Intevențiile unor primari și parlamentari au dus la reluarea traficului feroviar de călători pe ruta Gurahonț – Sântana, parte a rutei Brad-Arad. Aceasta reprezintă însă doar puțin peste jumătate din întreaga lungime a rutei închise la 1 ianuarie de către operatorul acesteia, Regio Călători. Restul rutei, inclusiv gara istorică Brad, renovată, rămâne închisă.
doru.cireasa@clubferoviar.ro
Conform informațiilor furnizate de către primarul din Ineu, Călin Abrudan, trenul va pleca la ora 04:01 din Gurahonț și va opri la Bonțești, Almaș, Joia Mare, Paulian, Sebiș, Răpsig, Bocsig, Tămand, Ineu (ora 5:02), Mocrea, Târnova, Seleuș, Pâncota, Mâsca Măderat, Șiria, Sântana (sosire 5:55). Este vorba de un segment lung de 90 de kilometri din întregul segment care măsoară 144 kilometri Brad – Sântana.
„Putem să spunem că mâine (vineri, 8 ianuarie – n.r.) va fi primul tren de încercare pe această linie și de luni se va intra în program normal de circulație”, scrie Călin Abrudan. Primarul mulțumește unor parlamentari care s-au implicat în redeschiderea traficului feroviar.
La finele anului trecut, un deputat arădean a făcut o interpelare la adresa Ministrului Transporturilor pe tema liniei. Rămân fără legături feroviare, în continuare, stațiile Romanița hc, Aciuța, Tălagiu H, Vârfurile, Cariera Leasa hc, Hălmagiu, Ocisor hc, Ociu hc, Vața, Birtin hc, Lunca Moților hc, Baia de Criș, Țebea hc. și Ribița hc. Așadar, trenul revine pe linia Ineu-Brad, dar nu pe toată linia. Publicația aradon.ro menționează că a solicitat un punct de vedere din partea CFR Călători cu privire la intenția companiei de a introduce trenuri pe această rută, însă nu a primit niciun răspuns. Responsabilitatea operării liniei nu este însă a CFR Călători, ci a Autorității pentru Reformă Feroviară care gestionează în numele statului contractele de servicii publice.
În toamna anului trecut, operatorul Regio Călători a anunțat că se va retrage de la data de 1 ianuarie 2021 de pe linia menționată,administrată de RC CF, companie parte a aceluiași grp de interese. Retragerea are loc în pofida obligației stabilite prin contractele de servicii publice pe doi ani, 2020 și 2021, semnate cu ARF. Deși e vorba de serviciu public, ARF închide ușor ochii în privința ușurinței cu care operatorii renunță la rute lâsând deseori zeci de mii de oameni fără servicii feroviare.„Regio Călători SRL, în calitate de operator de transport feroviar de călători, a decis să se retragă de pe ruta Ineu – Brad și retur, începând cu data de 01.01.2021. Decizia a fost adoptată în urma analizei privind lipsa personalului calificat, necesar pentru deservirea trenurilor pe zona de activitate Timișoara – Arad, precum și în urma analizei privind situația financiară a societății, activitatea fiind afectată de pandemia COVID-19. Menționăm faptul că Regio Călători SRL nu are competențe/atribuții în ceea ce privește infrastructura feroviară din România, acestea fiind în sarcina altor agenți economici”, spuneau reprezentanţii Regio Călători SRL.
Retragerea unui operator privat de pe o rută din contractul de servicii publice semnat cu statul român s-ar putea să fie legală, date fiind portițele strecurate în contractele ARF. Este neîndoielnic însă că nu sunt foarte morale atunci când s-a stabilit că pe o rută feroviară există cerere de transport și că acolo trebuie încheiat un contract de servicii publice. Astfel de operațiuni lasă locuitorii fără alternative de deplasare regională, micșorează traficul feroviar, atât de promovat la nivelul UE și propulsează transportul rutier în pofida numărului mare de accidente de pe șosele și a aglomerării acestora. ARF nu a avut niciodată în mod public o luare de poziție față de aceste cazuri și artificii ale operatorilor.
Gara Brad, renovată apoi părăsită
Din toamna anului 2016, gara municipiului Brad, veche de peste 120 de ani şi considerată una dintre cele mai frumoase din vestul ţării, a intrat în reparaţii capitale, după ce localnicii au depus numeroase petiţii la autorităţile locale, la CFR şi la Ministerul Transporturilor pentru salvarea monumentului de la ruinare. Investiţia de peste un milion de lei, finanţată de Compania Naţională de Căi Ferate CFR, urma să fie realizată până în noiembrie 2018, însă a suferit întârzieri. Lucrările au fost încheiate nu cu mult timp înainte de oprirea traficului feroviar prin localitate. Staţia de cale ferată Brad a fost construită la sfârşitul secolului al nouăsprezecelea şi a fost dată în folosinţă în 6 decembrie 1896, odată cu darea în folosinţă a liniei de cale ferată de Sântana – Brad. Monumentul seamănă cu un castel construit după tipicul austriac. Potrivit istoricilor, gara a fost ridicată după proiectul unei staţii din Tirol. După 1990, fluxul de călători din Brad s-a redus drastic, iar linia de cale ferată dintre Deva şi Brad a fost scoasă din funcţiune şi dezmembrată. Doar ruta Brad – Arad a rămas activă.