sâmbătă, septembrie 23, 2023
spot_imgspot_img

Un teren CFR din Alba Iulia de 9,4 hectare va fi preluat de Primărie. Pe aici circula mocănița

Un teren CFR din Alba Iulia de 9,4 hectare, pe unde circula odinioară mocănița, va fi preluat de Primăria municipiului reședință de județ.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în consultare publică, proiectul de Hotărâre de Guvern privind actualizarea valorii de inventar și a descrierii tehnice a unor părți dintr-un imobil aflat în domeniul public al statului, administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, trecerea acestora în domeniul public al municipiului Alba Iulia, județul Alba, precum și modificarea anexei nr. 16 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului.

Consiliul Local al Municipiului Alba Iulia și-a manifestat interesul cu privire la preluarea în domeniul public al municipiului Alba Iulia a acestei suprafețe totale de 94.118,00 mp, în scopul realizării unor investiții, se arată în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ. La rândul ei, CNCF CFR SA a emis Hotărârea nr. 11/27.03.2023 a Adunării Generale a Acționarilor prin care, la punctul 4, se aprobă trecerea unor terenuri în suprafață totală de 94.118,00 mp în domeniul public al municipiului Alba Iulia.

Valoarea de piață totală a terenurilor în suprafață totală de 94.118,00 mp, în cuantum de 12.571.316,00 lei, a fost stabilită potrivit dispozițiilor art. 21 și 22 din Ordonanța Guvernului nr. 81/2003 privind reevaluarea și amortizarea activelor fixe aflate în patrimoniul instituțiilor publice, aprobată prin Legea nr. 493/2003, cu modificările și completările ulterioare, prin Raportul de evaluare efectuat în luna septembrie 2022 de un evaluator autorizat, membru titular ANEVAR.

Teren CFR din Alba Iulia, nefolosit în scop feroviar din 1982

Terenurile solicitate de Primăria Municipiului Alba Iulia au fost expropriate în ultimul deceniu al secolului al XIX-lea, iar în luna sepembrie 1895 a fost inaugurată linia de cale ferată cu ecartament îngust Alba Iulia-Zlatna. Pe această linie ferată îngustă a circulat, în perioada 1895-1981 trenul cu aburi “Mocănița”, care parcurgea o distanță de aproximativ 40 km, traversând orașul Alba Iulia cu plecare din stația CF Alba Iulia, circulând prin satele din Valea Ampoiului până în orașul Zlatna.

După scoaterea din circulație a trenului cu aburi “Mocănița”, această linie de cale ferată a fost dezafectată în condiții legale în 1980-1982, iar terenul aferent acesteia a rămas în domeniul public, fiind preluat de România prin răscumpărare de la Ungaria în baza Tratatului de la Trianon în anul 1920. Ulterior, în anul 1982 a fost finalizat traseul de cale ferată cu ecartament normal Alba Iulia – Zlatna, traseul fostei linii înguste din intravilanul municipiului Alba Iulia suferind modificări, o mare parte din acesta, respectiv suprafața de 94.118,00 mp solicitată de Primăria Municipiului Alba Iulia, fiind afectată în totalitate de rețeaua stradală a Municipiului Alba Iulia.

Având în vedere cele sus-menționate, precum și faptul că, încă de la data intrării în vigoare a OUG nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea SNCFR, republicată, cu modificările și completările ulterioare, linia de ecartament îngust Alba-Iulia – Zlatna era deja dezafectată în totalitate, se constată că au încetat atât uzul, cât și interesul public național, precizează CNCF CFR SA.

Ultimele Articole