spot_img
luni, noiembrie 29, 2021
spot_img

Subvenția acordată Metrorex crește substanțial. Salarizarea, deblocată

Ministerul Transporturilor a publicat proiectul de Ordin al Ministrului Transporturilor ce aprobă al doilea act adițional la Contractul de activitate al Metrorex pe acest an. Ordinul este unul important căci aprobă o majorare substanțială a subvenției primite de companie astfel încât să fie posibilă plata salariilor.

Astfel, noua compensație este de 718 milioane lei, cu 178 milioane lei mai mare decât cea de 540 milioane lei menționată în actul adițional.

Într-un document aprobat zilele trecute de către Consiliul de Administrație, se arăta că Metrorex va încasa în acest an o subvenție în valoare de 718 milioane de lei formată din 540 de milioane de lei subvenție prevăzută la nivelul bugetului de stat, 118 milioane de lei sumă încasată suplimentar la ultima rectificare bugetară și 60 de milioane de lei, reprezentând restituirea sumei egale cu 10% din subvenție, reținută inițial de către stat.

Cheltuielile cu salariile versus prima rectificare

Actul adițional prevede cheltuieli cu personalul de 798,4 milioane lei, mai mult decât 755,9 milioane lei, cât fusese stabilit la prima rectificare. Veniturile totale sunt de 1,2 miliarde lei, iar cheltuielile totale de 2,22 miliarde lei, în condițiile în care la prima rectificare bugetară indicatorii erau 3,57 miliarde lei, iar cheltuielile totale erau 4,34 miliarde lei.

Pe partea de venituri, diferența mare este explicată prin micșorarea drastică a veniturilor din subvenții pentru investiții în scădere de la 3,23 miliarde lei la 972 milioane lei. Apoi, Metrorex estimează un număr mai mic de pasageri transportați, anume 92 de milioane de călătorii față de 117 milioane de călătorii la prima rectificare. Combinat cu un tarif mediu practicat în scădere de la 2,21 lei la 1,87 lei, rezultă micșorarea de venituri.

Pe partea de cheltuieli, echilibrul este asigurat de micșorarea cheltuielilor cu activele imobilizate de la 3,13 miliarde lei la 885 milioane lei, fapt explicabil, cel mai probabil, prin neintroducerea în contabilitate a unor obiective de investiții realizate cu consecința scutirii acestora de obligativitatea amortizării.



Achiziția de material rulant, scoasă din buget

Nota de fundamentare menționează că se actualizează și se modifică elementele prevăzute în anexele nr. 1.1, 2, 4, 5 și 7 la contract, după cum urmează:

– Anexa nr. 1.1 ”Program de transport al Operatorului” se modifică și se înlocuiește cu Anexa nr. 1 la actul adițional nr. 2/2021, având în vedere numărul de km realizați pe primele 9 luni și estimarea pentru ultimele 3 luni ale anului 2021;

– Anexa nr. 2 ”Achiziții material rulant” se modifică și se înlocuiește cu Anexa nr. 2 la actul adițional nr. 2/2021, ca urmare a faptului că în acest an nu se mai plătesc cele 100.000,00 mii lei (TVA inclus) pentru achiziția de material rulant aferent Magistralei 6 de metrou;

– Anexa nr. 4 ”Tarife practicate în momentul încheierii contractului” se modifică și se înlocuiește cu Anexa nr. 3 la actul adițional nr. 2/2021, ca urmare a apariției Ordinului ministrului transporturilor și infrastructurii, interimar, nr. 1309/2021 pentru modificarea Ordinului ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 1026/2021 privind aprobarea tarifelor de călătorie cu metroul;

– Anexa nr. 5 ”Diferențele de tarif” se modifică și se înlocuiește cu Anexa nr. 4 la actul adițional nr. 2/2021, ca urmare a apariției Ordinului ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 1026/2021 privind aprobarea tarifelor de călătorie cu metroul;

Citește și  A expirat contractul colectiv de muncă la Metrorex. Ce spun Rădoi și Paraschiv

Cerc vicios: Cine a fost mai întâi – actul adițional sau bugetul companiei

Actul adițional 2 a fost realizat pe baza schiței anterioare de buget, realizată în iulie 2021, căci Metrorex nu are un buget aprobat de către Ministerul Transporturilor, arăta o decizie a Consiliului de Administrație de zilele trecute. Însă, fără act adițional aprobat (contractul companiei cu statul) este imposibilă adoptarea unui buget pentru operator. Așa se face că la mai puțin de două luni înainte de finele anului, Metrorex nu are un buget aprobat.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole