spot_img
miercuri, mai 18, 2022
spot_img

DOCUMENT Patru societăți feroviare, în Top 10 companii de stat cu pierderi pe 2020

Patru societăți și companii feroviare aflate în subordinea Ministerului Transporturilor se află în Top 10 companii de stat cu pierderi. Această stare de fapt reiese din Raportul privind activitatea întreprinderilor publice pentru anul 2020, care va intra joi în dezbaterea ședinței de Guvern.

Principalul scop al Raportului îl reprezintă prezentarea performanțelor financiare ale întreprinderilor publice, asigurând astfel transparența activității desfășurate de acestea, în concordanță cu obligațiile ce le revin potrivit legislației în vigoare.

Raportul integral îl puteți consulta dând click pe linkul de mai jos:

RAPORT

La data de 31 decembrie 2020, autoritățile publice centrale dețineau participații la un număr de 860 de întreprinderi, în valoare totală de 41.118.969 mii lei, din care la un număr de 410 întreprinderi dețineau participații majoritare în valoare totală de 34.808.975 mii lei, încadrate în categoria întreprinderilor publice. La rândul lor, autoritățile publice locale dețineau acțiuni la un număr de 1.558 de întreprinderi, în valoare totală de 6.455.342 mii lei, din care la un număr de 1.439 de întreprinderi dețineau participații majoritare, în sumă totală de 6.273.078 mii lei, încadrate și ele în categoria întreprinderilor publice.

CFR Călători, CFR Marfă, CFR SA și Metrorex, în Top 10 companii de stat cu pierderi pe 2020

Top 10 companii de stat cu pierderiÎn document se prezintă și un top al întreprinderilor de stat cu pierderi, care este condus de Complexul Energetic Oltenia, cu 939.409 mii lei. Pe locul 2 se află o societate din ”ograda” Ministerului Transporturilor, cu 442.321 mii lei.

Pe locurile 3, 4, 6 și 7 se află patru societăți și companii feroviare de stat, în ordine: CFR Călători (376.488 mii lei), CFR Marfă (335.079 mii lei), CNCF CFR SA (281.683 mii lei) și Metrorex (210.575 mii lei). Însumate, pierderile acestor patru companii și societăți reprezintă aproape 38% din totalul pierderilor celor 10 companii de stat aflate în top.



Pandemia a adâncit pierderile societăților feroviare de stat

Top 10 companii de stat cu pierderi salubrizare în gări salubrizare la Regionala Timișoara trenuri Timișoara Nord-Lovrin s-a defectat locomotiva la Trenul Foamei reparații la clădirile Regionalei TimișoaraAutorii raportului analizează și cauzele care au determinat acumularea celor mai mari pierderi în anul 2020, majoritatea fiind legată de panedemia de coronavirus.

Dar să le luăm pe rând. Cauzele pierderilor au fost următoarele:

  • La CFR Călători – din cauza nealocării compensației pentru susținerea transportului feroviar public de călători, la nivelul necesarului și nerealizarea veniturilor bugetate ca urmare a situației epidemiologice determinată de răspândirea COVID 19, restrângerea dreptului de circulație;
  • La CFR Marfă – nerealizarea veniturilor prognozate prin BVC aprobat pentru anul 2020; restricțiile impuse, reducerea în lanț a producției și diminuarea consumului de materii prime și energie pe fondul pandemiei COVID 19; condițiile externe de secetă au generat pierderi pentru produsele agricole cu impact negativ asupra transportului; preluarea unor clienți importanți de către operatori privați de transport feroviar;
  • la Compania Națională de Căi Ferate CFR SA – reducerea alocațiilor de la bugetul de stat (reducere față de alocările din anul 2019), reducerea veniturilor proprii și creșterea tuturor prețurilor și tarifelor aferente desfășurării activității curente; evoluția pandemiei cu COVID 19 care a condus la reducerea veniturilor proprii;
  • La Metrorex – evoluția situației epidemiologice determinată de răspândirea COVID 19 care a condus la aplicarea unor măsuri de prevenire și la diminuarea numărului de călători transportați și implicit a veniturilor; neacordarea compensației/subvenției pentru transportul de călători cu metroul, în cuantumul fundamentat și solicitat.


Plățile restante au explodat din cauza deciziei CE referitoare la CFR Marfă

Raportul ia ”la puricat” și plățile restante înregistrate de întreprinderile de stat. Astfel, primele 10 întreprinderi publice centrale care înregistrau plăți restante la finalul anului 2020 activau cu precădere în domeniile: fabricarea armamentului și muniției, fabricare de aeronave și nave spațiale, transporturi de marfă pe calea ferată, comerț cu ridicata al produselor farmaceutice, transporturi aeriene de pasageri, transporturi interurbane de călători pe calea ferată, activități de servicii anexe pentru transporturi terestre, cercetare-dezvoltare în alte științe naturale și inginerie.

„Plățile restante înregistrate de ÎPC (întreprinderile publice centrale – n.red.) active la 31.12.2020 au crecut semnificativ în principal din cauza Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă CFR – MARFĂ SA care a fost obligată prin decizia Comisiei Europene C(2020) 1115(24.02.2020) să restituie ajutorul de stat nelegal în sumă totală de 570 de milioane de euro (2,6 mld lei + dobânzi de recuperare) în 6 luni (până în 25 august 2020), sumă care la finalul anului 2020 a devenit plată restantă”, se arată în document.

În clasamentul primelor 10 întreprinderi de stat care înregistrează cele mai mari plăți restante, autorii raportului constată creșterea valorii acestora în anul 2020 față de 2019 la Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă CFR – Marfă SA, Compania Națională Unifarm SA, Uzina Mecanică Orăștie SA, Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători – CFR – Călători SA, Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA, Compania Națională de Transporturi Aeriene Române Tarom SA, Societatea Comercială Metrom SA Filială a Companiei Naționale Romarm S.A, Societatea Uzina Mecanică Sadu SA, filială a Companiei Naționale Romarm S.A., I.N.C.D.I.F. – „ISPIF” București.

Printre cauzele înregistrării de plăți restante de către primele 10 companii de stat se menționează următoarele:

  • La CFR Marfă – neîncasarea creanțelor restante în valoare de aproximativ 278.891 mii lei de la companii de stat;
  • La CFR Călători – înregistrarea de plăți restante este o consecință directă a situației pandemice care a afectat anul 2020 din punct de vedere al încasărilor companiei, acestea fiind diminuate drastic ca urmare a măsurilor luate de autorități de limitare a liberei circulații a persoanelor, atât pe teritoriul național, cât și în afara granițelor țării, anul 2020 fiind anul COVID care a marcat pentru prima dată în istoria CFR Călători o scădere a încasărilor directe cu 41%, respectiv cu 356 milioane lei; o altă cauză a înregistrării de plăți restante, o constituie nealocarea din bugetul MTI/ARF a compensației pentru susținerea transportului feroviar public de călători, la nivelul necesarului, conform prevederilor Regulamentului nr. 1370 al CE și a OUG nr. 12/1998;
  • La Compania Națională de Căi Ferate CFR SA – lipsa lichidităților din cauza neîncasării creanțelor de la principalii clienți, neîncasarea creanțelor de la bugetul statului.

Ultimele Articole