Comisiile de Muncă și Transporturi din Senat au respins cererea lui Iohannis de a reexamina Statutul Feroviarului

Comisiile de Muncă și Transporturi din Senatul României au respins miercuri cererea președintelui Klaus Iohannis de a reexamina Statutul Feroviarului.

Statutul feroviarului Statutul personalului feroviar

”Astăzi s-a făcut primul pas pentru a intra într-o normalitate pe care o așteaptă zeci de mii de ceferiști. După parcurgerea tuturor pașilor Senat, Camera Deputaților, Statutul Feroviarului a fost trimis la promulgare președintelui României, Klaus Iohannis. Domnia Sa <a cugetat> și l-a retrimis spre reexaminare Parlamentului. Astăzi (miercuri – n.red.) ]n comisiile de Muncă și Transporturi din Senat, senatorii au respins cererea președintelui și au trimis plenului Senatului proiectul spre aprobare. Vreau, pe acestă cale, să le mulțumesc senatorilor PSD pentru că au arătat încă o dată că sunt alături de personalul feroviar și că acest statut neschimbat de peste 30 de ani trebuie să intre în vigoare”, a scris pe contul său de Facebook secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Dragoș Titea, până de curând responsabil de sectorul feroviar.

Statutul feroviarului a fost trimis la reexaminare de șeful statului

Pe 3 iunie, Legea privind Statutul personalului feroviar a fost trimisă la promulgare președintelui României, după ce fusese aprobată de Parlament. Pe 20 iunie însă, actul normativ a fost retrimis de Klaus Iohannis la Parlament, pentru reexaminare, iar între timp a intervenit vacanța parlamentară. Abia astăzi, miercuri 11 septembrie, actul normativ a fost reluat în discuție de parlamentari.

Prin Statut, s-a obținut mărirea coeficienților de ierarhizare la un nivel foarte apropiat de nivelul cerut de sindicate, respectiv coeficienții câștigați prin Contractul colectiv de muncă la nivelul ramurii transporturi 2008-2010. Totodată, s-a aprobat reducerea vârstei standard de pensionare cu cinci ani, fără penalizare, pentru întreg personalul feroviar, reușindu-se reducerea stagiului obligatoriu de cotizare de la 35 la 30 de ani.

În expunerea de motive la proiectul de lege, formulată de inițiatori, se arată că în rândul angajaților feroviari se înregistrează un grad ridicat de uzură fizică și psihică, din cauza condițiilor deosebite de muncă din acest sector de activitate. În momentul de față, este în vigoare Decretul nr. 360 din 1976 privind Statutul disciplinar al personalului din unitățile de transporturi. Deputații și senatorii care au inițiat proiectul de lege consideră că reglementarea din perioada comunistă trebuia actualizată, ținând cont de modificările intervenite în ultimii 40 de ani în legislația națională și în cea europeană.