Proiectul de TGV Londra – Birmingham, punct și de la capăt. O nouă evaluare

Guvernul britanic a comandat în urmă cu câteva zile un nou raport asupra proiectului de TGV Londra – Birmingham, pentru a i se decide soarta. Concluziile urmează să fie trase în toamnă, iar mai mulți furnizori ar putea fi afectați.

TGV Londra
Designul propus de Alstom pentru noua linie

Proiectul liniei de mare viteză HS 2 (High Speed 2) se poticnește din nou. Ministerul britanic al Transporturilor a anunțat printr-un comunicat că a comandat un nou raport, pentru a tranșa viitorul proiectului.

Concluziile acestui studiu sunt așteptate în toamnă. ”Primul ministru a indicat clar că infrastructurile de transport ar putea stimula potențial creșterea economică, să redistribuie oportunitățile și să susțină orașele din regatul Unit, dar totodată a precizat că investițiile trebuie să facă obiectul unei evaluări continue a costurilor și a avantajelor. De aceea lansăm această examinare independentă a HS 2”, a declarat secretarul pentru Transporturi, Grant Shapps. Costul proiectului este estimat la 56 miliarde de lire (echivalentul a 60 miliarde de euro), notează Le Figaro.

Linia de TGV Londra – Birmigham ar fi trebuit să fie gata în 2026

Linia de mare viteză HS2 ar trebui să unească, din 2026, Londra de Birmigham, apoi de Manchester și Leeds, pentru ca în final să ajungă în Nordul Marii Britanii, în 2033. Mai multe multinaționale, dintre care majoritatea din Franța, au mult de pierdut dacă proiectul va fi substanțial modificat sau chiar abandonat.

Alstom este în cursa pentru furnizarea ramelor viitoarei linii și deja a propus un prim design.  Vinci, Bouygues și Eiffage au câștigat contracte de construcții. Abandonarea proiectului HS2 ar putea duce la o pierdere de șapte miliarde de lire sterline, bani cheltuiți pentru studiile preliminare.

De mai bine de un an de zile, proiectul pare a fi puternic compromis și acumulează numeroase deziluzii. Bugetul inițial ar putea exploda, crescând de la 85 la 100 miliarde de lire, și proiectul ar putea întârzia.

Guvernul britanic a fost puternic criticat în iulie 2017, după ce a atribuit două contracte importante către consorții, la doar o săptămână după lansarea primului dintre cele trei avertismente din 2017 ale grupului BTP Carillion, acum în faliment și în afara proiectului.