Societatea de Transport București STB SA a repus pe rol dosarul în care solicită despăgubiri de peste 18 milioane lei (3,6 milioane euro) de la Sindicatul Transportatorilor din București (STB). Răstimp în care Metrorex a ajuns la concluzia că nu sunt daune după greva sindicatelor din 2021.
Această sumă ar reprezenta daune rezultate în urma conflictului spontan de muncă, cu întreruperea activității pe o perioadă de 5 zile, din ianuarie 2022, potrivit unei informări venite din partea Sindicatului societății.
Despăgubirile pe care le solicită conducerea STB SA rezultă dintr-un studiu de audit realizat de o firmă de specialitate angajată de fostul director general Adrian Criț.
Subiectul a fost dezbătut săptămâna trecută în ședința Biroului Executiv al Sindicatului, urmând ca într-o perioadă apropiată să fie contactați avocații.
În cadrul ședinței de Birou Executiv sus-menționate s-a discutat și despre încheierea unui Act Adițional la Contractul Colectiv de Muncă prin care se va completa CCM STB SA aplicabil cu o Anexă care să prevadă locurile de muncă ce vor beneficia de tichetele sociale cu privire la antidot, o Anexă care să prevadă ,,Metodologia de aplicare a sporurilor prevăzute în CCM STB SA”, actualizarea Planului de formare profesională pentru 2025 și modul cum se va aplica în STB SA majorarea salariului minim garantat pe economie la 4.050 de lei, de la 1 ianuarie 2025.
Totodată, a fost ridicată problema Comitetului de Securitate și Sănătate în Muncă (CSSM), respectiv alegerea reprezentanților CSSM la nivel de unități, respectiv la nivel de STB SA.
Greva Metrorex, fără daune
Spre deosebire de STB, compania de transport cu metroul Metrorex a decis să bage sub preș daunele înregistrate în urma grevei de acum patru ani. Dacă în martie 2021 compania spunea că au fost pierduți 2,8 milioane lei, pierderile s-au evaporat odată cu schimbarea conducerii. Nu e prima dată când compania trece asupra călătorilor și bugetului de stat pierderile și interesele managementului. La începutul acestui an compania a majorat substanțial salariile angajaților, lucru suportat de călătorii nevoiți să achite sume mai mari pentru deplasarea în subteran.
Într-un răspuns oferit în toamna anului trecut publicației noastre, Mariana Miclăuș, director general Metrorex afirma că „nu sunt înregistrate în evidențele contabile prejudicii sau cercetări desciplinare” după greva din martie 2021 (numită de sindicaliști protest spontan).
În martie 2021, aceeași conducere a Metrorex afirma: „Circulaţia trenurilor de metrou a fost blocată vineri, 26 martie, de un protest spontan al unor reprezentanţi ai sindicatului USLM în staţia Piaţa Unirii, aceştia coborând în tunel, pe calea de rulare, şi împiedicând pornirea trenurilor de pasageri. Circulaţia trenurilor de metrou a fost reluată seara, începând de la ora 22:00, după ce protestul a fost suspendat. Acţiunea ilegală de ocupare a metroului bucureştean a produs pagube de aproximativ 2,827 milioane de lei”.