Oprescu (între timp condamnat la ani grei de închisoare pentru luare de mită și fugar în Grecia), prevedea construcția unei parcări subterane. Ulterior, pentru că era prea scump, proiectul a fost modificat, fiind aleasă varianta parcării supraterane etajate. La parterul terminalului se află stațiile de tramvai și de autobuz.