STB SA vrea realizarea unui studiu de fezabilitate care să indice stațiile de alimentare a transportului electric ce trebuie modernizate. Fără modernizări, rețeaua STB riscă să clacheze sub consumul celor 100 de tramvaie Astra, troleibuzelor electrice noi ce vor sosi și, în viitor, a celor 250 de tramvaie ce vor fi licitate.
„E un studiu de fezabilitate pentru care se lucrează la documentația de atribuire”, a explicat directorul general STB, Adrian Criț, solicitat de Club Feroviar. Urmare a studiului respectiv vom începe modernizarea substațiilor care nu sunt prinse în programul de modernizare pentru infrastructura nouă a 50 de km”, a completat el. O parte a stațiilor vor fi modernizate cât de curând, după ce STB a licitat 16 sectoare de tramvai și a primit oferte pentru 13 loturi.
Stațiile de alimentare a transportului electric, de stabilit
„Se lucrează la cerințele tehnice. Am întâmpinat problema aceasta (a substațiilor – n.red.) după ce am primit în parcul propriu tramvaiele Astra și ne-am dat seama că e o problemă reală”, spune el. Criț se referă la faptul că în exploatare au fost înregistrate rateuri ale sistemelor instalate pe tramvaie din cauza căderilor semnificative de tensiune. Modernizările de stații se vor face și prin prisma faptului că vor veni troleibuzele ce vor avea recuperare de energie și atunci trebuie să facem ceva, mai spune el.
„Într-o lună și jumătate vom avea definitivată specificația tehnică ce va fi scoasă la licitație și va mai dura câteva luni pentru depunerea ofertelor și de acolo va rezulta practic necesitatea modernizării în anumite cazuri” , menționează Adrian Criț nevoia modernizării stațiilor.
Noile substații vor permite încărcarea pe timp de zi a tramvaielor și troleibuzelor noi, ce vor avea recuperare de energie, și încărcarea pe timp de noapte, când energia e mai ieftină, a autobuzelor pe baterii.
De ce modernizările sunt vitale
Fără modernizări nu se poate pune problema unui transport public urban modern. Tramvaiele funcționează la tensiuni de 750 volți curent continuu, care însă se poate încadra într-o plajă de -20%, +30% adică undeva între 600 și 1000 de volți curent continuu. Limitele pot fi ajustate din software-ul tramvaielor, însă desigur într-o anumită măsură. Orice valoare în afara acestor valori este interpretată de echipamentele de la bordul tramvaielor ca posibilă defecțiune și, în consecință, aceste echipamente decuplează în vederea protejării funcționarea unor părți ale asamblului. De regulă, tracțiunea este funcția ce este decuplată ultima, în timp ce sistemele de climatizare sunt oprite, mai ales în cazul în care tensiunile sunt mici.
Ideea potrivit căreia instalația de aer condiționat a unui tramvai consumă puțin curent și nu ar trebui să fie afectată e falsă, după cum a explicat aici Club Feroviar. Climatizarea ajunge să consume chiar o cantitate de energie egală cu cea de tracțiune. Un tramvai are o putere de până la 84 kW pe climatizare folosită pentru cele două instalații de climatizare, fiecare cu câte două compresoare, fără a vorbi și de cea din cabina vatmanului. În plus, la ieșirea pe traseu, tramvaiele trebuie să aibă efectuată o preclimatizare, adică să plece cu o temperatură intermediară între cea existentă (atunci când instalația nu e pornită) și cea din traseu, cu călători în salon.
Tensiunile în rețeaua STB, oricât între 500 și 1000 V
Tensiunile din rețeaua STB sunt departe de a respecta cerințele de alimentare. STB are aproximativ 80 de substații, majoritatea aflate în aceeași stare ca în anii 1960 când au fost realizate (vezi foto – parte a unei substații din perioada 1960-1970), în care curentul e transformat de la 20 kV la 750 V curent continuu, fără a fi însă stabilizat. Stabilizarea permite menținerea unei tensiuni constante, indiferent de numărul și consumul utilizatorilor. Acest curent este livrat atât tramvaielor, cât și troleibuzelor. În exploatare, din cauza lipsei echipamentelor de stabilizare, apar variații mari ale tensiunilor. Frânarea concomitentă a mai multor tramvaie aflate pe aceeași stație de alimentare duce la o creștere necontrolată a tensiunilor, la peste 1000 de volți, căci stațiile nu au posibilitatea preluării energiei recuperate la frânarea tramvaielor. După cum arată grafice obținute în exploatare, energia recuperată poate ajunge la o treime din energia consumată de un tramvai, respectiv 1.062 kW la un consum de 3.834 kW.
Deseori, tensiunile scad în jurul valorilor de 500 de volți, iar protecțiile sistemelor decuplează instalațiile de climatizare. O decuplare repetată este interpretată ca o avarie în sistem. După mai multe astfel de avarii devine necesară resetarea softului tramvaielor, ceea ce duce și la ștergerea memoriei EPROM (tip de memorie nevolatilă). Măsurători ale tensiunilor de alimentare au indicat chiar valori de sub 350 de volți CC în exploatare pentru perioade de ordinul a 10 secunde în anumite conjuncturi.
Specialiști consultați de Club Feroviar au explicat că nu s-au manifestat în depouri, unde tensiunile sunt constante, ci doar pe traseu, unde apar fluctuațiile de tensiune.