miercuri, aprilie 17, 2024
spot_img

FOTO Stațiile feroviare din București, lăsate de izbeliște. Ce (nu) fac primarii de sectoare

Stațiile feroviare din București, fie ele gări, halte sau puncte de oprire, nu sunt deloc puține și ar putea asigura un transport urban civilizat și ecologic, demn de o capitală europeană a secolului 21. Numai că cea mai mare parte a lor sunt lăsate în paragină, iar călătorii care au de ales le evită, pentru că riscă să se accidenteze la urcarea sau coborârea din tren. Alții nu au de ales și le folosesc zilnic. Club Feroviar a realizat un inventar al acestor stații și i-a întrebat pe primarii de sectoare ce investiții pregătesc pentru modernizarea lor.

Sigur, din capul locului s-ar putea pune întrebarea: dar ce treabă au primarii cu stațiile de tren, pentru că ele sunt în administrarea Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, în cazul de față a Regionalei București?

Corect, primarii nu sunt obligați să facă acest lucru, dar au posibilitatea de a se implica. A demonstrat-o recent primarul comunei Mogoșoaia din județul Ilfov, Paul Precup (PNL) care a construit recent, de la zero, un peron modern la PO Parc Mogoșoaia, pe care apoi l-a predat Regionalei București. Totul pentru a îmbunătăți mobilitatea cetățenilor săi, în sprijinul acestui demers venind și investiții adiacente, cum ar fi organizarea unei parcări de tip park&ride lângă stație și montarea de rastele pentru biciclete (vezi foto surprinsă luni seara).

Stațiile feroviare din București. Cele mai multe sunt în Sectorul 1

Cele mai multe stații feroviare din interiorul Municipiului București sunt situate în Sectorul 1, condus din toamna anului trecut de Clotilde Armand (USR).

În acest sector se află următoarele stații de tren: Gara de Nord, Gara Basarab, Gara Băneasa, Carpați h, Pajura Hm, Depoul București Triaj h și Bucureștii Noi. Dintre toate, doar Gara Băneasa a fost complet modernizată, fiind dotată cu europeroane cu prilejul lucrărilor de reabilitare a Magistralei 800 București-Constanța.

Parțial, au fost modernizate peroanele și la Pajura și Depoul București Triaj, însă doar cele aferente M300/M500, care au fost incluse în proiectul de reabilitare București-Câmpina-Predeal de pe Coridorul 4. Peroanele aferente Magistralei 700 București-Urziceni sunt adevărate capcane pentru călători, așa cum se poate observa din imaginile alăturate.



Primarul Clotilde Armand nu vrea să se implice

Rezultate alegeri locale 2020 la BucureștiClub Feroviar a întrebat oficial Primăria Sectorului 1 dacă are în plan să se implice în reabilitarea acestor stații, în contextul în care ele sunt utilizate de numeroși cetățeni ai sectorului. Răspunsul a fost unul negativ.

„În urma verificărilor efectuate pe site-ul ANCPI, aplicaţia E-terra, a reieşit faptul că staţiile CFR şi punctele de oprire feroviare aflate pe raza teritorial administrativă a Sectorului 1 Bucureşti, conform informaţiilor din cărţile funciare, aparţin Statului Român cu drept de administrare în favoarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii. Precizăm faptul că Sectorul 1 al Municipiului Bucureşti poate face investiţii doar asupra bunurilor aparţinând domeniului public al Municipiului Bucureşti pentru care are constituit un drept de administrare conform art.166, alin.(2), lit.(g), din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, sau asupra bunurilor aparţinând domeniului public al statului în baza unor protocoale de colaborare încheiate cu acordul Consiliului General al Municipiului Bucureşti, conform art.166, lit(s). Pe de altă parte, vă comunicăm faptul că, până la data prezentei, Direcţia Cadastru, Fond Funciar şi Registru Agricol nu deţine informaţii cu privire la iniţierea unor demersuri sau discuţii privind reabilitarea staţiilor CFR şi a punctelor de oprire feroviare aflate pe raza teritorial administrativă a Sectorului 1 Bucureşti”.

Rezumând, se poate investi pe baza unor protocoale de colaborare, pentru care însă nu s-a inițiat niciun demers în vederea semnării. Mai pe românește, dezinteres.

Stațiile feroviare din București. Radu Mihaiu vrea să modernizeze Gara Obor și să creeze trasee feroviare urbane

Stațiile feroviare din București Modernizarea pe Prelungirea Ghencea parc în locul URAC Gara Obor în subteranLa polul opus se află colegul său de partid Radu Mihaiu. Primarul Sectorului 2 din București vrea să se implice activ în modernizarea Gării Obor și crearea de trasee feroviare urbane. Alături de punctul de oprire Pantelimon Sud (din dreptul complexului comercial Dragonul Roșu), Gara Obor este una dintre cele două stații feroviare aflate pe raza Sectorului 2.

Așa cum spune chiar edilul în răspunsul trimis la solicitarea adresată de Club Feroviar, Primăria pe care o conduce are deviza ”Un oraș pentru oameni, nu pentru mașini”, ceea ce se traduce și prin capacitatea de a identifica și oferi oamenilor soluții de mobilitate concrete și viabile, de a favoriza în timp transportul public în defavoarea celui auto.

„Pentru zona Gării Obor, vorbim de un proiect ambițios și extrem de complex, gândit să combine utilitatea economică a infrastructurii cu o reabilitare green a întregii zone. În acest mix trebuie avute în vedere o multitudine de ingrediente, întrucât proiectul presupune mutarea în subteran a peroanelor și a căii ferate, astfel încât să putem crea deasupra un parc de 7 hectare, într-o zonă cu penurie de spațiu verde. În această paradigmă, gara în sine, odată reabilitată ca monument istoric, ar deveni și un punct de atracție. De asemenea, proiectul propune și crearea de trasee feroviare urbane, ca soluție de mobilitate verde și economică (traseu feroviar urban între Gara Obor-Pipera/bariera Petricani). Un astfel de traseu ar deservi atât Sectorul 2, cât și Sectorul 1, fiind extrem de util celor ce se deplasează la muncă în Pipera”, menționează Primăria Sectorului 2.

Edilul precizează că până în prezent a purtat dialoguri preliminare cu reprezentanți ai Primăriei Capitalei și a inițiat primul pas, prin solicitarea unui certificat de urbanism din partea PMB.



Robert Negoiță s-a mai îmbunat. După ce voia să desființeze stația Titan Sud, a cosmetizat-o

stații STB după ninsoare mutarea gărilor din Paris
Primarul Sectorului 3, Robert Negoiță

În Sectorul 3 se află o singură stație feroviară, Titan Sud, punctul de plecare al trenurilor de pe ruta București-Oltenița, operate de Transferoviar Călători.

În urmă cu trei ani, primarul Robert Negoiță (PSD) voia să desființeze această stație și să demonteze infrastructura feroviară până la stația Cățelu, pentru a lărgi Șoseaua Industriilor. Demersul său de la acea vreme, total antieuropean, a fost curmat de oficialii CNCF CFR SA, care au respins această inițiativă. Și pe bună dreptate, din moment ce această rută feroviară este utilizată zilnic de mii de navetiști, care la stația Titan Sud au legătură directă cu stația de metrou Republica de pe Magistrala 1.

Stațiile feroviare din București
Stația Titan Sud

În campania electorală de anul trecut, Robert Negoiță a venit cu promisiunea extinderii liniei de metrou de la Republica la Cățelu, care însă a fost trecută la ”discutate și uitate” (vorba fostului premier și coleg de partid Mihai Tudose) imediat după ce s-a văzut ales primar pentru a treia oară.

Între timp, Primăria Sectorului 3 a revenit la sentimente mai bune față de transportul feroviar și a amenajat accesul în stația Titan Sud, prin montarea pavelelor care sunt deja ”celebre” în tot sectorul.



Daniel Băluță vrea să se implice în modernizarea Gării Progresul, dacă va fi solicitat

Pasajul Turnu Măgurele-BerceniÎn Sectorul 4 se află o singură stație feroviară. Este vorba de Gara Progresul, pe pe linia 902 București-Giurgiu, închisă din 2005 din cauza prăbușirii podului de peste Argeș de la Grădiștea.

Între timp, în urma contractului semnat cu Porr Construct la finele anului trecut, au început lucrările pentru reconstrucția a patru poduri, iar peste doi ani de zile este de așteptat ca ele să se finalizeze și circulația trenurilor de călători să se reia.

Primarul Daniel Băluță (PSD) este cunoscut pentru implicarea sa în domeniul transportului pe șină. În momentul de față singurele lucrări pentru extinderea metroului bucureștean nu sunt derulate de Metrorex, ci de Primăria Sectorului 4, prin construcția noii stații Tudor Arghezi de pe Magistrala 2 Pipera-Berceni.

Întrebat de Club Feroviar dacă se va implica și în modernizarea Gării Progresul, edilul a răspuns afirmativ: „Gara Progresul este inclusă în proiectul trenului metropolitan derulat de primarul general Nicușor Dan. În momentul în care voi fi solicitat să contribui la modernizarea ei, voi răspunde și voi ajuta. Cetățenii nu ne-au ales să intrăm în conflicte, ci să realizăm proiecte, prin colaborare”.

Sectoarele 5 și 6 nu au pe teritoriul lor stații feroviare în funcțiune. Aici există doar infrastructura feroviară pe care Nicușor Dan vrea s-o utilizeze pentru realizarea trenului metropolitan, dar acest proiect nu face obiectul articolului de față.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole