spot_img
duminică, octombrie 2, 2022
spot_img

Surse: CFR Călători e aproape de insolvență

Compania de transport feroviar de călători ar urma să înregistreze pentru anul trecut pierderi de 850 de milioane de lei care riscă să o aducă în insolvență, potrivit unor surse care cunosc situația companiei. Valorile ar rezulta din execuția bugetară preliminată pe anul trecut. Doar în primele șase luni ale anului trecut, CFR Călători a înregistrat pierdere mai mare decât cea pe întregul an 2019.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

mersul trenurilor de aeroport coronavirus la CFR Călători

Compania de transport feroviar de călători riscă insolvența în urma pierderilor uriașe înregistrate pe anul trecut, situație nerecunoscută însă de actuala conducere a companiei.

„Pierderile sunt de 850 milioane lei, situația e gravă, sunt aproape de insolvență. Este vorba de o pierdere preliminată după ce pe 25 ianuarie s-a făcut execuția bugetară. Vor mai exista ajustări contabile, dar vor fi mici. CFR Călători riscă să ajungă în insolvență căci nu mai au capital propriu deloc, coboară sub jumătate din capitalul social”, explică un oficial din sectorul feroviar, cunoscător al situației companiei, sub protecția anonimatului.

Referirea este făcută la o cerință legală care spune că activul net al unei companii trebuie să nu scadă sub jumătate din capitalul social al entității respective. Activul net este egal cu diferența dintre activele companiei și datoriile acesteia.

Ce se întâmplă când se ajunge în această situație?

Avocatul Cristina Tudoraș explică. „În situația expusă, respectiv atunci când activul net al unei societăți se diminuează la mai puțin de jumătate din valoarea capitalului social, dacă adunarea generală a acționarilor, ulterior prezentării situației patrimoniale a societății și supunerii la vot a deciziei de dizolvare, nu adoptă o hotărâre în acest sens, atunci dizolvarea nu este imperativă, în Legea Societăților fiind prevăzute trei opțiuni pentru respectiva societate:

  •  Acoperirea pierderilor înregistrate din rezerve;
  • Reducerea capitalului social cu un cuantum cel puțin egal cu cel al pierderilor, care nu au putut fi acoperite din rezerve;
  • Reconstituirea activului net, până la nivelul unei valori cel puțin egale cu jumătate din capitalul social”.

Însă orice debitor poate cere insolvența.

Pierderile pe 2019, depășite încă de la jumătatea anului

La jumătatea anului trecut, o situație financiară a companiei nu arăta deloc bine. Astfel, la jumătatea anului trecut pierderile CFR Călători erau de 272 milioane lei, cu 100 de milioane lei mai mari decât cele valabile pentru 2019.

În mod constant însă, Dan Costescu a încercat public în ultimul an să prezinte cât mai bine activitatea companiei în mandatul său și să pună sub semnul întrebării activitatea desfășurată de predecesorul său.

Astfel, la începutul mandatului său, Costescu spunea că „la momentul preluării compania avea un buget întocmit pe o pierdere de 603 milioane lei şi estimase la 400 de milioane de lei datoriile la 30 martie 2020, generate de obligaţiile mai vechi care trebuiau onorate”, potrivit News.ro.

El punea sub semnul întrebării posibilitatea ca pierderile CFR Călători pe 2019, în mandatul predecesorului său, să fie sub 200 de milioane de lei. „Sunt vise, când au plecat ei poate așa era, dar toată lumea știe că în ianuarie, februarie, martie (lucrurile – n.red.) se schimbă. Îți vin facturi din urmă si toate acestea trebuie luate în calcul, cu toate provizioanele contabililor pentru riscuri de neîncasare. Dar trecutul nu mă interesează, nu sunt istoric, eu mă ocup de viitor”, spunea Costescu. Situațiile definitive semnate chiar de el câteva luni mai târziu îl contraziceau. Compania a încheiar 2019 cu pierderi mai mici de 200 de milioane lei.

Care e situația pe acest an?

Cel puțin pe primele șase luni situația e proastă. Totalul activelor minus datoriile curente a scăzut doar în șase luni de la 2,35 miliarde lei la 1,99 miliarde lei, datoriile au crescut de la 518 milioane lei la 786 milioane lei.

Costescu dă vina pe pandemie și pe faptul că nu a fost ajutat suficient de stat. Dacă îl asculți pare chiar că a adus avantaje statului.

„În ianuarie 2020, am găsit în companie un buget fundamentat pe 680 de milioane de lei pierderi (e un mister de ce un management care a reușit pierderi de 190 milioane lei în 2019 ar fundamenta pierderi de trei ori mai mari în anul următor – n.red.). Am lucrat atunci cu colegii şi am reuşit să îl coborâm prin planul de măsuri – pentru că noi ne-am propus încă de anul trecut o reorganizare şi o restructurare a activităţii companiei. Aplicând aceste măsuri, în martie ne-am dus cu un buget undeva la aproximativ 350 de milioane de lei, care a şi fost aprobat în Guvern. Deci, de la 680 de milioane de lei la 350 de milioane de lei, acest lucru fiind evident făcut înainte de pandemie. În martie am aprobat acest buget. A urmat pandemia, a urmat primul lockdown, când călătorilor practic li s-a limitat prin ordonanţele militare accesul în tren, deci am avut nişte pierderi forţate. Ele sunt reduceri de venituri, practic, forţate. Am încasat mai puţin cu 400 de milioane de lei, ceea ce înseamnă foarte mult şi, evident, era de aşteptat ca peste cele 350 de milioane de lei fundamentate, cu 400, să ne ducem undeva la 750 de milioane de lei. Doar că nu s-a întâmplat acest lucru. Pierderea nu s-a dus la acel nivel (…) După tot acest program de restructurare am putut să vedem concret rezultatele atunci când s-a întocmit balanţa I. Vestea pentru noi este bună – evident că nu este excelentă – avem 360 de milioane de lei pierdere. Să nu uităm că am plecat de la 350 de milioane de lei înainte de pandemie. Deci, practic, avem doar 10 milioane de lei în plus, deşi avem 400 de milioane de lei mai puţin încasate. Diferenţa este practic în măsurile de restructurare pe care noi le-am luat în acest an şi pe care le vom continua şi în 2021 aşa cum a solicitat premierul”, a spus recent Costescu într-un interviu acordat Agerpres.

200 de milioane lei primiți în plus de la stat, trecuți sub tăcere

Costescu nu spune însă că CFR Călători a primit în 2020 o compensație a serviciului public de aproximativ 200 milioane lei, sumă regăsită în plus în ultimul buget rectificat al companiei, față de cel din primăvara anului trecut. Practic, dacă punem una peste alta cifrele pe care ne putem baza, efectul pandemiei, dar și al managementului CFR Călători s-ar traduce în pierderi de suplimentare de peste jumătate miliard de lei, respectiv diferența dintre pierderea bugetată în 2020 de 580 milioane lei, față de 180 milioane lei în 2019, plus compensații suplimentare încasate de 200 de milioane lei, respectiv un total de 600 de milioane lei. Club Feroviar a solicitat CFR Călători o situație estimativă a pierderilor pe anul trecut, însă nu a primit un răspuns.

Ultimele Articole