vineri, februarie 16, 2024
spot_img

Traian Preoteasa introduce cenzura la CFR Călători

Directorul CFR Călători Traian Preoteasa introduce cenzura la CFR Călători.

Conducerea CFR Călători a decis introducerea cenzurii în relația cu jurnaliștii acreditați la companie, invocând solicitări ale jurnaliștilor „de bine”, după modelul anilor ’90 în care mișcările de stradă democratice ale societății civile erau interzise la solicitarea „oamenilor de bine”.

Traian Preoteasa introduce cenzura la CFR Călători

Mai precis, comunicarea pe grupul de whatsapp al companiei, singurul loc unde jurnaliștii puteau obține rapid informații privind trenurile companiei se va desfășura unidirecțional. Administratorii grupului au activat o facilitate a aplicației care le permite doar lor să posteze mesaje, jurnaliștilor rămânându-le doar să consemneze informațiile primite.

Ca urmare, CFR Călători va comunica presei doar ceea ce va dori, dacă și când va dori. Jurnaliștii vor putea doar să se exprime cu ajutorul emoticoanelor.

Măsura luată cel mai probabil cu acordul sau la sugestia lui Traian Preoteasa vine după ce zilele trecute penibilul s-a așternut asupra companiei care a sugerat că incendiul ce a cuprins zilele trecute două vagoane de călători era de fapt doar un început de incendiu. Mai mult, primele informații au fost oferite de CFR Călători la 19.56, la aproape o oră după ce jurnaliștii au schimbat pe grup informații privind apariția incendiului. Oficialii CFR Călători au fost și ironizați după ce, încă o dată, au numit ceea ce era un incendiu în toată regulă un „început de incendiu”. Acum, odată instalată cenzura, jurnaliștii nu vor mai putea schimba între ei și prezenta informații sau întrebări incomode. În urma evenimentului de zilele trecute și în absența reacțiilor CFR Călători, jurnaliștii au schimbat între ei comunicate de presă provenite de la ISU și CFR SA, entități ce au avut reacții prompte, mai apropiate de realitate.

Astfel de dialoguri nu vor mai exista. CFR Călători scapă de o durere de cap, iar jurnaliștii de bine consemnează ce li se spune.

Cum justifică CFR Călători cenzura

Practic, este vorba de aceeași manipulare postrevoluționară cu „oamenii de bine” care protestează. În anii ’90 ecranele TV erau pline de „oameni de bine” filmați în orașe din țară, ce nu erau afectați în niciun fel, dar care protestau împotriva opririi circulației rutiere în Piața Universității.

În cazul nostru sunt invocați jurnaliști nenominalizați care s-ar plânge că accesul lor la informații a devenit îngreunat de opiniile divergente și eterogene ale celorlalți (opinii care însă au avut dintotdeauna legătură doar cu activitatea CFR Călători).

Dacă există, este vorba probabil de jurnaliști care sunt obișnuiți doar să consemneze, fără a chestiona informațiile primite de la compania lui Traian Preoteasa. „Comunicarea pe acest grup de whatsapp se va desfășura începând de astăzi doar prin transmiterea către dumneavoastră, de către Biroul de presă, a informațiilor despre activitatea companiei. Aceasta este procedura oficială utilizată de marea majoritate a instituțiilor.
Jurnaliști din grup semnalează de mult timp faptul că accesul lor la informațiile difuzate de companie pe whatsapp este mult îngreunat deoarece acest grup a cam devenit un chat din care cu greu mai înțelegi ceva dpdv al informațiilor”.

„Comunicarea cu dumneavoastră se va derula la fel ca până acum, prin e-mail presa@cfrcalatori.ro, grupul de whatsapp “Presa CFR Călători”, site, social media, telefon”. Trebuie spus că pe e-mail informațiile vin în termenul legal ce poate atinge și 30 de zile, pe telefon nu există persoane însărcinate cu oferirea pe loc de informații, iar pe site și FB comunicarea este, de asemenea, unidirecțională. CFR Călători scapă de informații incomode și va comunica doar ceea ce dorește.

Un alt aspect problematic e faptul că strategiile de comunicare ale CFR Călători sunt concepute de foști jurnaliști trecuți cu bagaje în barca „comunicatorilor”, de fapt a cenzorilor de informații. În cazul nostru, strategiile revin Adei Meseșan, o jurnalistă care a activat pe la mai toate publicațiile scrise importante. CFR Călători adoptă o strategie de comunicare pe care nu și-a permis-o niciun alt grup de la Ministerul Transporturilor, fie că vorbim de ministerul propriu-zis, de CFR SA, CFR Marfă etc.

„Mă așteptam ca cei care provin din presă, când ajung în instituții, să modernizeze comunicarea, nu să ajungă mai răi ca cei pe care îi criticau când erau ziariști”, a comentat decizia Alin Șerbănescu, consilier de comunicare al ministrului Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu.

Ultimele Articole