Tot într-o suspendare și anulare. Licitația pentru trenuri inter-regionale, suspendată a doua oară

8 ianuarie 2021

Autoritatea pentru Reformă Feroviară a suspendat a doua oară licitația de achiziție a 20 de trenuri inter-regionale, după o primă suspendare a acesteia în octombrie și alte două anulări anul trecut.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Licitația pentru trenuri inter-regionala a fost suspendată a doua oară

Suspendarea a fost anunțată vineri printr-un anunț al Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) în SICAP. Suspendarea a fost decisă ca urmare a faptului că CNSC – Consiliul Națională de Soluționare a Contestațiilor a impus ARF să renunțe la cerința privind prezentarea de către participanți a dovezilor că au mai livrat trenuri similare omologate la nivel UE.

Decizia publicată cu câteva zile înainte de Crăciun a obligat ARF la „eliminarea cerințelor introduse  prin clarificarea din oficiu (…) relativ la impunerea ofertării unui produs deja omologat în conformitate cu  reglementările europene  la momentul ofertării  sau bazat pe un produs deja omologat”, spune aceasta. ARF a avut obligația să efectueze modificările în zece zile de la publicarea deciziei CNSC.

Citește aici ce reproșuri i-a făcut la audierile în Parlament ministrul Cătălin Drulă, șefului ARF, Gigi Gavrilă.

Practic, de-a lungul celor două licitații pentru rame, cea pentru 40 de rame regionale si cea pentru 20 de rame inter-regionale, ARF a făcut un joc. Mai întâi ARF a punctat cu un procentaj infim calitatea praticipanților de furnizori de rame omologate la nivel european, ceea ce favoriza asocierea româno-chineză.

Ulterior la licitația de rame IR, procentajul a fost majorat astfel încât asocierea româno-chineză ar fi riscat excluderea din joc. Aceasta a solicitat anularea măsurii și a avut câștig de cauză. ARF  a reluat licitația, însă de data aceasta calitatea de furnizor de rame omologate la nivel european nu a mai fost punctată suplimentar, ci pur si simplu a devenit condiție de acceptare în licitație. Decizia de miercuri dă din nou dreptate asocierii.

De două ori anulată, de două ori suspendată

La începutul lunii august, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a decis să anuleze licitaţia pentru achiziţia de rame electrice inter-regionale (RE-IR) după decizia Curţii de Apel Bucureşti, care a modificat în mod esenţial documentaţia de licitaţie, prin eliminarea factorului de evaluare, fapt ce “favorizează substanţial ofertanţii care nu au un produs omologat pe piaţa europeană”.

Pe 9 septembrie, CNSC a admis contestația chinezilor și a obligat ARF să continue licitația în termen de 10 zile de la comunicarea deciziei. Printr-un anunț, ARF a suspendat la 26 octombrie din nou licitația.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a lansat în aprilie procedura de atribuire pentru achiziţia unui număr de 20 de rame electrice destinate serviciilor feroviare de transport de călători pe rutele inter-regionale, precum şi a serviciilor accesorii de mentenanţă. Criteriul de atribuire a fost cel mai bun raport calitate-preţ. În formularul de contract de achiziţii au fost prevăzute două clauze de revizuire: posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani şi posibilitatea dublării cantităţilor achiziţionate, de la 20 la 40 de rame electrice. Suplimentarea prin dublare a cantităţilor şi serviciilor achiziţionate urma să fie făcută fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional. Valoarea contractului a fost estimată între 1,31 miliarde de lei şi 3,71 miliarde de lei, fără TVA. Finanţarea proiectului era asigurată prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020, cofinanţarea fiind asigurată de la bugetul de stat.