spot_img
luni, august 15, 2022
spot_img

Cadoul primit de TFC pe calea ferată Gara de Nord-Aeroport. Întrebări rămase fără răspuns

Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF), organism aflat în coordonarea Consiliului Concurenței, a făcut un ”cadou” operatorului privat Transferoviar Călători, în dauna celui de stat CFR Călători, pe calea ferată Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă. Modul în care s-a ajuns la această decizie și cum (nu) a fost comunicată ea ridică însă niște întrebări la care până acum nu există răspuns.

Club Feroviar a prezentat duminică un caz revoltător: 12 trenuri pe ruta București Nord-Aeroport Henri Coandă operate de CFR Călători vor fi anulate începând cu data de 16 iulie, iar trasele respective vor fi reatribuite Transferoviar Călători.

TFC s-a simțit discriminată pe calea ferată Gara de Nord-Aeroport

calea ferată Gara de Nord-AeroportConcret, Transferoviar Călători SRL, operator feroviar controlat de omul de afaceri Călin Mitică, a sesizat Consiliul National de Supraveghere din Domeniul Feroviar cu o plângere având ca obiect o posibilă încălcare a prevederilor Legii nr. 20212016 de către Compania Națională de Căi Ferate CFR SA. Plângerea formulată are ca obiect un pretins tratament inechitabil sau discriminatoriu, în cadrul procedurii de alocare de capacitate pe ruta Bucureşti Nord-Aeroport Henri Coandă T1 practicată de CNCF CFR SA, pentru mersul de tren 2021-2022. Mai pe românește, operatorul clujean s-a plâns că a primit prea puține trase și că CFR Călători are prea multe.

În actualul Mers al Trenurilor, din cele 72 de garnituri dus-întors, TFC are 12 (șase perechi), iar restul îi aparține operatorului feroviar de stat. Ei bine, plângerea a fost admisă de CNSDF, care a emis la data de 31 martie Decizia prin care i-a dat dreptate TFC și a obligat CFR SA să realoce trasele. În urma acestei Decizii, așa cum am scris și ieri, de la data de 16 iulie CFR Călători va rămâne cu 24 de perechi de trenuri (față de 30 în prezent), iar TFC va avea 12 perechi (față de șase în momentul de față).

Consultă integral Decizia CNSDF dând click pe linkul de mai jos:

Decizia_CNSDF_1_2022

Oficialii MTI, CFR SA și CFR Călători ”au mers pe burtă”

calea ferată Gara de Nord-Aeroport director în centralul CFR SA fraudă la Palatul CFR salariile din Ministerul Transporturilor bugetul Palat CFR pe 2022 secretari de stat la Ministerul Transporturilor schimbări în conducerea Ministerului Transporturilor greviștii de la CFR salarii înghețate în 2022 rectificare bugetară Negocierile pentru formarea guvernului gratuitatea studenților pe CFR rectificarea bugetară pe 2021 angajări la Ministerul Transporturilor Bugetul Palat CFR pe 2021 sectorul feroviar la Ministerul Transporturilor reorganizarea Ministerului Transporturilor Ministerul Transporturilor către USR secretar de stat pe domeniul feroviar incendiu la Ministerul Transporturilor coronavirus în centralul CFR Valoarea de inventar pentru Palatul CFR sindicalist în conducerea Ministerului Transporturilor situația CFR Marfă mutarea Ministerului Transporturilor la Iași director general al CFR Călători Consiliu de Administrație al CFR rectificare bugetară consilier la Ministerul Transporturilor secretar general la Ministerul Transporturilor Ludovic Orban revine la Ministerul Transporturilor secretar de stat pe domeniul feroviar Mircea Florin BibanÎn acest moment se naște primul semn de întrebare, și anume de ce Decizia CNSDF nu a fost făcută publică de autoritățile ce își au sediul în Palatul CFR? Nici Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, nici Compania Națională de Căi Ferate CFR SA și nici Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA nu au dat niciun comunicat pe această temă. Asta cu toate că timp era berechet, din moment ce Decizia a fost pronunțată cu aproape trei luni în urmă.

Sigur, pentru pasagerul obișnuit al trenurilor de Aeroport, Decizia CNSDF nu are nicio relevanță, având în vedere că numărul trenurilor și cadența lor rămân aceleași, iar materialul rulant utilizat de TFC pe această rută este decent din punctul de vedere al confortului, ramele Bombardier Talent ale operatorului clujean fiind comparabile cu automotoarele Siemens Desiro (Săgeata Albastră) ale CFR Călători. Numai că pentru banul public Decizia are o mare relevanță, din moment ce încasările obținute pe 12 trenuri suplimentare se vor muta de la operatorul de stat la unul privat. Pe principiul lipsei de relevanță pentru românul de rând, autoritățile nu ar mai trebui să comunice nimic nici în legătură cu CFR Marfă – cine călătorește cu marfarul? Însă și aici este interesul banului public.

TFC putea obține mai multe trase pe calea ferată Gara de Nord-Aeroport în urmă cu un an, dar nu a vrut

ruta București Nord-Aeroport Otopeni Patinoar PO este funcțional

Consultând Decizia CNSDF mai apare un alt mare semn de întrebare. La pagina 12 a documentului se precizează următoarele: ”În acest context, CFR SA a adăugat că operatorul de transport feroviar Transferoviar Călători SRL <avea posibilitatea să revină asupra solicitărilor de alocare în luna iunie 2021, când CFR a comunicat către OTF de călători (inclusiv CFR Călători şi Transferoviar Călători), prin adresa 4.A/122/22.06.2021, faptul că operatorul Regio Călători a solicitat retragerea celor 10 perechi dc trenuri (20 trenuri) proprii de pe ruta Bucureşti Nord – Aeroport H Coandă T1, iar acestea au fost puse la dispoziţia celorlalţi OTF. Transferoviar Călători nu a solicitat decât una din cele 10 perechi de trase devenite disponibile, deşi la alocarea inițială solicitase 16 trase (act Transferoviar Călători 1/2719/25.06.2021). CFR Călători a solicitat toate cele 10 perechi de trase rămase disponibile. În urma coordonării, s-a realizat în totalitate solicitarea Transferoviar Călători (o trasă) şi 90% din solicitarea CFR Că1ători (9 trase)>”.

Despre retragerea Regio Călători de pe calea ferată Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă și modul cum au fost realocate trasele, Club Feroviar a scris pe larg la vremea respectivă. În vara anului trecut, TFC nu s-a înghesuit să preia trasele Regio Călători, în schimb câteva luni mai târziu a făcut scandal că are prea puține și a făcut plângere la autoritatea de concurență. Care autoritate doar a consemnat cele precizate mai sus de către CFR SA, fără a da un răspuns.

Gigi Gavrilă lucrează la TFC, iar Rareș Bogdan e prieten la cataramă cu patronul Călin Mitică

material rulant nou CFR Călători vs operatori privați cale ferată incluse în PNRR licitațiile ARF reproșuri la adresa lui Gigi Gavrilă alegeri prezidențiale în Republica Moldova licitația de rame electrice RE-IR achiziția de automotoare deturnare de fonduri la CFR Călători

Interesele sunt mari, iar faptul că Gigi Gavrilă, fost președinte al Autorității pentru Reformă Feroviară, lucrează acum la una dintre societățile lui Călin Mitică, patronul TFC, poate fi sau nu o coincidență. O coincidență poate fi și relația de prietenie dintre același Călin Mitică și eurodeputatul Rareș Bogdan, prim-vicepreședinte al PNL, partid aflat în coaliția de guvernare.

IFN radiată falimentul CEHConexiunea feroviară Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă a fost inaugurată pentru public la data de 13 decembrie 2020, odată cu intrarea în vigoare a Mersului Trenurilor 2020-2021. Anterior, ea fusese testată de ministrul Transporturilor de la acea vreme, Lucian Bode, de premierul în funcție Ludovic Orban și de președintele Klaus Iohannis.

Și între timp ea a devenit profitabilă, așa că interesul a crescut peste măsură din partea operatorilor.

Ultimele Articole