spot_img
miercuri, august 10, 2022
spot_img

Summitul Railway PRO: “Calea ferata are nevoie de lobby”

“Sistemul feroviar are nevoie de investitii masive in urmatorul exercitiu bugetar multianual al Uniunii Europene si pentru acest lucru, noi, dar si fiecare stat membru trebui sa sprijine acest mod de transport. Sectorul feroviar are nevoie de lobby si daca nu ne vom implica, celelalte moduri de transport se vor dezvolta, intrucat, la nivel european, actorii implicati in aceste sectoare fac lobby in mod intens,” a declarat Libor Lochman, Directorul Executiv al CER (Comunitatea Europeana a Companiilor de Cale Ferata si Infrastructura) in cadrul Summitului de Investitii Railway PRO, organizat de catre Club Feroviar si Railway PRO, cu sprijinul Asociatiei Industriei Feroviare din Romania (AIF), la Bucuresti, in perioada 3 – 4 octombrie.
Intre 1995 si 2015, la nivel european, transportul feroviar de marfa a inregistrat scaderi drastice, insa segmentul de pasageri s-a redresat din 2005. Comparativ cu transportul feroviar de marfa din Bulgaria, Ungaria, Croatia si Slovenia, Romania a inregistrat cea mai mare crestere. “Desi traficul feroviar de marfa si gradul de deschidere a pietei se afla pe un tren ascendent, finantarea infrastructurii devine cruciala. Daca nivelul de investitii nu va fi majorat si daca nu vor exista strategii nationale clare privind dezvoltarea caii ferate, acest sector va pierde fata de celelalte moduri de transport,” a explicat Lochman.
In prezent, exista diferite instrumente de finantare a proiectelor de infrastructura feroviara, iar taxa de utilizare a infrastructurii este un alt aspect care ar putea contribui la alocarea investitiilor.
Alaturi de investitiile in infrastructura, competitivitatea caii ferate poate fi stimulata prin continuarea si implementarea Pilonului Tehnic al Pachetului 4 Feroviar si directiva rutiera bazata pe principiul „poluatorul plateste”. De asemenea, politica fiscala a Uniunii Europene si politica TVA, precum si actualizarea drepturilor pasagerilor sunt alte masuri care duc la cresterea competitivitatii transportului pe calea ferata.
In cadrul summitului, Directorul Executiv al CER a explicat necesitatea a 10 prioritati in cadrul a 4 clustere. In ceea ce priveste investitia in infrastructura feroviara, este necesara implementarea cerintelor tehnice (spre exemplu, cu trenuri mai lungi, de 750m) si a ERTMS; pe segmentul pentru planificarea serviciilor de circulatie a trenurilor (orare), este nevoie de reanalizare, de optimizarea capacitatii transportului feroviar de marfa si de coordonarea restrictiilor temporare de capacitate. La nivelul segmentului de operare, procedurile transfrontaliere trebuie sa fie armonizate, iar in ceea ce priveste relatiile cu clientii, trebuie luati in considerare indicatorii cheie de performanta si necesitatea documentelor electronice.

Ultimele Articole