Dependența de subvenție în transportul feroviar. Operator cu grad de ocupare de 27% și compensație de 83%

Raportul anual al Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, organism aflat sub tutela Consiliului Concurenței, arată dependența de subvenție în transportul feroviar. Unele companii umblă cu trenurile aproape goale și depind de banii de la stat, altele au peste 80% grad de ocupare.

Adrian Bărbulescu

subvenție în transportul feroviar

Principala sursă de venit pentru operatorii feroviari de călători este reprezentată de compensaţia acordată de la bugetul de stat, se arată în Raport.

În document se remarcă faptul că, deşi ponderea reprezentată de compensaţie în totalul veniturilor, diferă semnificativ de la un operator la altul, fluxul financiar asigurat din această sursă este esenţial pentru stabilitatea economică a jucătorilor din piaţă, asigurând funcţionarea acestora.

Dar să vedem cum se situează operatorii feroviari de călători în funcție de subvenția pe care o primesc de la stat. Softrans Craiova este operatorul cel mai puţin dependent de compensaţie, aceasta având o pondere de numai 27,57% din totalul veniturilor. Acest lucru este în strânsă legătură și cu gradul de ocupare al trenurilor, care este cel mai ridicat de pe piață, de 80%.

subvenție în transportul feroviar

La polul opus, în sensul de cei mai dependenţi operatori, se află Interregional Călători, cu 83,04%, Regiotrans (actualul Regio Călători) cu 79,53% şi Transferoviar Călători cu 74,54%, notează Raportul. Dacă analizăm gradul de ocupare, în cazul Interregional acesta era în 2017 de numai 27,79%, în scădere față de anul anterior, când se înregistrase 36,5%. Pentru Regio Călători și Transferoviar Călători nu sunt cifre disponibile în acest sens în Raport.

Tot de aici aflăm că doar CFR Călători și Interregional Călători au înregistrat creşteri ale cifrei de afaceri, prima cu 126 milioane de lei iar a doua cu 2,7 milioane de. ”Pe ansamblul pieţei, creşterea înregistrată de CFR Călători şi Interregional Călători au compensat scăderea cifrei de afaceri înregistrată ce ceilalţi operatori”, se mai arată în document.

subvenție în transportul feroviar

Explicațiile Interregional Călători

Contactat de Club Feroviar, directorul general al Interregional Călători, Radu Ion, spune că gradul redus de ocupare al trenurilor sale este cauzat de faptul că ele circulă cu precădere pe secții neinteroperabile (secundare).

”Gestionarii de infrastructură neinteroperabilă vor preda secțiile către stat. Eu nu am tren de Constanța sau de Brașov, cu care să circul plin, am trenuri de navetiști. Trebuie să fie clar departajate secțiile interoperabile de cele neinteroperabile. Cât privește datele din Raport, care sunt din 2017, abia intrasem pe piață, abia auzise lumea de mine”, a spus el.

Radu Ion s-a plâns și de faptul că subvenția a rămas la fel sau chiar a scăzut în ultimii ani, în vreme ce prețurile, cu precădere cel la motorină, au tot crescut. ”Eu dacă transport 1.000 de călători iau 3.300 de lei. De patru ani ne-a înnebunit indicatorul ăsta de călători*km luat în calcul la stabilirea compensației”, a mai spus el.

CFR Călători, distribuție echilibrată între subvenție în transportul feroviar și venituri

În cazul liderului de piaţă, societatea de stat CFR Călători, ponderea compensaţiei în total venituri este de 55,16%, ”ceea ce arată o distribuţie relativ echilibrată între valoarea compensaţiei primite şi veniturile obţinute din vânzarea de bilete şi alte surse”, notează autorii documentului citat.

Anul trecut, în domeniul transportului feroviar de călători au activat șapte jucători: Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători, Regiotrans, Softrans, Transferoviar Călători, Interregional Călători, Regio Călători (şi-a început activitatea în anul 2017, iar din 2018 a preluat activele deţinute de Regiotrans) şi Astra Trans Carpatic.

Piaţa de transport feroviar de călători este dominată de CFR Călători, atât din punct de vedere al cifrei de afaceri realizate, cât şi al numărului de călători transportaţi și al materialului rulant (locomotive, vagoane și automotoare) deţinut. CFR Călători şi-a întărit poziţia de lider, ajungând la o cotă de piaţă de 85,8% (+1,1%, faţă de 2016). La polul opus se situează Regiotrans, care şi-a diminuat cota de piaţă de la 7,9%, în 2016, la 6,8% în 2017. Ceilalţi operatori şi-au păstrat relativ constante cotele de piaţă.

Succes în afaceri, stimulat de gratuitățile studenților

Comparativ cu 2016, piaţa de transport feroviar de călători a crescut cu 5,43%. Principalele cauze ale acestei creşteri sunt gratuitățile pentru studenți şi o mai bună adaptare a operatorilor de transport feroviar la condiţiile de pe piaţă, menționează raportul.

Pe piaţa transportului feroviar de călători se poate observa o evoluţie uşor pozitivă, o serie de indicatori relevanţi înregistrând creşteri: veniturile din vânzarea biletelor s-au majorat cu 12,29%, compensaţiile primite au sporit cu peste 1,26%, iar total tren-km parcurs în trafic naţional a crescut cu 2,29%. În 2017, cifra de afaceri totală realizată de către operatorii transport feroviar de călători a înregistrat o uşoară creştere, de 5,43%, faţă de anul anterior.

Doar Softrans și Regio Călători au fost pe plus

Dacă cifra de afaceri a crescut, nu același lucru se poate spune și despre rezultatul net, care s-a diminuat considerabil, devenind negativ. Potrivit informaţiilor transmise de operatori, numai Softrans şi Regio Călători au obţinut profit în anul 2017.

Noii jucători intraţi pe piaţă, Astra Trans Carpatic şi Regio Călători au semnat începând cu data de 1 ianuarie 2018 contractul de servicii publice cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară.

Din punctul de vedere al călătorilor transportaţi, se observă o creştere a pieţei cu 7,17%, atingându-se în anul 2017 un volum total de aproximativ 69 milioane de călători. Liderul pieţei, CFR Călători, a înregistrat o creştere de 7,62%. Regiotrans este singurul operator care s-a confruntat cu o scădere a numărului de călători transportaţi (-1,68%). Softrans a înregistrat o creştere semnificativă (8,76%), generată, în principal, de atragerea de noi călători prin sporirea confortului şi a calităţii serviciilor oferite, precizează autorii Raportului.