Strategia de transport a Suediei vizeaza investitii de 70 miliarde euro

Din totalul sumei, 12 miliarde de euro vor fi directionati catre sectorul de transport feroviar. Din bugetul national, Guvernul de la Stockholm a alocat, pentru perioada 2018-2029, un total de 725,5 miliarde de coroane suedeze (70,7 miliarde euro), banii fiind impartiti in trei categorii:

  • 125 miliarde coroane suedeze (12 miliarde euro) pentru operarea si mentenanta retelei feroviare
  • 164 miliarde coroane suedeze (16 miliarde euro) pentru operarea si mentenanta retelei rutiere
  • 333,5 miliarde coroane suedeze (32,5 miliarde euro) pentru dezvoltarea sistemului national de transport, cu tot ce presupune acesta.

Noua alocare bugetara pentru 2018-2029 este cu 100 miliarde coroane suedeze (9,7 miliarde euro) mai mare decat cea pentru Planul National de Transport anterior, cel valabil in perioada 2014-2025.

Aceasta suma finanteaza si cateva proiecte care vor fi continuate si dupa 2029.

Membrii Guvernului spun ca acesta este cel mai mare efort financiar in epoca moderna a Suediei. Astfel, noul Plan National de Transport include investitii majore atat in construirea de noi cai ferate cat si in modernizarea celor existente. Decizia Guvernului de a investi uriasa suma cuprinde si investitii in transportul maritim.

„Depunem in prezent cel mai mare efort pentru transportul feroviar din vremurile moderne. Investitiile in comunitate si in ceea ce consolideaza Suedia sunt puternice si durabile, preceda si reducerea impozitelor. Suedia va avea o retea feroviara moderna, unde trenurile vor circula la timp in intreaga tara”, a declarat ministrul Infrastructurii, Tomas Eneroth.

„In cele din urma, cei care calatoresc intr-un mod ecologic se bucura acum de prioritate. Facem acest efort pentru a ne asigura ca trenurile ajung la timp in toata tara, iar mai multi oameni se pot deplasa in mod durabil catre locul de munca”, a subliniat ministrul pentru Mediu si Vicepremier al Suediei, Isabella Lövin.

Planul include construirea sectiunii liniei North Botnia de la Dava (langa orasul Umeå) pana la Skellefteå, adica aproximativ jumatate din traseul propus de 270 kilometri, de la Umeå până la Luleå. Sectiunea de 12 kilometri de la Umeå pana la zona industriala Dåva a fost aprobata in 2014, iar constructia propriu-zisa urmeaza sa inceapa anul acesta. Pe sectiunea Dåva – Skellefteå lucrarile vor incepe dupa 2024. Cu toate acestea, restul liniei catre Luleå nu este inclus in Planul National de Transport 2018-2029.

Un alt proiect nou, semnificativ, este linia de mare viteza de 60 kilometri, cu linie dubla, Gothenburg – Borås, despre care se estimeaza ca va deservi Aeroportul Landvetter. Administratorul infrastructurii, Trafikverket, estimeaza ca proiectul va costa 33 miliarde coroane suedeze (3,2 miliarde euro), desi Guvernul a alocat doar 3,8 miliarde coroane suedeze (370,8 milioane euro) prin intermediul Planului de Transport. Construcția va incepe dupa anul 2024, iar linia va fi in final o parte a unei legaturi de mare viteza intre Stockholm si Gothenburg.

Sectiunea Järna (langa Stockholm) – Linköping a fost inclusa in planul 2014-2025 si este programata pentru finalizare intre 2033 si 2035, desi nu s-a luat nicio decizie cu privire la inceperea lucrarilor pe linia de baza Linköping – Jönköping – Borås. Cu toate acestea, Guvernul a confirmat acum ca va construi linii de mare viteza pentru 320 km/h, respingand propuneri pentru o viteza de proiectare de 250 km/h, ceea ce ar fi redus costurile de constructie.