La București se vorbește de câțiva ani despre intenția de a realiza o rețea de tren metropolitan, însă deocamdată totul a rămas la nivel de proiect. La Oradea, lucrurile sunt mult mai avansate, iar în toamnă va fi lansată licitația pentru execuție. Mult mai ”iuți” au fost însă vecinii noștri unguri, iar tram trenul Szeged reprezintă o adevărată lecție pentru CFR Călători, operatorii privați și societățile de transport public din România.
În Europa funcționează mai multe sisteme de tram tren: Karlsruhe, Saarbrücken, Chemnitz, Zwickau, Nordhausen și Kassel în Germania, Mulhouse, Nantes, Paris, Lyon în Franța, Alicante, Mallorca, Cádiz în Spania, Randstadtrail (Haga) în Olanda, Sheffield în Regatul Unit, Cagliari și Sassari în Italia și Århus în proiect în Danemarca.

Primele demersuri pentru tram trenul Szeged, încă din 2007

Tot în 2016 s-a luat decizia de a renunța la electrificarea liniei ferate, iar ramele folosite să fie hibride (diesel-electric). Practic, a fost utilizată o rută feroviară de 30 km dintre Szeged și Hódmezővásárhely, iar în acest din urmă oraș a fost construită o rețea de tramvai de 3,3 km. Distanța dintre cele două localități este parcursă în 43-51 de minute.
În 2021, SZKT a semnat un contract de acces pe infrastructură cu MÁV-START (omoloaga CFR Călători din Ungaria). Pentru MÁV, MÁV-START și SZKT a fost nevoie de extinderea certificatelor de siguranță pentru operațiuni de tram tren.
Colaborare pe ticketing între SZKT și MÁV-START
De ce spuneam că modelul de la Szeged ar trebui luat în calcul și de CFR Călători? Simplu, pentru că între SZKT și MÁV-START a fost agreată o formulă de colaborare în domeniul ticketingului, care include automate de vânzare a biletelor, case de bilete și aplicații mobile.
La bordul mijloacelor de transport ale SZKT sunt automate de vânzare a biletelor, iar MÁV-START a instalat asemenea automate în Szeged. Același titlul de transport este valabil pentru toate rutele, iar abonamentele lunare pot fi utilizate și pe traseele de autobuz din zonă.
Modernizarea transportului public din Debrecen

În acest oraș sunt în operare 67 de linii de transport în comun. Majoritatea transportului este asigurată de autobuze, însă sunt și două linii de tramvai, cu o lungime de 17,8 km, și cinci linii de troleibuz. În Debrecen circulă 31 de tramvaie și 26 de troleibuze, iar investițiile municipalității s-au îndreptat inclusiv către digitalizare, sistemul de mobile ticketing fiind introdus în 2021.
Digitalizarea, cuvântul de ordine

Aplicațiile de ticketing ale acestei societăți sunt utilizate nu numai în regiunea de est a Uniunii Europene, ci și de giganți ai căilor ferate de pe continent, cum ar fi compania franceză de stat SNCF.
Se lansează licitația pentru tram trenul Oradea

Acum, șeful Serviciului Proiecte cu Finanțări Nerambursabile din cadrul Consiliului Județean Bihor, Ionuț Sărac, a dat mai multe detalii despre viitoarele rute de transport metropolitan la Oradea.
Concret, vor fi șase rute de tram tren și va fi utilizată o rețea feroviară de 35 km, dintre care 9 km construiți de la zero. Există deja 10 stații, iar alte 12 sunt propuse pentru a fi construite. Noua rețea de tram tren va face legătura cu Aeroportul Oradea, cu punctul de trecere a frontierei Borș (granița cu Ungaria), cu Toboliu, cu Sânmartin și cu Băile Felix.