Ștefan Movilă despre CFR Marfă: „Au să îmi dea 25 de milioane și nu răspund la telefon”

27 ianuarie 2020

Omul de afaceri spune că CFR Marfă are să îi plătească 25 de milioane de lei, facturi recunoscute de Justiție. În loc de bani, conducerea CFR Marfă  nu îi răspunde la telefon sau spune că nu i-a primit facturile. Movilă a făcut cerere de intervenție împotriva concordatului CFR Marfă.

Doru Cireașă

salvarea CFR Marfă restituirea supraaccizei la motorină

Patronul grupului de firme cu activități în transporturi feroviare și reparații material rulant a ținut să facă mai multe precizări după ce Traian Preoteasa, șeful CFR Marfă a declarat publicației Club Feroviar că Ștefan Movilă a creat „o problemă mare” operatorului de stat.

Movilă este supărat pentru faptul că, după spusele lui, CFR Marfă trebuie să îi plătească 25 de milioane lei, din care șase milioane lei pe firma  International Rail Transport și Construcții Căi Ferate SRL, restul pe celelalte firme ale sale. „Avem hotărâre definitivă executorie. Când te duci să faci executare silită, te duci cu titlu executoriu”, spune el, adăugând că șefii CFR Marfă nu îi răspund la telefon sau îi spun că nu i-au găsit facturile în contabilitate. „Mă așteptam să mă cheme, să stăm la dialog, dar nici nu răspund la telefon”, susține el. Ștefan Movilă crede că CFR Marfă poate fi acuzată de evaziune fiscală, dată fiind obligativitatea oricărei firme de a înregistra facturile în contabilitate în luna emiterii acestora.

Cât privește cererea de concordat depusă în instanță de către CFR Marfă, omul de afaceri spune că a făcut cerere de intervenție, „acceptabilă din punctul nostru de vedere”.

„Concordatul nu se va aproba, e o problema lor dacă vor să o dea în insolvență”, spune el. Însă, avertizează patronul companiilor de material rulant, nici insolvența nu va avea succes căci acolo trebuie făcut un plan de afaceri care trebuie respectat. „Sunt oameni fără viziune, fără idei economice și rentabilizarea firmei chiar cu sindicatele împreună (nu va ieși – n.red.). Sunt prea mulți indirecți, o vor duce la faliment și nu vor merge nici la concordat, nici la faliment. Dacă vor face plan vor trebui să se țină de el”, afirmă el.

Săptămâna trecută  Traian Preoteasa spunea: „Ne-a creat o problemă mare  căci nu respectă legea privind concordatul. Domnul Movilă are niște facturi nerecunoscute de către compania de marfă și care merg în instanță, până nu dă instanța cu ciocănelul nu avem ce să discutam”, spune el.

Traian Preoteasa vrea salvarea CFR Marfă printr-o metodă inedită

Ce este concordatul preventiv? Potrivit Legii 85/2014, procedura este “un contract încheiat între debitorul în dificultate financiară, pe de o parte, şi creditorii care deţin cel puţin 75% din valoarea creanţelor acceptate şi necontestate, pe de altă parte, omologat de judecătorul-sindic, contract prin care debitorul propune un plan de redresare şi de realizare a creanţelor acestor creditori, iar creditorii acceptă să sprijine eforturile debitorului de depăşire a dificultăţii în care se află”.

Directorul general al CFR Marfă, Traian Preoteasa, s-a declarat zilele trecute optimist, spunând că acest demers este mult mai avantajos pentru societate decât procedura intrării în insolvență.

”Este pentru prima oară când se face asta în România. Este o invenție a mea”, declara recent  Preoteasa pentru Club Feroviar. El a explicat că astfel a încercat să prevină insolvența și că, prin această procedură, niciun creditor nu va mai putea să pună poprire pe conturile societății. ”Atunci când instanța va aproba planul de concordat, se vor ridica toate executările silite existente în momentul de față. În plus, voi putea participa la orice licitație. Planul de concordat este însoțit de un plan de restructurare, iar avantajul față de insolvență este că toată activitatea o vom conduce tot noi, nu vine un administrator judiciar să ne spună ce să facem”, a precizat directorul general al CFR Marfă.

Activitatea societății va fi organizată de actuala conducere, însă sub supravegherea unui judecător. Planul de concordat se aprobă, potrivit legii, pe o perioadă de 24 de luni, cu posibilitatea de prelungire pentru încă 12 luni. ”În maximum 24 de luni sper ca, cu ajutorul Guvernului, să ne rezolvăm problemele”, a concluzionat Traian Preoteasa. CFR Marfă este în colimatorul Comisiei Europene, care îi cere să returneze ajutorul de stat obținut înainte de privatizarea eșuată din 2013.