spot_img
luni, decembrie 6, 2021
spot_img

GALERIE FOTO În primăvară ar putea fi gata primul tramvai Bucur LF, după cinci ani de pauză

După cinci ani de zile în care producția a fost oprită, pe poarta Uzinei de Reparații Atelierele Centrale (URAC) a Societății de Transport București ar putea ieși primul tramvai Bucur LF. În paralel, STB a omologat conversia unui autobuz Mercedes Citaro de pe motorină pe gaz natural comprimat (GNC) și se află în lucru conversia unui autobuz în troleibuz.

Adrian Bărbulescu

Proiectul Bucur LF, tramvai cu podeaua coborâtă pe 60% din lungimea vehiculului, a fost lansat în 2006. În anul 2009, primul tramvai a fost introdus în exploatare comercială, după parcurgerea etapelor de probe și omologare.

Ultimul tramvai Bucur LF a fost produs în 2016

Un an mai târziu, tramvaiul Bucur LF a intrat în producție de serie, fiind produse 15 vehicule până în 2016, când această activitate s-a oprit. În 2019, directorul general al STB SA de la acea vreme, Andrei Creci, anunța că se va relua producția de tramvaie la URAC, după ce în buget fusese prinsă suma de 134,1 milioane de lei pentru 18 vehicule.

Au apărut însă problemele de finanțare, dublate de apariția pandemiei de coronavirus de tip nou, iar producția de noi tramvaie a bătut pasul pe loc, iar primul vehicul, care era așteptat să iasă pe poarta uzinei în prima parte a acestui an, s-a lăsat așteptat degeaba.

Un nou tramvai Bucur LF se află pe linia de producție la URAC

Acum, pe linia de producție de la URAC se află un tramvai Bucur LF. ”Dacă avem asigurată finanțarea, în șase luni de zile ar putea fi finalizat”, a declarat pentru Club Feroviar conducerea STB SA. Noile vehicule care vor fi fabricate aici vor avea o serie de îmbunătățiri constructive și vor fi dotate cu aer condiționat în salonul călătorilor, așa cum a fost și cazul ultimelor trei tramvaie produse la URAC în anii 2015-2016.

Tramvaie V3A, modernizate și reparate capital

Chiar dacă producția de tramvaie cu podea coborâtă a fost oprită atâția ani, la URAC activitatea a continuat.

Aici s-au făcut modernizări ale tramvaielor V3A produse în perioada comunistă, într-un ritm de șase vehicule pe an. Atunci când ies pe poarta uzinei, vehiculele sunt dotate cu cele mai noi tehnologii, de la acționarea motorului la sistemul de informare a călătorilor.

Conducerea STB SA a adăugat că la URAC ar putea fi fabricate și tramvaie cu podea coborâtă pe toată lungimea, dar că totul depinde de finanțare.

Autobuz Mercedes Citaro, convertit pe GNC

Mult mai avansat este proiectul prin care un autobuz Mercedes Citaro, din cele cumpărate în perioada 2004-2008, când primar general era Adriean Videanu, a fost convertit de pe motorină pe gaz natural comprimat (GNC).

Prototipul a trecut deja de omologare și mai sunt de făcut doar niște mici retușuri de soft pentru ca el să poată fi introdus în parcul circulant al STB și să-l vedem în traficul din București. Conversia nu a implicat niciun efort financiar din parte STB, lucrările fiind făcute pro-bono de firma Intergas, care are parteneriate în Italia cu companii din domeniu.

Costurile unei astfel de conversii, care nu implică doar modificări la nivelul motorului, ci și validatoare noi și sisteme moderne de informare a călătorilor, se ridică la aproximativ 150.000 de euro. ”Este un autobuz complet transformat”, a precizat conducerea STB SA.

Pentru transfomarea mai multor autobuze din flota actuală se urmărește obținerea de finanțare din Fondul de Mediu, fiind începute deja discuții cu reprezentanții ministerului de resort.

Alte autobuze vor fi transformate în troleibuze

Tot din fonduri de mediu se intenționează a fi susținut și un alt proiect, de conversie a autobuzelor în troleibuze. Prototipul este în curs de producție și va fi gata în luna martie a anului viitor. Acesta va avea o autonomie limitată, de câțiva kilometri, grație unui supercapacitor montat la bordul vehiculului.

Dacă va fi asigurată finanțarea de la Ministerul Mediului, autonomia va fi extinsă substanțial, deoarece noile vehicule convertite vor fi dotate și cu baterii, în urma adaptării proiectului existent.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole