Statul retrage peste 500 de milioane lei din investițiile Metrorex

12 decembrie 2019

Proiectul de buget rectificat al Metrorex, pus in dezbatere publică zilele trecute de către Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC), prevede o tăiere a investițiilor Metrorex pe acest an de 575,1 milioane lei, față de precedentul buget. Aceasta reprezintă jumătate din întreaga sumă pierdută de MTIC la rectificare. 

calea ferată de otopeni

 

Cauza principală este necheltuirea banilor alocați pentru investiții de către Metrorex. Mai precis, regia de transport public în subteran nu mai poate folosi banii pentru investiții, în condițiile în care mai sunt doar câteva săptămâni până la finele anului. Care sunt proiectele de unde se iau bani?

Magistrala 4, tronson Parc Bazilescu – Străulești, pierde 24 milioane lei. Acesta a fost in mare finalizat și a presupus realizarea a 2,24 kilometri linie dublă, a două stații și a unui depou.

Proiectul care pierde cei mai mulți bani este Magistrala 5 Drumul Taberei  – Pantelimon, secțiunea I Râul Domeni – Eroilor. Aici alocarea scade de la 434 milioane lei la 349,8 milioane lei. Pe totalul acestei magistrale scăderea este de aproape 100 de milioane lei, de la 445 milioane lei, la 349,7 milioane lei. Secțiunea II, Eroilor Iancului pierde 11 milioane lei, rămânând practic fără niciun leu.

Un alt proiect cu finanțare amputată este cel al Magistralei 6, legătura Gara de Nord – Aeroportul Henri Coandă. Alocarea scade la 139,6 milioane lei, de la 430 milioane lei, inițial.

O sumă de 106,7 milioane lei, adică întreaga sumă alocată, este retrasă de la înlocuirea liniei pe Magistrala 2.

Metrorex a publicat în SEAP marți anunțul de participare privind modernizarea întregii Magistrale de metrou 2. Lucrările vor dura doi ani, inclusiv proiectarea. Obiectul licitației este „Îmbunătățirea serviciilor de transport public de călători cu metroul pe Magistrala 2, Berceni – Pipera”, iar aceasta presupune înlocuirea căii de rulare și instalații pe interstații

Vor fi efectuate lucrări subterane, construcții căi ferate, semnalizare feroviară, lucrări în stații de metrou, cablări și conexiuni electrice, instalații de distribuție a apei și, desigur, proiectare tehnică. Antreprenorul desemnat va realiza studiul preliminar de zgomote și vibrații și studiul final de zgomote și vibrații.

Și în fine, un ultim proiect acre rămâne în 2019 fără bani este achiziția de material rulant pe Magistrala 5, secțiunea 1. Dacă inițial suma prevăzută a fost de 138,4 milioane lei, după prima rectificare bugetară a rămas la 57,5 milioane lei, iar acum proiectul rămâne fără bani în totalitate.

Metrorex a primit până la data la care a expirat termenul de depunere a ofertelor pentru achiziția a 13 rame de metrou, un număr de cinci oferte, inclusiv una venită din partea unei firme ruse.

Ofertele primite au venit din partea Alstom Franța,  CAF Spania, asocierii CRRC Qingdao – Astra Vagoane (China – România), Hyundai Rotem – Coreea de Sud și Metrowagonmash Rusia. Valoarea estimativă a licitației este de 1,2 miliarde lei. Data limită pentru evaluarea financiară este 20 februarie 2020.

Veniturile și cheltuielile modificate

Pe partea de venituri și cheltuieli apar din nou modificări. Veniturile totale scad de la 448 milioane lei la 436 milioane lei. Cheltuielile scad de la 1,08 miliarde lkei la un miliard lei. Cheltuielile financiare  scad de 895 milioane lei la 645 milioane lei.

În consecință profitul /pierderea Metrorex ajunge la un minus de 220 milioane lei la un minus de 111 milioane lei.

Compensația de serviciu public, respectiv diferența dintre veniturile si cheltuielile Metrorex, acoperite de stat, cu asigurarea unei cote de profit, crește de la 417 milioane lei la 457 milioane lei.

Metrorex este una dintre companiile care pierde bani la ulktima rectificare bugetară făcută de Guvern în acest an. Ministerul Transporturilor pierde 1,08 miliarde lei. Propunerea de diminuare a cheltuielilor bugetare a avut în vedere gradul de execuție a cheltuielilor, precum și necesarul estimat a se plăti până la finele anului.

S-au identificat economii în principal la proiectele cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (-1.300 milioane de lei la propunerea ministerului), transferuri către instituții publice, pentru întreținerea infrastructurii feroviare și întreținerea și dezvoltarea infrastructurii rutiere (-200 milioane de lei), proiectele de investiții finanțate din fonduri rambursabile (-57,4 milioane de lei), cheltuieli de personal (-1,0 milioane de lei), dobânzi (-2,6 milioane de lei) și rambursări de credite (-5,0 milioane de lei). S-au alocat fonduri pentru decontarea facilităților și gratuităților de care beneficiază diferite categorii sociale (185,4 milioane de lei) și pentru finalizarea proiectelor ISPA;