EXCLUSIV Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare a ajuns pe masa Guvernului

26 august 2019

Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2019-2023 a fost trimisă de Ministerul Transporturilor la Palatul Victoria, în vederea aprobării prin Hotărâre de Guvern. Chiar dacă nu vor fi probleme cu adoptarea HG, rămâne de văzut de unde vor fi finanțate măsurile cuprinse în actul normativ.

Adrian Bărbulescu

Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare rectificare bugetară exproprieri pentru calea ferată banii de la Strabag Departamentul pentru infrastructură

Pus în dezbatere publică pe 4 iulie, proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare a fost discutat vineri după amiază în ședința Comisiei de dialog social de la Ministerul Transporturilor.

”A primit aviz favorabil iar acum pasul următor este la Guvern, unde a fost trimis documentul. Numai să o respecte, asta e problema”, a declarat pentru Club Feroviar Florin Dobrescu, președintele Federației Naționale Drum de Fier, membru în comisia menționată.

Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare prevede investiții costisitoare

Din proiectul de strategie, care a fost prezentat la vremea respectivă de Club Feroviar, reiese că România are nevoie, în perioada 2019-2023, de investiții în valoare de 12,8 miliarde de euro. Banii ar urma să fie folosiți pentru creşterea competitivităţii transportului feroviar pe piaţa internă, dar și pentru integrarea în spaţiul feroviar unic european.

În intervalul de timp menționat, ar urma să fie cheltuiți pentru creşterea competitivităţii transportului feroviar pe piaţa internă 3,59 miliarde de euro, din care 469,88 milioane de euro numai în acest an. Cei mai mulți bani – puțin peste trei miliarde de euro, din care 459,44 milioane de euro în 2019 – vor fi alocați pentru creşterea vitezei de circulaţie pe infrastructura feroviară existentă.

Integrarea în spaţiul feroviar unic european va mai costa încă 9,23 miliarde de euro, din care 680,56 milioane de euro în acest an. Grosul sumei, de 7,2 miliarde de euro (679,7 milioane de euro în acest an) va fi direcționat către reabilitarea şi modernizarea infrastructurii coridoarelor feroviare internaţionale. La capitolul ”Integrarea în reţeaua feroviară europeană de mare viteză” nu este prevăzută nicio sumă.