Consultanța pentru metroul Cluj-Napoca. Asocierea Systra – Metrans a câștigat la Curtea de Apel Cluj disputa din jurul consultanței pentru realizarea metroului Cluj-Napoca, contractul fiind semnat vineri de către primarul Emil Boc.
Decizia Curții de Apel Cluj (hotărârea 816/2024) a fost pronunțată săptămânile trecute (20 septembrie).
Consultanța pentru metroul Cluj-Napoca decisă în instanță
Decizia stabilește: „Respinge, ca nefondată, excepţia tardivităţii plângerii formulate de petenta Modern Power Systems SRL împotriva deciziei Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor nr. 2022/C2/2023/2034 din data de 19.07.2023. Respinge, ca nefondată, plângerea formulată de petenta Modern Power Systems SRL împotriva deciziei Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor nr. 2022/C2/2023/2034 din data de 19.07.2023. Admite plângerea formulată de petentul Municipiul Cluj-Napoca şi petenta Systra SA împotriva deciziei Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor nr. 2022/C2/2023/2034 din data de 19.07.2023, pe care o modifică, în sensul că respinge contestaţia formulată de contestatoarea Tecnic Consulting Engineering SRL, admite cererea de intervenţie formulată de intervenienta Systra SA şi menţine dispoziţia de încuviinţare în principiu a cererilor de intervenţie. Obligă petenta Modern Power Systems SRL la plata către intimata Tecnic Consulting Engineering SRL a sumei de 7.000 lei cu titlu de cheltuieli de judecată parţiale în plângere. Ia act că petenta Systra SA a solicitat acordarea cheltuielilor de judecată pe cale separată. Definitivă. Pronunţată în data de 20.09.2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin grefa instanţei.
Două contracte nerecunoscute turcilor ca experiență similară
După cum a arătat aici Club Feroviar, Comisia de licitație a Primăriei Cluj-Napoca, instituție condusă de Emil Boc, a decis inițial că asocierii româno-turce Tecnic – Tumas nu i se pot recunoaște două din cele trei proiecte prezentate ca experiență similară. Consecința a fost obținerea unui punctaj mai mic a acesteia față de concurenții de la Systra – Metrans. Aceasta în pofida faptului că asocierea româno-turcă ar fi propus un preț mai mic decât Systra – Metrans.
În spatele depunctării e posibil să fi existat și dorința autorităților locale de a selecta un consultant de altă naționalitate decât cea turcă deoarece constructorul este tot turc (lider este Gulermak Turcia). Astfel, Primăria ar dori să evite conflictele de interese și să se asigure că activitatea de consultanță nu este influențată negativ de faptul că atât constructorul, cât și consutantul provin din aceeași țară.
Primarul Emil Boc a semnat aseară contractul de supervizare a lucrărilor la metrou, Asocierea Systra – Metrans Engineering încasând 40 de milioane de euro din această licitație, potrivit gazetadecluj. La această ședință a participat și directorul Systra, care a venit personal pentru a semna acest contract: „Jean Christophe Chuniaud, șeful Systra pentru Europa de Est a schimbat cinci avioane ca să poată fi aici la Cluj, la semnare (…). E o formă de respect”, a declarat Emil Boc.
Administrația a reușit să adjudece licitația către aceeași asociere care a făcut studiile de prefezabilitate și fezabilitate abia în vara acestui an, după ce a anulat licitația de mai multe ori în ultimii doi ani (lipsă de oferte, descalificarea singurei oferte primite de la Egis). Deși și anul acesta era aproape ca licitația să fie întoarsă de o decizie CNSC, Curtea de Apel a dat câștig de cauză Primăriei și a menținut câștigătorul ales de municipalitate, Systra – Metrans Engineering.
„În seara aceasta, voi semna contractul pentru supervizarea lucrărilor la metrou, un contract de 40 de milioane de euro. Să vă gândiți că doar supervizarea la metrou și cea de la Centura Metropolitană valorează aproape 50 de milioane de euro, ca să vă puteți face o imagine despre amploarea lucrărilor care se desfășoară la Cluj-Napoca” a transmis Emil Boc, fără să vorbească de faptul că metroul a pierdut finanțarea din PNRR.