Transportul turistic feroviar cu mocănițe poate fi văzut exemplul perfect al aberațiilor, lipsei de profesionalism și neseriozității în domeniul reglementărilor juridice de profil. Zilele trecute, președintele Klaus Iohannis a promulgat o lege care introduce mocănițele sub controlul AFER.
Promulgată zilele trecute, Legea 5/2025 vine să dea bătăi de cap patronilor de mocănițe din România. După ce au beneficiat în vară de exceptare la anumite prevederi similare, transportul pe căi ferate înguste nu mai scapă brațului lung și birocratic al Ministerului Transporturilor.
Dacă anumite componente esențiale este necesar să fie verificate de AFER, cum ar fi șinele, ansamblurile de rulare ale vagoanelor (osii, boghiuri etc), altele ar putea fi scoase lejer de sub controlul Autorității. Mai mult, cum poți cere documentații tehnice, încercări la componente destinate unor locomotive cu abur care nu se mai fabrică de zeci de ani?
Opoziția și Guvernarea fraternizează în Parlament la votarea aberațiilor
Toate aceste probleme sunt incluse în Ordonanţei Guvernului nr. 30/2024 privind autorizarea operatorilor economici din domeniul feroviar, al transportului cu metroul, metroul ușor, monorai și al transportului urban, suburban și regional pe șine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic.
Ordonanța, cum spuneam, a fost adoptată prin Legea 5/2025 care a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis zilele trecute și publicată în Monitorul Oficial Partea I nr. 18 din 13 ianuarie 2025.
De ce e importantă prevederea? În cursul anului 2024 au existat la sediul Ministerului Transporturilor mai multe dezbateri furtunoase privind dreptul AFER de a autoriza, inspecta tehnic operatorilor economici în domeniul feroviar, transport cu metroul, metroul ușor, monorai și transport urban, suburban și regional pe șine, pe linii ferate industriale, printre care și căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic.
Una dintre prevederile referitoare la transportul turistic cu mocănița a fost Ordonanţa nr. 16/2024 privind inspecţia tehnică şi supravegherea prin acţiuni de inspecţie tehnică în domeniul feroviar, al transportului cu metroul, metroul uşor, monorai şi al transportului urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale şi pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic.
„Dispoziţiile prezentei ordonanţe sunt obligatorii pentru operatorii economici care desfăşoară activităţi în unul dintre domeniile prevăzute (…) și care au obligaţia asigurării îndeplinirii prealabile a cerinţelor pentru realizarea unor produse şi/sau servicii de calitate, potrivit responsabilităţii fiecăruia, în activităţile de proiectare, de verificare tehnică a proiectelor, de producere şi de furnizare de produse şi servicii pentru materialul rulant şi infrastructura din domeniile feroviar, transport cu metroul, metroul uşor, monorai şi transport urban, suburban şi regional pe şine, precum şi pentru proprietarii sau deţinătorii de linii ferate industriale şi de căi ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, de execuţie şi recepţie a lucrărilor, precum şi în etapele de exploatare şi intervenţie, dacă este cazul, a acestora”, cerea ordonanța.
Mocănițele inițial exceptate
Aceasta a exceptat de la aplicarea prevederilor operatorii economici ce dețin linii cu ecartament îngust. „(5) De la aplicarea prezentei ordonanţe sunt exceptaţi operatorii economici care deţin linii ferate cu ecartament îngust şi operatorii economici care desfăşoară activităţi pe această infrastructură, precum şi operatorii de transport feroviar, respectiv operatorii economici certificaţi ca entităţi responsabile cu întreţinerea vehiculelor feroviare” era prevăzut în OG 16.
Ca într-o scenetă a absurdului, Ordonanța a fost urmată de o altă prevedere care aparent avea același obiect de reglementare. Dacă OG 16 se ocupa de inspecție tehnică și supraveghere, prin OG 30 s-a simțit nevoia să se impună modul de autorizare a operatorilor economici. Numele ordonanței a fost deci „privind autorizarea operatorilor economici din domeniul feroviar, al transportului cu metroul, metroul ușor, monorai și al transportului urban, suburban și regional pe șine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic”.
Aici operatorii de mocănițe nu au mai fost scutiți. Adică dacă prin OG 16 operatorii de mocănițe sunt exceptați de la inspecția tehnică din partea AFER, nu sunt și de la autorizare de către AFER privind serviciile și produsele folosite. O legislație încălcită, posibil creatoare de abuzuri, dar aducătoare statului de venituri. Aceeași poveste ca în orice domeniu din România.
E supravegherea necesară? Da, dar nu astfel
Este desigur necesară o supraveghere a actorilor din zona feroviară turistică de transport cu mocănița. În domeniu au existat chiar câteva accidente soldate cu răniți. În 2019 a deraiat mocănița din Maramureș, iar în 2023 cea din Bucovina. În primul caz au existat chiar câteva situații de rănire ușoară. Este evident că se simte nevoia unui control al liniilor, al stării acestora, al materialului rulant pe partea de frânare etc. De aici însă până la situația în care operatorilor li se pot cere documente, agremente tehnice pentru înlocuirea unor componente, repere fără rol în siguranța exploatării cu altele luate de pe locomotive vechi de zeci de an e cale lungă.
Alt aspect neplăcut e maniera în care Ministerul Transporturilor, Guvernul, Parlamentul au înțeles să promoveze măsura. Ultimul a votat transformarea OG 30 în lege precum mamelucii, fără a chestiona niciun aspect. A fost adoptată cu 216 voturi pentru 41 abțineri, niciun vot împotrivă. Adică Opoziția a votat la capul gol măsura, în mod necritic, cot la cot cu partidele de guvernământ.
Odată adoptată OG 16, operatorii din domeniu au sperat că au scăpat de problemă. Dacă erau exceptați de la OG 16, de ce n-ar fi fost și de la alte acte clocite în laboratoarele ministerului cu obiect de reglementare asemănător?
Începând din vară, Asociația pentru Păstrarea Liniilor Ferate Înguste din România a trimis conducerii Ministerului mai multe adrese în care solicita exceptarea liniilor în cauză din orice proiect de act normativ care ar privi autorizarea laboratoarelor de încercări și atestării standurilor.
Adresele au fost trimise în august, septembrie și octombrie. Dar cum ar zice un celebru politician din fruntea țării, „ghinion”, solicitările au venit prea târziu, căci Guvernul pe repede înainte a adoptat încă din august OG30. Urgență de neînțeles cum prevederile s-au transformat în lege de abia în 2025. Ministerul nu a catadicsit nici măcar să ofere răspunsuri la solicitările asociației.
În adresa trimisă în octombrie Ministerului Transporturilor (la care Asociația menționată nu a primit niciun răspuns), reprezentanții Asociației explică că la noi întreținerea și repararea liniilor și vehiculelor se face nu de către firme de material rulant și infrastructură, ci de către asociații și voluntari. Sistemul propus de Ministerul Transporturilor ar fi pentru aceste firme de turism mult mai costisitor prin aplicarea Ordonanței, mai ales că și TVA a fost crescut de Guvern în domeniu de la 5% la 19% la vânzările de bilete.
Simona Istrate, președinte al Organizației Patronatelor Societăților Feroviare Private din România, vorbește de o relație disfuncțională între AFER și Ministerul Transporturilor. „Toate măsurile propuse de AFER trec ca prin brânză la Minister. Traficul feroviar scade, iar ei fac o legislație din ce în ce mai stufoasă”, spune ea. Simona Istrate spune, de asemenea, că lipsesc dezbaterile publice serioase și sunt minimalizate efectele asupra operatorilor de stat și privați.