Statutul personalului feroviar se întoarce la Comisia de Muncă din Camera Deputaților

26 mai 2020

Legea privind Statutul personalului feroviar se întoarce la Comisia de Muncă și Protecție Socială din Camera Deputaților. Aceasta a fost decizia adoptată marți de membrii Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură din camera inferioară a Parlamentului României.

Adrian Bărbulescu

Statutul personalului feroviar

În cadrul ședinței de marți, 26 mai, a Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură din Camera Deputaților a fost dezbătuta cererea președintelui Klaus Iohannis de reexaminare a Legii privind Statutul personalului feroviar în vederea emiterii Raportului comun cu Comisia pentru Muncă și Protecție Socială.

La dezbateri au participat membrii comisiei, reprezentantul Ministerului Muncii și Protecției Sociale, reprezentanții Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și reprezentantul Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane.

Ministerul Muncii pune bețe-n roate

Secretarul de stat Ion Alin Dan Ignat de la MMPS a prezentat un punct de vedere din care rezultă că, în opinia ministerului, ”Statutul conține numeroase probleme cu impact bugetar, prea multe facilități pentru ceferiști și o serie de drepturi discriminatorii”. Pe pagina de Facebook a Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane se precizează faptul că punctul de vedere al Ministerului Muncii a fost depus cu doar 30 de minute înainte de începerea ședinței. Reprezentanții Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor nu s-au pronunțat asupra punctului de vedere exprimat de MMPS, exprimându-și acordul cu privire la restul textului legii.

La rândul lui, reprezentantul FNFMCV a reiterat necesitatea promulgării legii în forma adoptată de Parlament, aceasta reprezentând o minimă reparație morală pentru ceferiști. ”Totodată, această lege aduce în realitatea momentului actual necesitățile ceferiștilor referitoare la condițiile de muncă și pensionare. De asemenea, a fost reamintit faptul că, în cadrul dezbaterilor din cursul anului 2019 au fost realizate calcule economice din care rezultă sustenabilitatea aplicării legii”, se mai arată în postarea menționată de pe rețeaua de socializare.

În urma dezbaterilor, deputatul liberal Mircea Banias a propus retrimiterea legii la Comisia pentru Muncă și Protecție Socială unde urmează a se relua dezbaterile. Supusă la vot, propunerea a fost adoptată cu 10 voturi pentru și două abțineri.

Statutul personalului feroviar a fost retrimis la Parlament de Klaus Iohannis

Pe 3 iunie 2019, Legea privind Statutul personalului feroviar a fost trimisă la promulgare președintelui Klaus Iohannis, după ce fusese aprobată de Parlament.

Pe 20 iunie însă, actul normativ a fost trimis de șeful statului înapoi la Parlament, pentru reexaminare, iar între timp a intervenit vacanța parlamentară. Prin Statut, s-a obținut mărirea coeficienților de ierarhizare la un nivel foarte apropiat de nivelul cerut de sindicate, respectiv coeficienții câștigați prin Contractul colectiv de muncă la nivelul ramurii transporturi 2008-2010. Totodată, s-a aprobat reducerea vârstei standard de pensionare cu cinci ani, fără penalizare, pentru întreg personalul feroviar, reușindu-se reducerea stagiului obligatoriu de cotizare de la 35 la 30 de ani.

Legea a a fost readoptată de Senat în octombrie

Apoi, pe 21 octombrie, Legea privind Statutul personalului feroviar a trecut din nou de Senat, fără nicio modificare față de varianta inițială.

”În cadrul ședinței plenului Senatului României de astăzi, 21 octombrie 2019, au fost adoptate Raportul comun al comisiilor de specialitate asupra Cererii de reexaminare formulată de președintele României asupra Legii privind statutul personalului feroviar și Legea în forma trimisă la promulgare. (…) Urmează acum trimiterea legii la Camera Deputaților unde Cererea de examinare va fi supusă dezbaterilor comisiilor de specialitate și supusă votului plenului”, scria pe contul său de Facebook secretarul de stat în Ministerul Transporturilor (la acea vreme) Dragoș Titea.

Acum, ea trebuie să mai treacă și de Camera Deputaților pentru a fi trimisă din nou la promulgare, iar președintele României nu mai are, din punct de vedere legal, decât o opțiune: să semneze.

Actul normativ trecuse de Comisia de Muncă în decembrie

Pe 4 decembrie, Legea a trecut de Comisia de Muncă din Camera Deputaților, acolo unde acum se va întoarce.

Comisia a respins cererea de reexaminare făcută de președintele Klaus Iohannis, cu 11 voturi ”pentru” și cinci abțineri. Până la decizia de marți, următorul pas ar fi fost un raport final al comisiilor de Muncă și de Transporturi din Camera Deputaților, urmat de votul în plenul Camerei, după care proiectul trebuia să ajungă din nou la președintele Klaus Iohannis, pentru promulgare.

Lucian Bode susține Statutul personalului feroviar

Pe 14 ianuarie 2020, cu prilejul unei întâlniri cu sindicatele, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, și-a exprimat susținerea pentru Statut.

”În ceea ce privește Statutul personalului feroviar vreau să vă redăm respectul ce vi se cuvine și, așa cum v-am susținut ca președinte al Comisiei Transporturi, tot așa o să vă sprijin și din calitatea de ministru. Știu că prestați un serviciu public în folosul cetățenilor și de aceea vă rog să îi respectați și să vă faceți datoria așa cum știți voi mai bine, indiferent de problemele existente în sistemul feroviar”, a spus la vremea respectivă ministrul Lucian Bode