Totul despre Bozankaya, compania germano-turcă ce va livra tramvaie la Iași și Timișoara și troleibuze la București

26 septembrie 2020

Toată lumea se întreabă cine sunt turcii care au câștigat licitația pentru tramvaie de la Timișoara și Iași și cea pentru troleibuze de la București, pentru că până de curând numele Bozankaya le era cvasi-necunoscut românilor. Ei bine, de fapt sunt nemți, pentru că Bozankaya a fost fondată în 1989 în Germania, ca o companie de cercetare și dezvoltare.

14 ani mai târziu, compania s-a extins în Turcia, unde a devenit rapid un puternic brand intern germano-turc, grație investițiilor sale în cercetare și dezvoltare. Compania și-a început activitatea în Turcia cu doar 20 de angajați, pentru ca numărul lor să ajungă acum la aproximativ 1.000, inclusiv aproape 100 de ingineri în centrul său de cercetare și dezvoltare. Bozankaya deţine trei fabrici în Ankara și una în Germania.

Compania deține drepturile de proprietate intelectuală asupra vehiculelor și tehnologiei produse în centrele sale, unde urmează să fie produse primele autobuze complet electrice pe bază de baterii și troleibuze, dar și garnituri de metrou și tramvaie.

Troleibuze cu autonomie 100%

Bozankaya, care produce toate vehiculele sale cu principiile obținute din Germania, se numără printre primii 10 producători de autobuze electrice și troleibuze din lume, iar portofoliul său include autobuze electrice și troleibuze de 10, 12, 18, 25 de metri, tramvai cu podea joasă 100% și trenuri de metrou. Toate vehiculele proiectate și fabricate intern sunt comercializate pe diverse piețe, iar veniturile din activitățile de cercetare-dezvoltare depășesc 200 milioane de euro. În plus, Bozankaya proiectează și produce propriul sistem de gestionare a bateriei (software și hardware) și toate dispozitivele de încărcare.

Compania, care proiectează și produce unele dintre primele autobuze și troleibuze 100% electrice cu baterii, va începe anul viitor să livreze troleibuze cu acumulatori și tramvaie și în România. În ultimii ani, compania a câștigat toate cele opt licitații de autobuze electrice și troleibuze care au fost organizate în Turcia și a livrat toate vehiculele la termen, conform angajamentelor contractuale.

Tramvai cu podea coborâtă 100%

În 2016 a fost livrat primul dintre cele 31 de tramvaie din contractul câștigat la Kayseri, care a devenit prima municipalitate metropolitană cu flotă de tramvaie cu podea coborâtă 100%, proiectată și fabricată local. Până la momentul actual, parcul de tramvaie din Kayseri a parcurs mai mult de cinci milioane de kilometri.

Aceste tramvaie de 33 m lungime, cu podea coborâtă și bi-direcționale, au cea mai mare capacitate dintre vehiculele din Turcia, din clasa sa, putând transporta peste 300 de pasageri. În plus, acesta este modelul de tramvai cu cea mai competitivă proprietate a costurilor totale (TCO – total cost ownership), cu tehnologie de înaltă calitate solicitată în Turcia.

În acest an, pentru orașul Antalya, destinația turistică preferată (inclusiv de români) a Turciei, a fost semnat un contract de livrare a 15 tramvaie cu podea coborâtă 100% și pe bază de baterii. Noile tramvaie din Antalya vor avea podea coborâtă pe toată lungimea vehiculului, o lățime de 2,65 m și o lungime de 32 m. Tramvaiele vor avea fiecare cinci module și trei boghiuri. În plus, Bozankaya, care a depus cea mai bună ofertă pentru licitația Gebze Metro, pentru 28 de vagoane, așteaptă o decizie oficială de atribuire a contractului.

Livrări de vehicule în Europa Occidentală

Dar livrările Bozankaya nu se limitează nicidecum la Turcia, ci au fost încheiate contracte și în țări din Europa Occidentală.

Vehiculele electrice produse de compania germano-turcă se comercializează şi funcționează cu succes în Luxemburg și în orașe germane, precum Bonn, Bremen, Sylt, Salzgitter, Lübeck, Nordhausen, Neuss, Mainz, Fulda, Salza și lista ar putea continua.

Trei licitaţii câştigate în România

În ultimii ani, compania a devenit cunoscută şi în România, prin licitaţiile de tramvaie cu podea coborâtă 100% câştigate la Timișoara (16 + 24 de vehicule), în Iași (16 vehicule), dar şi în București pentru troleibuze electrice cu podea coborâtă 100% (100 de vehicule).

Tramvaiele cu podea coborâtă 100% de la Timișoara pot circula autonom, pe bază de baterii, fără catenară, pe o distanță de cel puțin 63 km, oferind mai multă flexibilitate în caz de reparații sau alte întreruperi accidentale ale rețelei electrice. Acest lucru permite, de asemenea, orașului Timișoara să extindă liniile de tramvai fără a fi nevoie să construiască linii catenare suplimentare. Această opțiune este atractivă pentru centrele istorice ale oricărui oraș, pentru ca vizibilitatea imobilelor de epocă să nu mai fie obturată de cabluri electrice, tehnologie care poate fi utilizată și pentru sistemul de troleibuz.

În ceea ce privește Iașiul, tramvaiele vor avea 30 m lungime și oferă spațiu pentru 230 de pasageri. Cele mai bune şi moderne soluții pentru confortul de conducere și siguranța pasagerilor vor fi aplicate noilor tramvaie ieșene.

După aceste două proiecte adjudecate în provincie, a fost semnat și contractul de troleibuze din București. Bozankaya va produce și furniza 100 de vehicule moderne de 12 metri, alimentate de la o linie electrică aeriană, dar echipate şi cu sistem de baterii, pentru locuri unde această linie lipseşte. Troleibuzele Bozankaya vor spori confortul călătoriei în interiorul orașului pentru locuitorii Capitalei, dar și pentru turiști și cei aflați în trecere.

Exemple de bune practici din Turcia

Troleibuzele produse de Bozankaya își iau energia de la o linie electrică aeriană (linie de contact susținută de catenară) amplasată de-a lungul traseului și, acolo unde aceasta lipsește, funcționează cu energia din sistemul de baterii.

Municipiul Malatya din Turcia a comandat acelaşi tip de troleibuze în anul 2015. Acest proiect, care a inclus atât infrastructura, cât și troleibuzele, a fost implementat în două etape. Într-o primă etapă, au fost construiți 38,6 km de catenară și linie de contact, 53 de stații pentru călători și nouă stații de tracțiune, iar în 2015 au fost livrate primele troleibuze. Apoi, în mai 2017, au fost livrate alte 10 troleibuze cu baterii. Troleibuzele din Malatya au operat deja pe o distanță de 7,5 milioane de kilometri, oferind valoare adăugată conceptelor ce ţin de fiabilitate, disponibilitate şi întreținere. În plus, Bozankaya are și alte proiecte de livrare de troleibuze în diferite orașe.

Deoarece caroseria sa este concepută special pentru autobuze și troleibuze electrice, acesta are o capacitate și un confort sporit pentru pasageri. Design-ul special oferă, de asemenea, o siguranță ridicată, care nu le permite pasagerilor și șoferilor accesul la echipamente și bateriile de înaltă tensiune. Vehiculul este, de asemenea, ideal pentru zonele deluroase, deoarece poate urca pante cu declivitate de până la 18%.

Rame pentru metroul din Bangkok

Bozankaya nu furnizează doar vehicule pentru transportul de suprafață. În 2016, a fost semnat contractul pentru furnizarea a 88 de vagoane de metrou către Bangkok, prin intermediul unui consorţiu cu Siemens Mobility. Primul tren de metrou a fost livrat la doar 25 de luni de la semnarea contractului. Merită menționat faptul că acesta este primul export de material rulant al Turciei și cel mai mare export din Turcia în Thailanda.

Tot împreună cu Siemens Mobility, Bozankaya a participat și la un alt proiect, care presupune livrarea a 105 vagoane de metrou. În prezent, Bozankaya continuă să lucreze pentru noi proiecte de transport subteran în Bangkok.

Investiție de 62 milioane de euro în cel mai modern centru de producție

Pentru fabricarea troleibuzelor, e-autobuzelor, tramvaielor și ramelor de metrou, Bozankaya a investit peste 62 milioane de euro în construcția celui mai mare şi modern centru de producție din Turcia și una dintre cele mai mari vopsitorii din lume, dotată cu 12 cabine de câte 30 m lungime.

Compania este, de asemenea, cel mai important furnizor de sub-componente de autobuze MAN şi a semnat în 2016 un contract cu Bombardier pentru fabricarea trenurilor de mare viteză. În prezent, Bozankaya negociază să coopereze cu cei mai importanți producători OEM, cum ar fi Alstom. (P)