Subvențiile pentru transport feroviar, mai mici cu 100 milioane de lei

14 februarie 2021

Proiectul de buget al Ministerului Transporturilor prevede o diminuare a subvențiilor acordate la transportul feroviar de 100 milioane de lei, grosul fiind luat de la transportul cu metroul.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

licitație pentru șină
În stânga – linia ferată de centură, în dreapta, linia de metrou

 

Astfel, proiectul propune o reducere a compensațiilot de 12,1%, de la 683 milioane lei la 600 milioane lei, aceasta la transportul cu metroul. La cel pe cale ferată scăderea este mult mai mică, de doar 1,81%, de la 1,527 miliarde lei la 1,5 miliarde lei.

Subvențiile pentru transport feroviar scad. Cea mai mare tăiere – la metrou

Reducerea subvențiilor va afecta mai mult transportul cu metroul decât pe cel de suprafață. Astfel, în zona feroviară, traficul ar putea fi mai consistent în acest an față de anul trecut, ceea ce va duce la venituri mai mari și o necesitate mai mică de compensare. De altfel, la începutul anului trecut, înainte de declanșarea pandemiei, subvenția prevăzută era mult mai mică, undeva in jurul a 1,1-1,2 miliarde de lei.Subvențiile pentru transport feroviar programul Metrorex de Crăciun facturi scadente la Metrorex tren defect pe Magistrala 4 licitație pentru produse anti-covid la Metrorex metroul din Paris

În schimb, la metrou situația va fi mai dificilă. Soluția va fi, fie o scumpire a legitimațiilor de călătorie, fie o reducere drastică a cheltuielilor. Tăierile vin în contextul relațiilor tensionate dintre ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă și sindicatele de la metrou.

Parcă pentru a preîntâmpina nemulțumirile cauzate de reducreea subvențiilor, ministrul Transporturilor a criticat zilele trecute situația salariilor la metrou.

Drulă: Zece la sută din bani merg la Metrorex

Unirea Principatelor Române PNRR pentru reparații la calea feratăRecent, Cătălin Drulă s-a arătat extrem de nemulțumit, într-o emisiune la Digi 24, de sumele mari care se alocă de la bugetul național pentru subvenționarea transportului subteran din Capitală: ”Este o situație de cheltuieli foarte dificilă”.

El a arătat că, anul trecut, sumele alocate de la bugetul de stat pentru Metrorex s-au ridicat la 687 milioane de lei, în condițiile în care, la nivelul Ministerului Transporturilor, fondurile europene au reprezentat în total șapte miliarde de lei. ”Zece la sută din banii întregii țări se duc la Metrorex. Nu este normal”, a spus ministrul.

Cătălin Drulă a arătat că pentru acest an cheltuielile salariale la Metrorex vor fi mai mari cu 200 milioane de lei față de cele înregistrate în 2020. Această creștere a fost cauzată, pe de o parte, de angajarea a 1.300 de oameni, dintre care 900 pentru Magistrala 5 de metrou Eroilor Râul Doamnei, și de majorarea salarială cu 18% decisă de conducerea societății împreună cu sindicatul. Ministrul consideră că nu a fost deloc oportună această creștere de venituri la Metrorex, mai ales în condițiile constrângerilor legate de pandemia de coronavirus.

Întrebat cât este salariul mediu la Metrorex, Cătălin Drulă a răspuns că este vorba de aproximativ 10.000 de lei cu tot cu sporuri, fără a preciza dacă este venitul net sau brut.

Cel mai probabil, este vorba de venitul brut. Dacă facem un calcul simplu, cu ajutorul site-urilor de profil, venitul mediu net la metroul bucureștean este de 5.850 de lei. ”Dublu față de 2017”, a ținut să precizeze ministrul Transporturilor.

Ion Rădoi contrazice suma avansată de Cătălin Drulă

Scandalul de la MetrorexImediat după emisiune, la televiziunea menționată, a intrat în direct, prin telefon, președintele Unitatea – Sindicatul Liber Metrou, Ion Rădoi, care a contrazis suma avasată de ministru pentru salariul mediu la Metrorex.

”Ar fi fost bine să fie așa și toți românii să aibă venitul cât a spus ministrul. Salariul tarifar este în medie de 4.000 de lei, după care apar sporuri, că noi circulăm și sâmbăta, și duminica, nu putem să facem online”, a spus liderul sindical. La insistențele jurnalistului, Ion Rădoi a spus că venitul mediu la Metrorex nu depășește 7.000 de lei brut. Făcând același calcul ca mai devreme, rezultă un venit mediu net de 4.095 de lei.

Ion Rădoi a făcut precizări și în ceea ce privește numărul noilor angajări la metrou. ”Domnul ministru uită să spună că în ultimele luni au ieșit la pensie aproximativ 500 de oameni, în noile condiții de pensionare. Acești oameni trebuie înlocuiți, pentru a se asigura buna funcționare a metroului”, a spus el. Liderul sindical a precizat că nu toți cei 1.300 de oameni de care pomenise ministrul Cătălin Drulă au fost angajați și că procesul de recrutare continuă.

”Nu este vorba de o creștere salarială mare”, spune liderul sindical

Cât privește majorarea salarială de care au beneficiat angajații Metrorex, Ion Rădoi a evitat să ofere un procent clar, menționând doar că ”negocierile au avurt loc în septembrie, pentru că atunci expira contractul (colectiv de muncă – n. red.) și că ”nu este vorba de o creștere salarială mare”.

Majorarea salariilor cu 18% în 2021 a făcut anul trecut obiectul unor contre dure între Consiliul de Administrație și conducerea executivă a Metrorex. Acum scad subvențiile pentru transport feroviar și rămâne de văzut cum va afecta acest lucru Metrorex.