Unul dintre cele două CET-uri ale Iașiului rămâne fără cărbune, după ce linia industrială a pierdut autorizația
Cauza ar fi faptul că după plecarea Veolia de la Iași, compania care gestiona rețeaua de termoficare și unitățile de producere a energiei, nicio entitate juridică nu mai deține autorizația de exploatare a liniei ferate industriale care leagă CET I de CET II (Holboca) și pe care se aduce cărbunele în a doua unitate.
Situația a fost menționată marți într-un articol realizat de 7iasi.ro. Potrivit publicației locale indicate, Autoritatea Feroviară Română (AFER) a anunțat Primăria Iași că nu deține licență pentru administrarea liniei ferate care deservește CET Holboca. Aceasta ar însemna că roca nu mai poate ajunge la unul din cele două CET-uri ale municipiului. „Dacă mâine ajunge cărbunele la Iași, acesta rămâne blocat în gară, astfel încât nu poate fi transportat până la centrala termică de la Holboca. Obținerea licenței poate dura și 6 luni de zile. Primăria a avut la dispoziție 8 luni de zile să obțină licența, adică din ianuarie 2021de când Veolia a anunțat că pleacă de la Iași. Anunțul AFER a venit pe 14 octombrie”, spune publicația menționată.
Un document emis pe 14 octombrie de către Autoritatea Feroviară Română (AFER) arată că Primăria Municipiului Iași nu deține autorizație de exploatare a liniei ferate industriale ce deservește CET Holboca și, prin urmare, cărbunele nu poate fi transportat către această unitate. „Ca urmare a adresei dvs nr 96853/02.09.2021, înregistrată la AFER cu nr. 2000/2076/2021, privind încetarea contractului încheiat între Primăria Municipiului Iași și SC Veolia Energie Iași SA privind concesiunea liniei ferate industriale SC CET IASI SA – CET II HOLBOCA, vă comunicăm că exploatarea liniei ferate industriale se poate realiza de o persoană juridică numai după obținerea autorizației de exploatare a liniei ferate industriale. Conform prevederilor OMTCT nr. 880/2005, ”autorizația de exploatare a LFI este un document cu regim special, nominal și netransmisibil”, se arată în adresa AFER. Solicitarea Primăriei Iași ar fi fost formulată deci abia în septembrie.
Potrivit publicației ieșene, Primăria Iași trebuie să obțină o autorizație de exploatare a liniei ferate pe baza unei documentații care conține nu mai puțin de 21 de criterii de îndeplinit. Procedura este una laborioasă și implică foarte multe condiții specifice domeniului feroviar.
Primăria, sau persoana desemnată, va trebui să dețină personal calificat și autorizat AFER pentru diverse proceduri specifice: impiegat de mișcare, personal responsabil cu siguranța circulației, personal responsabil cu întreținerea liniei, personal responsabil cu întreținerea echipamentelor care vor rula pe acele linii etc. Acolo unde nu poate îndeplini anumite condiții, Primăria este obligată să contracteze firme din domeniu care pot asigura acest serviciu, ceea ce presupune derularea unor proceduri de achiziții publice pentru încheierea contractelor. Or, îndeplinirea unor condiții prin contractarea unor terți necesită timp, ceea ce va face ca documentația în vederea autorizării să nu poată fi depusă imediat.
Pașii pentru obținerea autorizației de exploatare a liniei industriale necesită un timp destul de mare. Într-o primă fază, documentația se depune la sucursala teritorială AFER din Iași și la CFR Iași. Cele două entități verifică documentele și îndeplinirea condițiilor, după care își exprimă punctul de vedere. De regulă, acest demers nu durează mai mult de 30 de zile, dacă documentația este completă. După ce sunt emise cele două puncte de vedere, dosarul pleacă la structura centrală a AFER pentru analiză.
„În cel mai fericit caz, dacă Primăria Iași ar avea astăzi documentația completă, ar putea primi dreptul de exploatarea a liniei ferate spre CET Holboca undeva spre finalul anului sau chiar în ianuarie 2022. Însă, așa cum arătam mai sus, există o sumedenie de condiții pe care Primăria nu le îndeplinește pentru a primi autorizația și pentru care va trebui să contracteze firme specializate. Asta înseamnă că în mod cert, ar fi imposibil de obținut autorizația pentru utilizarea liniei ferate anul acesta”, spune 7iasi.ro.
Chirica în aprilie 2021: Primăria Iași va prelua contractul de furnizare a agentului termic în Iași
Mihai Chirica a anunțat în aprilie 2021 că Primăria Iași va prelua contractul de livrare a agentului termic în Iași și că s-a încercat stabilirea unei căi de mijloc cu Veolia, dar nu s-a înregistrat niciun succes:
„Vom prelua întreaga activitate de termoficare a municipiului Iași. Este o veste pe care trebuie să o aduc la cunoştinţa publică pentru că nu vreau să las loc de intrepretări. După 10 ani şi după o luptă de aproape doi ani pe care am dus-o împreună cu Veolia, după demersurile pe care le-am făcut împreună cu domniile lor şi după vizitele la Guvernul României, s-a ajuns la o concluzie pe care trebuie să o aduc în atenţia publică. Vom prelua contractul de termoficare pe municipiul Iași”, spunea el.