vineri, septembrie 6, 2024
spot_img

Asociația Pro Infrastructură: Nu există strategie de mentenanță la CFR Călători

Asociața Pro Infrastructură critică faptul că nu există strategie de mentenanță la CFR Călători și că materialul rulant al operatorului de stat este mai mult cârpit decât reparat.

Într-o postare pe contul său de Facebook, asociația pornește de la știrea, prezentată recent și de Club Feroviar, că primele două automotoare Siemens Desiro dintr-un contract cadru de 50 (deocamdată 15 semnate) au părăsit uzina Electroputere VFU Pașcani după reparații capitale de tip R9, adică inclusiv aducerea interioarelor la starea originală.

”Cu o întreținere adecvată în continuare, ar trebui să se evite surprizele neplăcute pentru călători. Adică normalul. Efectuarea unei etape standard de mentenanță nu ar trebui să fie o știre! Însă CFR Călători are buna tradiție de a pune ceva nou pe traseu cu surle și trâmbițe… și atât. Mai bine zis avea tradiția, deoarece din anii 2000 nu am mai văzut material rulant nou, deceniu din care fac parte și automotoarele Desiro”, se arată în postarea celor de la API.

Nu există strategie de mentenanță la CFR Călători. ”Investițiile s-au transformat rapid în dezamăgiri”

Dincolo de faptul că nu s-au mai cumpărat unități de material rulant, nici pentru cele existente nu se asigură mentenanța, se mai spune în postare: ”Mai mult, nu a existat o strategie coerentă de mentenanță, astfel că noile investiții s-au transformat relativ rapid în dezamăgiri. Contrar aparențelor, achizițiile sunt ușoare fiindcă presupun doar bani, însă mentenanța adevărată trebuie planificată și are costuri de aceeași magnitudine ca procurarea. Întreținerea nu are priză nici la public, nici la buget. Astfel au rezultat inclusiv vagoane de călători noi trase la gard încă din primii ani de exploatare. Cum am ajuns aici? Strategia: fiecare etapă de întreținere e o licitație cu obiectiv restrâns, în care repari pe termen scurt, ieftin. Că poate la următoarea licitație în câțiva ani vine altcineva. Astfel, firmele serioase se feresc să participe ca să nu riște să cârpească în pierdere, cu impact cel mai mare în timpul reparațiilor capitale, acestea având cea mai mare complexitate”.

API laudă faptul că noile contracte pentru material rulant ale Autorității pentru Reformă Feroviară recent semnate ori aflate în licitație au mentenanța inclusă, astfel încât să se prindă două reparații capitale. De asemenea, și vagoanele care se vor moderniza vor avea întreținere inclusă nouă ani, adică vor prinde și o reparație capitală.

”Dacă CFR Călători ar avea astfel de contracte semnate pe întreaga flotă de material rulant, foarte probabil nu am fi într-o continuă criză de vagoane. Și nu ne-am mai minuna de reparațiile capitale ale Săgeților Albastre, prezentate la începuturi drept achiziție-minune, simbol de modernizare. Însă o astfel de strategie cere și un buget pe măsură. Este mult mai simplu să ascunzi sub preș defectele, ținând trenurile pe margine, și să nu aloci banii. Nu e nicio presiune când nu există cineva extern care să ceară expres fonduri pentru mentenanță, că are obligație contractuală. În mod normal ar trebui să existe penalizări când nu amortizezi investiții anterioare.

Concluzia e simplă: contracte extinse de mentenanță care să includă 1-2 reparații capitale. Evident, pe lângă cumpărarea de material rulant nou”, se mai arată în finalul postării.

Și noi am adăuga faptul că, așa cum am scris ieri, nu doar că nu se asigură mentenanța, ci se și prelungesc an de an termenele de reparații planificate.

IN THE SPOTLIGHT

Aproape 10.000 de ceferiști „păcăliți” de Guvern în noua lege a pensiilor

Aproape 10.000 de ceferiști care ar fi putut ieși la pensie mai devreme cu cinci ani pe baza legii 195 pierd acest drept odată...

Ultimele Articole