miercuri, ianuarie 22, 2025
spot_img

Timpul de așteptare la metrou ar putea crește la 15 minute

Conducerea Metrorex sugerează o posibilă creștere a timpului de așteptare mediu la metrou de la valoarea actuală de 4-7 minute la 10-15 minute astfel încât cheltuielile cu salariile să scadă încadrându-se ca volum total la nivelul dorit de ministerul condus de Dan Vîlceanu.

timpul de asteptare in pandemie ar putea creste la metrou

La finele lunii octombrie, conducerea Metrorex a trimis Consiliului de Administrație al companiei, condus de Andrei Teracoasa, consilier al ministrului de Finanțe și ministrului interimar al Transporturilor, Dan Vîlceanu, o notă în care explică imposibilitatea tăierii cheltuielilor cu salariile la nivelul dorit de Consiliu și avertizează totodată că societatea rămâne fără bani de salarii în aceasta lună.

Practic, nota semnată de opt directori ai Metrorex (dar nu și de directorul general Ștefan Paraschiv) arată că pe acest an este prevăzut un fond de salarii de doar 561 de milioane de lei, mai mic cu 37 de milioane de lei față de cel realizat în 2020 (598 de milioane de lei), deși activitatea companiei a crescut în acest an cu 20% prin deschiderea Magistralei 5 Drumul Taberei. Ar fi vorba de 10 stații și un depou, explică directorii Metrorex.

Prevederi inițiale bugetare au inclus această creștere de 20% a activității, cheltuielie cu salariile fiind prevăzute a atinge 711 milioane lei.

Măsurile luate de Metrorex până acum (reducerea zilelor festive, a turelor, modificarea graficelor de circulație) a scăzut necesarul cu salariile la 698 de milioane de lei (economie de 13 milioane de lei față de cheltuielile cu salariile din 2020, majorate corespunzător cu creșterea nivelului de activitate în acest an).

Proiectul bugetului companiei, aflat în prezent pe circuitul de avizare (Metrorex nu are bugetul aprobat) prevede salarii de 561 de milioane de lei, fond de salarii ce „nu este suficient pentru acoperirea acestora până la finele anului 2021”.

Pentru asigurarea salarizării necesare în 2021 sunt necesari 137 de milioane de lei suplimentar, respectiv diferența între alocarea de 561 de milioane de lei și necesarul de 698 de milioane de lei (după aplicarea măsurilor de economisire).

În lipsa acestei alocări, până la finele lui octombrie, salariile la Metrorex nu mai pot fi plătite. Cheltuielile cu salariile sunt acoperite doar parțial pentru luna octombrie, spun directorii Metrorex.

Care sunt soluțiile?

După cum a arătat Club Feroviar zilele trecute, una dintre soluții este reducerea săptămânii de lucru de la 5 zile la 4. Economia făcută ar fi de 32 de milioane de lei. Aceasta ar însemna însă reducerea programului de circulație a trenurilor care este în prezent de la 5.00 la 23.00 sau creșterea intervalului dintre trenuri de la 4-7 minute în prezent la 10-15 minute.

Există două riscuri aici. Primul este că în mod corespunzător trebuie redus contractul de activitate al Metrorex (cel care prevede număr, trenuri, număr kilometri, număr pasageri) ceea ce va duce la micșorarea subvențiilor acordate companiei.

Un alt aspect riscant este faptul că nivelul cheltuielilor cu salariile din acest an stă la baza celor de anul viitor. „Este imperios necesar ca BVC pe anul 2021 să reflecte în mod coerent necesitățile reclamate de asigurarea serviciului public de transport cu metroul astfel încât diminuarea de la acest moment să nu se repercuteze negativ în BVC anilor următori”, spun directorii semnatari.

Aceștia mai atenționează că pandemia de COVID impune anumite condiții de circulație (distanțare între pasageri) și că prețurile la utilități, anume energie, carburanți sunt în creștere. O altă modalitate de depășire a impasului este creșterea capitalului social cu 190 de milioane de lei, fapt ce ar asigura atât cheltuielile suplimentare cu salariile (137 de milioane de lei), cât și claimuri ale companiilor Astaldi – 32 de milioane de lei și Alstom – 20 de milioane de lei, claimuri consfințite de decizii judecătorești.

Prea puțin impresionat de argumentele directorilor, Andrei Teracoasa a trimis o notă acestora în care cere, de pe o zi pe alta, cel mult, situații pe fiecare compartiment al companiei privitoare la salarii, sporuri, ture, grafice de circulație, reduceri de cheltuieli realizate.

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole