Situație de Cascadorii râsului în sistemul feroviar de stat. Directorul general al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA, Traian Preoteasa a fost dat afară de la Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, de către șeful acesteia din urmă, Ion Simu-Alexandru. Cu ”colacul” de salvare vine Lia Olguța Vasilescu, primarul Craiovei.
Pe scurt, este vorba de o reglare de conturi între PSD și PNL. Lucrurile s-au petrecut în felul următor. Traian Preoteasa era director general adjunct tehnic la compania de infrastructură, având postul rezervat definitiv încă din noiembrie 2019. În perioada în care a fost director general la CFR Călători, funcție în care a fost propulsat de fostul ministru interimar al Transporturilor Dan Vîlceanu (PNL), Traian Preoteasa era în concediu fără salariu la CNCF CFR SA. La fel s-a întâmplat și câtă vreme a fost director general la CFR Marfă.
Numai că acest lucru nu-i era deloc pe plac directorului general al companiei de infrastructură, Ion Simu-Alexandru, numit în funcție de însuși ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu (PSD, vicepremier). În paranteză fie spus, Simu a fost adus la București de la Regionala Timișoara, oraș din care provine și Grindeanu.
Traian Preoteasa era pe post de sabie a lui Damocles deasupra capului lui Petru Ceșa
Șeful suprem al CFR SA dorea ca funcția de director general adjunct tehnic al companiei să-i revină lui Petru Ceșa. El a fost adus de Simu de la Regionala Cluj și pus pe această funcție, așa cum figurează și pe site-ul CFR SA.
Numai că, în cazul în care lui Traian Preoteasa nu i-ar mai fi fost prelungit mandatul de director general al CFR Călători, el putea reveni, chiar de a doua zi, pe funcția de director tehnic la CNCF CFR SA. Iar Petru Ceșa ar fi rămas fără funcție. Cum această sabie a lui Damocles trebuia înlăturată cumva de deasupra capului lui Ceșa, Simu a decis să-l retrogradeze pe Preoteasa din funcția de director general adjunct tehnic și să-i ofere altă poziție.
Prima etapă în planul lui Simu: Retrogradarea lui Preoteasa la funcția de consilier
Numai că retrogradarea lui Preoteasa nu se putea face fără acordul ”împricinatului”. În urma unei discuții tete-a-tete între cei doi, Simu l-a convins pe Preoteasa să accepte. Zis și făcut, așa că la începutul lunii în curs, așa cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar, a fost emisă o Decizie de către Direcția de Resurse Umane al gestionarului de infrastructură. „De la data de 1 august 2022, domnului Preoteasa Traian, director general adjunct la Sectorul Tehnic din Centralul CFR SA i s-a modificat contractul individual de muncă (…) și se numește în funcția de consilier la Cabinet Consiliere și Cercetare Internă din centralul CFR SA”, se arată în documentul citat.
Traian Preoteasa a fost dat afară. Nu i-a mai fost prelungit concediul fără plată
La discuția menționată, cei doi directori au avut un ”gentlemen’s agreement” (o înțelegere amiabilă, nescrisă), potrivit căreia Traian Preoteasa accepta retrogradarea în funcția de consilier, iar Ion Simu-Alexandru promitea că îi va prelungi primului concediul fără salariu.
Numai că șeful CNCF CFR SA nu s-a ținut de promisiune și nu i-a prelungit concediul fără plată omologului său de la operatorul feroviar de stat. Pentru a evita ceea ce deja anticipa că se va întâmpla, Traian Preoteasa și-a luat vinerea trecută o zi de concediu medical, depunând documentul în acest sens la CFR SA.
Degeaba, joi seara, 25 august 2022, directorul general al CFR Călători a primit o înștiințare din partea Direcției de Resurse Umane de la CFR SA că i s-a desfăcut contractul individual de muncă, pentru absențe nemotivate de la serviciu. Club Feroviar a încercat să obțină un punct de vedere din partea lui Traian Preoteasa în această chestiune, însă el nu a fost de găsit.
De ce Grindeanu nu l-a dat încă afară pe Preoteasa de la CFR Călători, deși ar fi vrut
Potrivit informațiilor noastre, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, l-ar fi înlăturat de mult pe Traian Preoteasa de la conducerea CFR Călători. Numai că o decizie de acest fel ar fi generat noi tensiuni în coaliția de guvernare PSD-PNL-UDMR.
În ultima perioadă însă, mai multe persoane apropiate vicepremierului au lansat pe diverse canale critici la adresa șefului CFR Călători. Mai ales că ”materialul clientului” a fost cu prisosință: tot mai multe locomotive s-au defectat pe traseu sau chiar au luat foc, în trenuri nu a funcționat instalația de climatizare, iar întârzierile au fost la ordinea zilei.
De curățenie ce să mai vorbim? Mizeria din vagoane a fost consemnată și cu prilejul unui recent control al Autorității Naționale pentru protecția Consumatorului, instituție condusă de pesedistul Horia Constantinescu. De altfel, ANPC a mai făcut un control cu iz politic și la STB, așa cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar. Deci nu ar fi la primul control la comandă politică.
Post pregătit la Primăria Lia Olguței Vasilescu
Între timp însă, Traian Preoteasa a căzut și în dizgrația PNL, nu doar a PSD. Asta după ce a vrut să-și promoveze un prieten ca președinte al Autorității pentru Reformă Feroviară, în locul lui Ștefan Roșeanu, promovat de PNL, prin intermediul secretarului de stat Irinel Scrioșteanu.
Potrivit surselor noastre, Traian Preoteasa i-ar fi spus lui Sorin Grindeanu că are acceptul pentru această rocadă din partea ministrului Afacerilor Interne (fost ministru al Transporturilor), Lucian Bode, un ”greu” al PNL. Doar că a ieșit la iveală că Bode nu-și dăduse acceptul.
Astfel, actualul șef al operatorului feroviar de stat își va termina mandatul, după care va ieși din sistemul feroviar. ”Plasa de salvare” a fost deja întinsă de primarul municipiului Craiova, Lia Olguța Vasilescu (PSD, dar fidelă fostului președinte al partidului Liviu Dragnea), care i-ar fi pregătit un post la Primărie. Traian Preoteasa este craiovean și un apropiat al fostului ministru al Transporturilor, Gheorghe Dobre, cel care a dat drumul trenurilor cu mineri spre București în iunie 1990.