miercuri, octombrie 9, 2024
spot_img

Meteahnă veche. Se prelungesc din nou termenele de reparații la vagoane de călători

Termenele de reparații la vagoanele de călători vor fi din nou prelungite, în loc să fie lansate comenzi pentru industria de profil. Ministerul Transporturilor perpetuează o meteahnă veche, ”brevetată” încă de pe vremea celui de-al doilea ministeriat al lui Răzvan Cuc. Anul trecut, o decizie similară era ”justificată” prin nevoia de asigurarea a capacității de transport pentru refugiații din Ucraina, iar înainte de criza pandemică, prin necesitatea menținerii unui parc de vagoane suficient pentru sezonul estival.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în dezbatere publică, proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul Transporturilor și Infrastructurii pentru modificarea anexei Ordinului ministrului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului nr.1817/2005 pentru aprobarea Instrucțiunilor privind revizia tehnică și întreținerea vagoanelor în exploatare – nr.250.

Activitatea de revizie tehnică și întreținere în exploatare a vagoanelor de călători se efectuează de către operatorii de transport feroviar din România potrivit prevederilor Instrucțiunilor privind revizia tehnică și întreținerea vagoanelor în exploatare nr. 250, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1817 din 26.10.2005, cu modificările și completările ulterioare.

Dezbatere publică de ochii lumii. ARF de ce nu și-a făcut treaba timp de șapte ani?

Dezbatere publică este un fel de a spune că, de fapt proiectul va deveni literă de lege, pentru că nimeni nu-l va contesta oficial, dacă ținem cont de ceea ce s-a întâmplat dățile trecute.

Chiar dacă principalul ”adresant” este operatorul feroviar de stat CFR Călători, de prevederile acestui Ordin vor beneficia și operatorii privați, care-și vor amâna și ei reviziile la materialul rulant din exploatare.

Pe de altă parte, dacă Autoritatea pentru Reformă Feroviară, instituție înființată încă de acum șapte ani (2016) și-ar fi făcut treaba, parcul de material rulant al CFR Călători și al OTF privați ar fi fost mult mai mare și mai nou și nu ar mai fi fost nevoie de asemenea derogări de la lege. ARF a semnat un singur contract, anul trecut, cu Alstom, pentru livrarea a 20 de trenuri interregionale, suplimentat apoi cu alte 17 unități.

În fiecare an ne trezim că avem o situație ”dificilă” a parcului de vagoane

”Având în vedere situația dificilă a parcului de vagoane al operatorilor de transport feroviar de călători, capacitatea limitată a industriei de a furniza servicii de reparații de material rulant la nivelul necesar, precum și tendințele în creștere de utilizare a transportului feroviar, se propune prelungirea termenului de reparație planificată de tip RTG sau RP cu cel mult șase luni calendaristice pentru vagoanele de călători scadente la aceste reparații în perioada 15 martie – 31 decembrie 2023. Lipsa unui parc suficient de vagoane de călători ar putea conduce la imposibilitatea capacităților de transport corespunzătoare pe parcursul anului în curs, îndeosebi în perioada solicitărilor suplimentare din sezonul estival, dar și a altor sărbători sau evenimente locale, generând migrarea publicului călător către alte moduri de transport și crearea unei imagini defavorabile a serviciului de transport feroviar de călători”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Termenele de reparații la vagoane de călători, prelungite cu șase luni

Concret, prin proiect se propune prelungirea normei de timp la care se efectuează reparațiile planificate de tip revizie tehnică generală – RTG sau de tip reparație planificată – RP la vagoanele de călători cu cel mult șase luni calendaristice.

Prevederile sunt aplicabile vagoanelor de călători scadente la aceste tipuri de reparații în perioada 15 martie – 31 decembrie 2023, astfel:

– efectuarea unei revizii planificate de tip revizie tehnică intermediară – RTI 2 în subunitățile proprii operatorului de transport feroviar, menționate în anexă la Certificatul ERI pentru efectuarea acestui tip de serviciu, pe baza unei specificații tehnice avizate de Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR;

– vagoanele de călători la care se va aplica majorarea normei de timp pentru termenul de reparație planificată de tip revizie tehnică generală – RTG sau de tip reparație planificată – RP vor circula numai în trenurile de călători din traficul intern, cu o viteză maximă de circulație de maximum 140 km/oră conform livretelor de mers;

– prelungirea termenului de reparație planificată se poate face o singură dată în intervalul dintre două reparații planificate de tip RP sau RTG și nu se aplică vagoanelor care au beneficiat în trecut de prelungirea termenului de RTG sau de RP în urma efectuării unei revizii tehnice intermediare tip RTI 2.

Copy-paste după Ordinele de ministru adoptate în anii trecuți. De la Cuc la Grindeanu

Proiectul și explicațiile privind necesitatea aprobării lui sunt luate copy-paste în proporție de peste 90% dintr-un act normativ similar adoptat în primăvara anului trecut, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.

Singura diferență notabilă este aceea că în 2022 una dintre motivații se referea la ”faptul că cererea de transport a crescut ca urmare a situației din Ucraina”. Cum afluxul de refugiați din țara vecină a scăzut între timp (cine a vrut să fugă de război a fugit deja), textul a fost ”cosmetizat”, iar motivația respectivă a fost scoasă.

A rămas însă cea care face referire la ”capacitatea limitată a industriei de a furniza servicii de reparații de material rulant la nivelul necesar”. Nimic mai fals, industria reparatoare are capacitatea de a face reparațiile respective, dacă licitațiile sunt lansate din timp.

În 2019, un Ordin de ministru aproape identic a fost aprobat în vremea ministeriatului lui Răzvan Cuc (al doilea mandat). Atunci, motivația scoasă la înaintare era că este nevoie de cât mai multe vagoane în circulație pentru sezonul estival. Motivația este și acum prezentă în Nota de fundamentare, așa cum am arătat mai sus.

Se pune însă în mod firesc întrebarea cât va mai fi perpetuată această practică prin care an de an se prelungesc termenele de reparații la vagoane de călători? Până cade tabla de pe ele sau până când, Doamne ferește!…

IN THE SPOTLIGHT

Ciclul universitar la Facultatea de Căi Ferate, Dumuri și Poduri a început cu „Bazele Carierei Inginerului CFDP”

Am putea spune că a devenit deja o tradiție pentru Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri să deschidă ciclul universitar cu „Bazele Carierei...

Ultimele Articole