Ungaria a desemnat consultantul pentru proiectul liniei de TGV Budapesta – Varșovia

Agenția de dezvoltare a infrastructurii din Ungaria a desemnat companiile care vor realiza studiul de fezabilitate pentru linia de TGV Budapesta – Varșovia.

TGV Budapesta - Varșovia TGV spre Budapesta

Între cele două orașe sunt 800 km și călătoria poate dura între 9 ore și jumătate și 14 ore. O propunere vizează construcția unei linii care să permită viteze de peste 300 km/h, dar probabil că proiectul ar costa enorm. O variantă mai acceptabilă ar fi, cum au arătat consultanți din Polonia, să se aleagă un proiect mai ieftin care să scădă timpii de parcurs la 5 ore – 5 ore și 30 de minute, relatează Hotnews.

Cele patru țări din grupul de la Vișegrad (Polonia, Cehia, Slovacia și Ungaria) au semnat în octombrie 2018 un acord prin care promiteau că vor analiza mai multe variante pentru a construi linii de mare viteză care să facă transportul feroviar un concurent real pentru cel aerian în regiune. Acum, Ungaria a desemnat companiile câștigătoare care vor realiza un studiu de fezabilitate până în 2022. Contractul este în valoare de patru milioane de dolari și de el se va ocupa firma NSV Varsó.

TGV Budapesta – Varșovia. Se analizează traseul

Dintre cele patru țări, Polonia stă cel mai bine, având trenuri Pendolino ce rulează cu 200 km/h, viteza urmând a fi crescută pe unele porțiuni la 230 km/h. În Cehia și Ungaria sunt porțiuni de 160 km/h, iar în Slovacia, de 140 km/h. Diferența față de România este nu doar că aceste țări au trenuri mai noi, ci și mai rapide, fiind sute de kilometri unde viteza medie trece de 100 km/h.

Pentru linia Budapesta – Varșovia se are în vedere în special ruta prin Bratislava și Brno, dar va fi analizat terenul. Se va lua în considerare construirea unei linii care să permită ”măcar” viteze maxime de 250 km/h, dar vor fi analizate și posibilități mai îndrăznețe: 300 km/h sau chiar 350 kmh.

La primele discuții ale țărilor din grupul de la Vișegrad s-a luat în considerare și schimbarea rutei, prin Cracovia, și chiar ocolirea totală a Cehiei. Dacă se va decide construcția unei linii, decizia va trebui să țină cont de foarte mulți factori, inclusiv geografia terenului, fiindcă dacă se va decide că linia va trece prin zona muntoasă a Carpaților, costurile cu tunelurile și viaductele vor fi mult mai mari.