STB are buget în acest an pentru achiziția unui singur tramvai nou

12 iunie 2020

Bugetul Societății de Transport București (STB) prevede pentru acest an, la capitolul achiziții de tramvaie noi cu podea joasă de 18 metri, suma de 9,15 milioane lei, din care se poate achiziționa un singur tramvai și plăti TVA aferent. Întreaga valoare a achiziției depășește 300 de milioane lei, dar STB promite că îi va aloca anul viitor.

Doru Cireașă

Informațiile apar în proiectul de buget al STB pe acest an. La capitolul achiziții de tramvaie noi de 18 metri se prevede suma de 9,15 milioane lei, aceasta în condițiile în care trebuie livrate 40 de tramvaie până la finele anului viitor. Perioada de achiziție este 2019-2021 după cum este scris în proiectul de buget. Dărnicia mare va veni însă anul viitor. Se propune să se aloce nu mai puțin de 356,89 milioane lei la acest capitol în condițiile în care întreaga achiziție are o valoare estimativă de 307,6 milioane lei, fără TVA, adică 366,04 milioane lei cu TVA inclus.

Club Feroviar a scris zilele trecute aici că achiziția a fost amânată din cauza lipsei de fonduri a STB. Este evident că din  suma prevăzută pe 2020, dacă firma care ar câștiga licitația ar vrea să și livreze tramvaiele, ea nu și-ar putea încasa banii.

Potrivit cerințelor din licitație, livrarea primului tramvai de 18 metri cu podea joasă 100% ar trebui să aibă loc la un an de la semnarea contractului. În condițiile în care în acest an nu se livrează niciun tramvai, iar contractul durează până la finele anului viitor, este de neînțeles cum va putea compania câștigătoare să livreze 40 de unități în 2021, respectiv mai mult de trei pe lună.

Ofertanții, producători români

Două companii din industria feroviară românească au depus oferte la licitația pentru tramvaie de 18 metri, organizată de STB. Prima vine de la ofertantul Electroputere VFU Pașcani, împreună cu Reloc Craiova (terț), ambele parte a Grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica. Cea de-a doua ofertă este a asocierii Astra Vagoane Călători Arad (lider), Atelierele CFR Grivița București (ofertant) și CRRC Qingdao Co. Ltd. China. Astra Vagoane Călători este controlată de omul de afaceri arădean Valer Blidar.

Licitația a fost lansată la finele lunii septembrie. Există posibilitatea suplimentării cu 461,4 milioane, dacă va fi comandat un lot suplimentar de 60 de tramvaie. În acest caz și durata contractului se va prelungi.

Societatea de Transporturi București a amânat pentru 31 decembrie 2020 evaluarea financiară a celor două oferte primite pentru achiziția a 40 de tramvaie de 18 metri, în condițiile în care evaluarea tehnică, cea mai dificilă etapă, s-a încheiat la 25 mai, iar termenul inițial anunțat pentru încheierea procedurii era 2 iunie 2020.

STB: Un an ca să afle câștigătorul

Amânarea semnifică faptul că STB îi este necesar peste un an de deliberări pentru desemnarea câștigătorului, în condițiile în care depunerea ofertelor a avut loc în decembrie 2019.

Un alt fapt demn de menționat este că amânarea vine în contextul în care primarul general Gabriela Firea aruncă vina pe firmele participante la licitație care depun contestații. Acestea, în opinia primarului general, ar fi vinovate pentru lipsa achizițiilor de mijloace noi de transport. Măsura STB de împingere a termenului final al acestei licitații demonstrează că vina este a Primăriei sau a STB.

Alte proiecte importante privind tramvaiele

Trebuie precizat însă că, în afară de achiziția menționată, STB are și alte proiecte de modernizare a tramvaielor. Astfel, se prevăd pe acest an 67 milioane lei pentru fabricare de tramvaie Bucur LF-CA (în cadrul diviziei proprii de reparare), parte a unui program multianual pe trei ani. Tramvaiele vor avea podea parțial coborâtă și climatizare. Alte sume prevăzute sunt: 10,12 milioane lei pentru modernizare tramvaielor V3A CH-PPC, 18 milioane lei pentru V3A – 93 în varianta V3A – PPC – CA, 7,46 milioane lei pentru modernizare V3A – M – CA și V3A – PPC – CA.