spot_img
marți, octombrie 4, 2022
spot_img

STB vinde drept fier vechi vehicule istorice de patrimoniu

STB SA scoate joi la licitaţie pentru fier vechi o serie de vehicule cu importanţă istorică, măsură criticată de către Asociația Metrou Ușor.

Asociația Metrou Uşor (AMU) a apelat atât la bunăvoinţa STB SA, cât şi a Direcţiei pentru Cultură a Municipiului Bucureşti, însă STB SA nu a răspuns, iar DCMB, instituţie de profil care ar trebui să protejeze patrimoniul, a realizat o analiză plină de erori tehnice şi argumente discutabile, fără să precizeze Legile pe care le-au luat în considerare – în cele din urmă, oferind STB SA undă verde pentru a valorifica drept fier vechi cele 9 (noua) vehicule istorice de patrimoniu, spune AMU.

AMU a trimis joi un comunicat de presă pe care îl redăm mai jos.

STB scoate astăzi la fier vechi ultimele vehicule de muzeu pe care le mai deține, exemplare unicate, o parte din ele păstrate ani de zile cu scopul de a fi expuse.
Nouă vehicule unicat românești, de importanță istorică națională, precum tramvaiul ce a deschis în 1983 linia 41 (actualul „metrou ușor”), sau ultimele troleibuze produse la fosta ROCAR, sunt scoase astăzi la fier vechi într-un pachet de 142 de mijloace fixe ale societății de transport. În ciuda demersurilor și protestelor Asociației „Metrou Ușor” și ale societății civile, STB S.A. ignoră, iar Direcția pentru Cultură a Municipiului București refuză să se implice, invocând argumente aberante, sau insinuând că Asociația face confuzii.

Istoria scoasă la fier vechi. STB vinde drept fier vechi vehicule istorice de patrimoniu

Este a doua oară când STB S.A. încearcă să caseze aceste nouă vehicule de muzeu, după ce prima licitație a fost anulată tot de protestele societății civile. Fie că vorbim despre troleibuzele și autobuzele unicat ROCAR, ce au marcat ultimul capitol al uzinei bucureștene (fosta „Autobuzul”/ „Tudor Vladimirescu”), fie că vorbim despre ultimul tramvai bidirecțional V2A, vechi de aproape 40 de ani, toate aceste mijloace de transport istorice au fost simboluri ale transportului bucureștean și ale industriei naționale. Deși Bucureștiul a produs mii de tramvaie, troleibuze și autobuze de-a lungul generațiilor, flota muzeală a STB S.A. se rezumă la doar 3 tramvaie funcționale de epocă. Insuficient și nereprezentativ pentru istoria capitalei României, în timp ce muzeele din Europa au zeci de exemplare funcționale ce plimbă turiști și câștigă venituri substanțiale.

Răspuns oficial halucinant – „probabil se face confuzie”

Asociația „Metrou Ușor” a trimis Direcției pentru Cultură a Municipiului București un dosar cu 15 anexe ce dovedesc valoarea istorică a fiecărui vehicul în parte. Însă, răspunsul primit este halucinant, argumentele oferite fiind slabe, aberante și profund eronate. De exemplu, se invocă gradul de uzură ridicat, sau deprecierea economică – aspecte absolut irelevante, care nu probează valoarea istorică. Răspunsul DCMB conține date cronologice și tehnice eronate, în contradicție cu plăcuțele de fabricație ale vehiculelor. Pe scurt, conform Direcției, vehiculele nu pot fi clasate pentru că fie nu sunt suficient de vechi, fie nu sunt unicate, fie nu sunt prototipuri, fie sunt prea degradate sau „probabil se face confuzie”. Deși Direcția pentru Cultură nu a oferit niciun pasaj de lege care să susțină argumentele sale, Asociația „Metrou Ușor” dorește să citeze Legea 182/2000 Art.3 Pct.5 după cum urmează: „Bunuri de importanță tehnică, de valoare deosebită sau excepțională, cum sunt: creații tehnice unicat, rarități indiferent de marcă, prototipurile aparatelor, creații tehnice cu valoare memorială, realizări ale tehnicii populare”. Din toate aceste categorii, Direcția a decis că niciunul din cele nouă vehicule propuse nu se încadrează ca fiind susceptibile de clasare drept patrimoniu. Societatea de transport a refuzat să răspundă vreunui document „Metrou Ușor” în termenul legal, iar Primăria Municipiului București doar ne-a redirecționat la STB S.A.

Timișoara: o victorie pentru patrimoniul românesc

O licitație asemănătoare s-a derulat și la Timișoara, unde se intenționa casarea a 50 de vehicule de importanță istorică. Însă, acolo Direcția Județeană pentru Cultură Timiș a colaborat exemplar cu societatea civilă și a reușit să demareze procesul de clasare drept patrimoniu a tuturor vehiculelor de muzeu. Nu am întâlnit aceeași bunăvoință și la București. Inițiativa pentru Muzeul Transportului Bucureștean Licitația de casare a exponatelor cu valoare de patrimoniu vine în contextul în care Asociația „Metrou Ușor” a inițiat o petiție pentru înființarea Muzeului Transportului Bucureștean, în primul depou de tramvaie al capitalei – depoul Victoria (inițial denumit „Bonaparte”). Acest proiect cultural-turistic eligibil pentru fonduri europene ar alinia capitala României alături de Viena, Praga, Paris, Londra, Bruxelles sau Berlin și ar salva istoria transportului bucureștean. Peste 2100 de semnatari unici s-au alăturat. Asociația „Metrou Ușor” își exprimă din nou dorința de a colabora cu STB S.A. și cu Primăria Municipiului București în vederea dezvoltării transportului public și a vastei sale istorii. Cerem eliminarea celor nouă vehicule de patrimoniu de pe lista de fier vechi. Locul istoriei e la muzeu”. (D.C.)

Ultimele Articole