spot_img
marți, decembrie 7, 2021
spot_img

BREAKING Subcontractori neplătiți de Astaldi. Italienii încearcă să obțină claim-uri

Mai mulți subcontractori neplătiți de Astaldi pe șantierul de modernizare a 42 km de cale ferată s-au revoltat și fie au amenințat cu sistarea lucrărilor, fie chiar au făcut acest lucru. Pe principiul ”cea mai bună apărare e atacul”, italienii dau vina pe lucrări în plus, dar și pe creșterea prețurilor și a salariului minim pe economie și încearcă să obțină sume suplimentare de la CFR SA.

Adrian Bărbulescu

subcontractori neplătiți de Astaldi linie ferată modernizată

Este vorba de tronsonul Km 614-Simeria, Subtronson 2a, Km 614 – Cap Y Bârzava, unde lucrările sunt executate de Asocierea Astaldi S.p.A. (lider de asociere), FCC Construccion SA, Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie S.p.A. şi Thales Systems Romania SRL.

Lungimea subtronsonului este de 41,91 km, iar valoarea contractului – de 1.689.959.733,89 lei. Termenul contractual de finalizare a lucrărilor este septembrie 2021, însă respectarea acestuia este pusă sub semnul întrebării, în noile condiții.

Subcontractori neplătiți de Astaldi. Siemens a sistat lucrările

Încă de la începutul anului în curs, Siemens a anunțat beneficiarul lucrării, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA că sistează lucrările începând cu data de 19 ianuarie, ”ca urmare a neîndeplinirii de către Antreprenor a obligațiilor de plată adiacente”.

Și alți subcontractori  se pregătesc să facă acest lucru, însă mulți dintre ei (mai ales firmele cu capital autohton) ezită, în speranța că în cele din urmă își vor primi banii.


OTF de călători în fiecare județ


Precedentul claim-ului la Metrorex

subcontractori neplătiți de Astaldi călători pe Magistrala 5 teste pentru Magistrala 5 Magistrala 5 se deschide Inaugurarea Magistralei 5În replică, reprezentanții firmei italiene încearcă să se folosească de situația apărută în avantajul lor, pentru a obține claim-uri (suplimentări ale valorii contractului). Nu este pentru prima oară când fac acest lucru. Cel mai recent exemplu este cel de la construcția Magistralei 5 a metroului bucureștean, când au venit cu un claim de 40 milioane de euro.

În acel caz, claim-ul a și fost obținut în Justiție, prin sentință definitivă, pentru că statul român, prin Guvernul condus de Victor Ponta, a oprit finanțarea timp de doi ani de zile. Ceea ce nu este cazul acum, din moment ce CFR SA este la zi cu plățile către antreprenor.

Italienii se plâng de creșterea salariului minim pe economie

Acum, printr-o scrisoare semnată de Bruno Bovetti, manager de proiect la Astaldi, se încearcă același lucru. În documentul obținut de Club Feroviar, reprezentantul Astaldi se plânge de un ”grav dezechilibru financiar” apărut în cursul derulării contractului.

Drept cauze pentru acest dezechilibru sunt menționate ”prelungirea duratei de execuție, din motive independente de voința Antreprenorului, fără nicio compensație financiară până la data prezentei și continuele și numeroasele modificări legisiative cu referire la creșterea salariului minim pe economie și de creșterea excepțională a prețurilor înregistrate în cursul derulării contractului, pentru care Antreprenorului nu i-a fost acordată, până la data prezentei, nicio compensație și care afectează grav bugetul Antreprenorului”. Astaldi mai invocă și imposibilitatea de a putea proceda la ”decontarea unor valori suplimentare importante, ca urmare a unor lucrări și servicii suplimentare solicitate”.

Astaldi vrea decontarea lucrărilor suplimentare

În finalul scrisorii trimise conducerii CFR SA, italienii spun că încearcă să-și achite restanțele către subcontractori, dar cer tot beneficiarului să ia măsuri: ”În aceste condiții, având în vedere valoarea extrem de ridicată a cheltuielilor fixe pe care trebuie să le suporte Antreprenorul, acesta face eforturi financiare deosebite pentru a asigura continuitatea derulării Contractului, aceste eforturi fiind, totuși, limitate, după cum am arătat mai sus și după cum Beneficiarul cunoaște, de cuantumul în continuă creștere al sumelor aferente diverselor și numeroaselor servicii și lucrări suplimentare executate de Antreprenor până la data prezentei, sume pe care Antreprenorul se află în imposibilitate de a le deconta, din motivele prezentate anterior, de asemenea cunoscute Beneficiarului și inginerului. Având în vedere cele de mai sus, devine evident faptul că un răspuns la solicitarea Beneficiarului, deși aceasta nu a fost formulată în conformitate cu prevederile Contractului, trebuie să fie precedat de comunicarea, de către Beneficiar, a unui calendar de măsuri adoptate de către acesta în scopul soluționării dezechilibrului financiar înregistrat până la data prezentei în derularea Contractului, care să permită Antreprenorului întocmirea unui flux financiar care să asigure soluționarea și evitarea, pe viitor, a problemelor menționate”.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole