sâmbătă, noiembrie 30, 2024
spot_img

Traficul feroviar de călători, mai mare cu 5-6% în 2023

Traficul feroviar de călători înregistrat de operatorul de stat a crescut anul trecut cu un procentaj cuprins între 5% și 6%, in funcție de indicatorul luat în calcul, potrivit CFR Călători. Doar un minut și șapte secunde din întârzierea medie de opt minute pe tren este cauzată de CFR Călători, mai spune compania. 

Conform Contractului de Servicii Publice, CFR Călători a asigurat zilnic în anul 2023, în medie, circulaţia a aproximativ 1110 trenuri. În anul 2023, volumul serviciilor oferite (trenuri circulate medie/zi) a înregistrat o creștere cu 4,7% față de anul 2022. Numărul călătorilor transportaţi în anul 2023 a crescut cu aproximativ 5% faţă de anul 2022, iar parcursul călătorilor (exprimat în călători km), în anul 2023 a fost cu 5,8% mai mare decât în anul 2022.

Compania reamintește faptul că după o pauză de 8 ani, o dată cu intrarea în vigoare a planului de mers de tren 2022/2023, a fost reintrodusă categoria de tren Intercity pe rutele pe care viteza și condițiile tehnice au permis acest serviciu. Astfel, au fost proiectate pentru circulația în anul 2023 un număr de 12 trenuri, pe următoarele rute: București Nord – Cluj Napoca și retur; București Nord – Constanța și retur; Braşov – Constanța și retur; București Nord – Suceava și retur; Pașcani – Iași și retur; București Nord – Arad și retur; Teiuș – Arad și retur.

CFR Călători afirmă că face eforturi susținute pentru menținerea în circulație a tuturor unităţilor de material rulant tehnic disponibil, însă din cauza vechimii pot apărea unele defecţiuni în parcurs. În anul 2023, parcul activ de material rulant al CFR Călători aflat în circulaţie, a fost de aproximativ 1450 unități (450 de locomotive şi automotoare şi 1000 de vagoane).

CFR Călători va putea realiza un serviciu public feroviar de pasageri care să răspundă în totalitate cerinţelor (îndreptăţite de altfel) călătorilor doar în condiţiile în care acestui domeniu de activitate i se vor aloca resursele financiare necesare, adică 2.800.000 de mii de lei acum, acesta fiind subcompensat. Şi asigurarea anuală a unei compensaţii la valoarea reală va fi conform legislaţiei în vigoare.

Materialul rulant al companiei este vechi (ultimele 603 vagoane intrate în parcul CFR Călători au fost achiziţionate în perioada 1998 – 2011) şi este insuficient pentru cererea actuală de piaţă, fiind necesare în plus aproximativ 800 de unităţi și 250 de rame electrice.

Procentajul trenurilor care ajung la destinație fără întârziere este de aproximativ 85% din trenurile CFR Călători aflate în circulaţie (în medie 1100 de trenuri/zi).

În anul 2023, întârzierea medie pe tren CFR Călători a fost de circa opt minute, din care un minut și șapte secunde reprezintă întârzierea medie pe tren din cauze generate de CFR Călători.

IN THE SPOTLIGHT

ANALIZĂ Ce au promis PSD, PNL și USR pentru calea ferată în 2020 și ce s-a făcut

Programul de guvernare PSD, aidoma celor ale PNL și USR, promiteau înaintea alegerilor generale din 2020 lapte și miere pentru transportul feroviar. Între timp,...

Ultimele Articole