Legea privind Statutul personalului feroviar a trecut de Senat, după ce în vară președintele Klaus Iohannis o trimisese la reexaminare.
”În cadrul ședinței plenului Senatului României de astăzi, 21 octombrie 2019, au fost adoptate Raportul comun al comisiilor de specialitate asupra Cererii de reexaminare formulată de președintele României asupra Legii privind statutul personalului feroviar și Legea in forma trimisă la promulgare. (…) Urmează acum trimiterea legii la Camera Deputaților unde Cererea de examinare va fi supusă dezbaterilor comisiilor de specialitate și supusă votului plenului”, a scris pe contul său de Facebook secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Dragoș Titea.
Statutul personalului feroviar n-a fost pe placul lui Iohannis
Pe 3 iunie, Legea privind Statutul personalului feroviar a fost trimisă la promulgare președintelui României, după ce fusese aprobată de Parlament.
Pe 20 iunie însă, actul normativ a fost retrimis de Klaus Iohannis la Parlament, pentru reexaminare, iar între timp a intervenit vacanța parlamentară. Prin Statut, s-a obținut mărirea coeficienților de ierarhizare la un nivel foarte apropiat de nivelul cerut de sindicate, respectiv coeficienții câștigați prin Contractul colectiv de muncă la nivelul ramurii transporturi 2008-2010. Totodată, s-a aprobat reducerea vârstei standard de pensionare cu cinci ani, fără penalizare, pentru întreg personalul feroviar, reușindu-se reducerea stagiului obligatoriu de cotizare de la 35 la 30 de ani.
În expunerea de motive la proiectul de lege, formulată de inițiatori, se arată că în rândul angajaților feroviari se înregistrează un grad ridicat de uzură fizică și psihică, din cauza condițiilor deosebite de muncă din acest sector de activitate. În momentul de față, este în vigoare Decretul nr. 360 din 1976 privind Statutul disciplinar al personalului din unitățile de transporturi. Deputații și senatorii care au inițiat proiectul de lege consideră că reglementarea din perioada comunistă trebuia actualizată, ținând cont de modificările intervenite în ultimii 40 de ani în legislația națională și în cea europeană.