spot_img
luni, ianuarie 30, 2023
spot_img

Statul mai bagă 200 de milioane de lei în gaura CFR Călători. Valoarea pe hârtie a companiei a crescut cu jumătate în șase ani

Ministerul Transporturilor a aprobat zilele trecute prin intermediul Adunării Generale a Acționarilor majorarea capitalului social al CFR Călători cu 210,34 milioane lei. În doar șase ani, capitalul social al CFR Călători a crescut cu 50%, de la 1.316 milioane lei în 2016, creșteri neacoperite nici de inflație, nici de vreo majorare a valorii de piață a companiei sau de modernizare a parcului rulant.

Suma reprezintă contravaloarea ajutorului de stat, de 43,6 milioane de euro, aprobat României de către Comisia Europeană. Este însă o problemă, și anume aceea că acest ajutor merge doar la operatorul de stat, cei privați fiind văduviți. Aceasta ar putea cauza proteste ale operatorilor privați similare cu cele care în anii trecuți au adus compania CFR Marfă sub lupa Comisiei Europene.

Revenind, decizia AGA din 13 aprilie spune că majorarea are loc sub rezerva efectuării vărsămintelor de către Ministerul Transporturilor. Noua valoare a capitalului social va fi de 1.939,43 milioane lei în creștere de la 1.729,08 milioane lei. Capitalul social este reprezentat de 775,77 milioane acțiuni în valoare de 2,5 lei pe acțiune.

Comisia Europeană: Ajutorul, în concordanță cu normele europene

Ajutorul aprobat de către Comisia Europeană este destinat compensării pierderilor suferite din cauza pandemiei.

„Această măsură va permite României să compenseze CFR Călători pentru pagubele suferite în perioada 1 aprilie – 31 august 2020, ca o consecinţă directă a restricţiilor introduse. Ajutorul va lua forma unei majorări de capital”, a informat Comisia Europeană, printr-un comunicat de presă.

Executivul comunitar a analizat măsura în temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) din TFUE, care îi permite Comisiei să aprobe măsurile de ajutor de stat acordate de statele membre pentru a despăgubi anumite întreprinderi sau anumite sectoare (sub formă de scheme) pentru daunele cauzate în mod direct de evenimente extraordinare. Comisia consideră că măsura adoptată de România va acoperi pagubele care au legătură directă cu pandemia de coronavirus. De asemenea, Comisia a constatat că măsura este proporţională, deoarece compensaţia nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru acoperirea daunelor. Din aceste motive, Comisia a ajuns la concluzia că măsura românească este în linie cu prevederile UE privind ajutoarele de stat.

Ajutor de stat pentru CFR Călători, discutat în Guvernul României în vara lui 2021

Conform unui memorandum privind ajutorul de stat pentru CFR Călători, discutat de Guvernul de la Bucureşti în data de 25 august 2021, „începând cu luna martie 2020 şi până la finalul lunii decembrie 2020, s-a înregistrat o pierdere cumulată cauzată de efectele pandemiei de COVID-19 în perioada 1 aprilie – 31 august 2020 de 210.345.527 lei”, se arată în memorandumul privind ajutorul de stat pentru CFR.

Guvernul, prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, a propus un ajutor de stat de 210,35 milioane de lei (reprezentând echivalentul a 43,63 milioane de euro) care va fi utilizat pentru finanţarea rezultatului negativ din activitatea de exploatare, estimat pentru perioada 1 aprilie – 31 august 2020.

Ce n-are voie să facă CFR Călători cu banii

Potrivit OUG 32 din martie 2022, privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unui ajutor de stat pentru compensarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei de COVID-19 de către Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” SA, CFR Călători are următoarele obligații:

  • să utilizeze ajutorul de stat obținut pentru finanțarea rezultatului negativ din activitatea de exploatare estimat pentru perioada 1 aprilie 2020 – 31 august 2020;
  • să nu achiziționeze competitori sau alți operatori din același domeniu de activitate;
  • să nu subvenționeze încrucișat alte activități economice ale întreprinderilor integrate care se aflau în dificultate la data de 31 decembrie 2019, prin ajutorul de stat primit;
  • să nu majoreze remunerația fiecărui membru al conducerii CFR Călători peste nivelul celei de la data de 31 decembrie 2019, cu excepția prevederilor legale aferente ramurii de activitate.

Ultimele Articole