DOCUMENT Aplicarea Legii privind Statutul personalului feroviar se amână cu doi ani

11 februarie 2021

Aplicarea Legii privind Statutul personalului feroviar se amână cu aproape doi ani de zile, se arată în proiectul de Ordonanță de Urgență privind reducerea cheltuielilor, discutat în primă lectură de Guvern în ședința de miercuri. În urmă cu două zile, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, le propusese liderilor sindicali de la calea ferată prorogarea termenului de intrarea în vigoare a Statutului cu un an de zile.

Adrian Bărbulescu

Statutul personalului feroviar se amână

UPDATE Între timp, Guvernul a făcut un pas (doar un pas) înapoi. În varianta trimisă partenerilor sociali, aplicarea Legii privind Statutul personalului feroviar se prorogă doar până la 1 aprilie 2022.

Guvernul a discutat, în şedinţa de miercuri, prima formă a Ordonanței care prevede unele măsuri pentru reducerea cheltuielilor bugetare, documentul fiind în procesul de avizare.

„Trebuie să lăsăm ipocrizia deoparte şi trebuie să ne dăm seama că aşa nu se mai poate şi nu putem să mergem mai departe. Vorbim de cheltuieli care nu pot fi susţinute de această economie, cheltuieli care au fost crescute din pix în ultimii patru ani de zile şi care nu sunt tăiate, dar sunt plafonate pentru a putea merge mai departe”, a declarat miercuri seara Florin Cîţu, într-o conferinţă de presă, în care a precizat că s-a discutat prima formă a OUG care va reduce cheltuielile.

Legea privind Statutul personalului feroviar se amână până în 2023

Ei bine, surpriza apare la articolul VII al proiectului de act normativ: ”Articolul 412 din Legea nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea 1, nr 820 din 7 septembrie 2020, se modifică și va avea următorul cuprins: <Art. 42 – Prezenta lege intră în vigoare la 1 ianuarie 2023>”.

rastel de biciclete în fiecare garăCu prilejul unei întâlniri care a avut loc marți la sediul Ministerului Transporturilor, ministrul Cătălin Drulă le-a propus liderilor sindicali de la calea ferată să fie de acord cu prorogarea intrării în vigoare a legii până anul viitor, cu promisiunea că spre finele anului va da ceva bani feroviarilor. „Ministrul Transporturilor a transmis că se doreşte introducerea pe ordinea de zi în şedinţa de Guvern, prorogarea aplicării Statutului personalului feroviar până în luna martie 2022, în vederea susţinerii locurilor de muncă şi a pregătirii temeinice a implementării legii, fiind luată în considerare o creştere salarială ce va fi acordată până la finele anului 2021 astfel încât să diminueze efortul financiar la aplicarea coeficienţilor de ierarhizare prevăzuţi în Statut”, au declarat reprezentanții Federaţiei Mişcare Comercial Vagoane.

Acum, termenul de aplicare a fost împins cu încă un an, potrivit draftului de Ordonanță.

”Nu suntem de acord cu această prorogare. Am așteptat deja cinci ani de zile ca Legea să treacă de Parlament. Oamenii își făcuseră speranțe că legea va intra în vigoare. În plus, cine ne garantează că peste doi ani va fi mai bine, că va curge lapte și miere?”, a declarat pentru Club Feroviar Florea Dobrescu, președintele Federației Naționale Sindicale Drum de Fier.

Iulică Măntescu: pot apărea mișcări de protest

acțiuni de protest la CFR negocierea CCM la CFR Marfă”Mi-e teamă de reacția ceferiștilor față de această veste. Deja pe rețelele de socializare se încearcă o mobilizare pentru oprirea lucrului pe 16 februarie”, ne-a declarat, la rândul lui, Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă.

El a precizat că proiectul de Ordonanță nu a ajuns încă la Consiliul Economic și Social, al cărui plen are loc astăzi. ”Așteptăm să primim la CES proiectul. Dacă îl vom primi, se poate convoca o ședință extraordinară, pentru a-l lua în discuție”, a mai spus liderul sindical.

Potrivit lui Măntescu, intrarea în vigoare a legii la 1 ianuarie 2023 ar însemna, de facto, o amânare cu doi ani și două luni, pentru că ea produce efecte (în special în cazul vârstei de pensionare) abia după șase luni de zile.

Legea trebuia să producă efecte din septembrie 2021

Legea privind Statutul personalului feroviar trebuia să intre în vigoare la data de 7 martie 2021, urmând ca ea să producă efecte din luna septembrie a acestui an.

Pe 3 iunie 2019, Legea privind Statutul personalului feroviar a fost trimisă la promulgare președintelui Klaus Iohannis, după ce fusese aprobată de Parlament. Pe 20 iunie însă, actul normativ a fost trimis de șeful statului înapoi la Parlament, pentru reexaminare, iar între timp a intervenit vacanța parlamentară. Prin Statut, s-a obținut mărirea coeficienților de ierarhizare la un nivel foarte apropiat de nivelul cerut de sindicate, respectiv coeficienții câștigați prin Contractul colectiv de muncă la nivelul ramurii transporturi 2008-2010. Totodată, s-a aprobat reducerea vârstei standard de pensionare cu cinci ani, fără penalizare, pentru întreg personalul feroviar, reușindu-se reducerea stagiului obligatoriu de cotizare de la 35 la 30 de ani.

Apoi, pe 21 octombrie 2019, Legea a trecut din nou de Senat, fără nicio modificare față de varianta inițială.

”În cadrul ședinței plenului Senatului României de astăzi, 21 octombrie 2019, au fost adoptate Raportul comun al comisiilor de specialitate asupra Cererii de reexaminare formulată de președintele României asupra Legii privind statutul personalului feroviar și Legea în forma trimisă la promulgare. (…) Urmează acum trimiterea legii la Camera Deputaților unde Cererea de examinare va fi supusă dezbaterilor comisiilor de specialitate și supusă votului plenului”, scria pe contul său de Facebook secretarul de stat în Ministerul Transporturilor (la acea vreme), Dragoș Titea.

Într-un final, pe 7 septembrie 2020, după ce trecuse și de Camera Deputaților, Legea a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis.