O operațiune extrem de importantă pentru circulația viitorului tren metropolitan București este aproape de finalizare. Prin repararea unui racord care nu mai era utilizat de 12 ani, trenurile vor înconjura Bucureștiul într-o jumătate de oră, în loc de 50 de minute, cât fac în prezent. În plus, a fost construită Stația CF Pantelimon Vest Dragonul Roșu, cea mai nouă din Capitală, și se vor monta bariere automate la trecerile la nivel din incinta complexului comercial.
O veste bună, dar care, în buna tradiție românească, vine la pachet cu o întârziere. În momentul de față, ruta București Nord-București Băneasa-București Obor, unul dintre primele tronsoane ale trenului metropolitan București, al cărui proiect a fost lansat de primarul general Nicușor Dan și este derulat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (TPBI), este parcursă în 50 de minute.
În loc să facă dreapta spre Gara Obor, trenurile se duc înainte până în stația Pantelimon de pe Magistrala 800 București-Constanța, unde trebuie să rebruseze (să schimbe locomotiva dintr-un capăt în celălalt al garniturii). Această manevră, care durează 15 minute, este necesară pentru că racordul direct între Magistrala 800, sensul spre Constanța, și Gara Obor este inutilizabil din 2011. Cu totul, se pierd mai bine de 20 de minute cu ocolul până la Pantelimon și rebrusarea.
Lucrare finalizată la termen, dar nepusă în funcțiune
Pentru a pune capăt acestei situații jenante, în luna mai a anului trecut Regionala București a CFR SA a lansat o licitație pentru repararea a patru loturi feroviare, printre care și ”Linia 301 S Racord București Obor-București Băneasa”, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar. Contractul pentru repararea acestui lot a fost câștigat de Antrepriza de Construcții Căi Ferate, pentru suma de 1.186.323,29 lei, echivalentul a aproximativ 240.000 de euro, conform anunțului de atribuire din 17 octombrie 2022.
Lucrările au început, au fost finalizate cu succes, iar la începutul lunii martie responsabilii Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA precizau pentru Club Feroviar că data estimată pentru finalizare și redeschiderea circulației este 30 aprilie 2023. Am ajuns la mijlocul lunii iulie și pe racordul respectiv tot nu se circulă, așa că ne-am dus la fața locului și, în paralel, i-am întrebat pe oficialii companiei de infrastructură care este noul termen de punere în funcțiune.
După ce s-au fript cu ciorbă, acum aceștia suflă și-n iaurt și se feresc să mai dea un nou termen: ”Lucrările de întreținere și reparații, executate pe linia 301S – Racord București Obor – București Băneasa au fost finalizate, urmând ca în cel mai scurt timp să fie redeschisă circulația trenurilor”.
Stația CF Pantelimon Vest Dragonul Roșu, mică, dar utilă
La fața locului, am găsit și bune, și rele. Partea bună este că a fost construit un nou peron pe firul de circulație care va fi redeschis. Pe celălalt fir, care duce spre Pantelimon și apoi spre Fetești, stația a fost construită în urmă cu mai bine de zece ani și poartă numele Pantelimon Sud.
Chiar dacă se afla la aproximativ 50 de metri de acesta, în incinta aceluiași complex comercial, cea nou construită poartă numele de Stația CF Pantelimon Vest Dragonul Roșu și va fi folosită pentru urcarea/coborârea în/din trenurile care se duc spre București Băneasa și București Nord sau invers.
”Pentru deservirea zonei comerciale Dragonul Roşu, SC Niro Investment SA a solicitat SRCF Bucureşti înfiinţarea unui Punct de Oprire <Pantelimon Vest>, pe racordarea R3-R5 (linia 301S Racordare Bucureşti Obor – Bucureşti Băneasa), la km CFR 15+400. Urmare a documentației tehnice de proiectare și execuție, realizată de SC Niro Investment SA, a fost amenajat peron în zona sus-menționată, iar în prezent, procedura de înființare a punctului de oprire este în analiză, pentru obținerea aprobarilor necesare, conform procedurilor în vigoare”, au precizat responsabilii CNCF CFR SA la solicitarea Club Feroviar.
Peronul respectiv este cam scurt și nu excelează la capitolul estetică, însă să nu fim cârcotași și să privim partea plină a paharului, și anume că a fost construit și că în curând va fi funcțional. Vorba lui Claudiu Bleonț: ”Așa mică cum e ea, îți făceai treaba cu ea”.
Sistemul de bariere va fi modernizat pe banii Niro Investment
O altă veste (parțial) bună este că au avut loc discuții cu conducerea centrului comercial în vederea îmbunătățirii sistemului de bariere de la stația Pantelimon Sud și, acum, și de la Stația CF Pantelimon Vest Dragonul Roșu. În momentul de față, atunci când se apropie trenul o angajată a CFR SA dă la manivelă pentru a se coborî barierele și repetă operațiunea în sens invers după ce garnitura pleacă, pentru a le ridica.
”SC Niro Investment Group SA a obţinut avizul favorabil al SRCF Bucureşti pentru modernizarea (cu instalații SAT), pe cheltuiala beneficiarului, a instalațiilor de semnalizare de la trecerile la nivel situate în incinta Stației Pantelimon, la km 15+426 (linia Racordare R3-R5 Pantelimon) și la km 19+437 (linia CF București Obor – Pantelimon). În prezent, ambele treceri la nivel sunt prevăzute cu bariere mecanice”, precizează CNCF CFR SA.
Aceasta este vestea bună. Cea mai puțin bună vine în continuarea răspunsului din partea responsabililor companiei de infrastructură: ”Este important de precizat faptul că, până la această dată, SC Niro Investment Group SA nu a transmis proiectul tehnic pentru modernizarea instalațiilor şi redimensionarea electroalimentării instalaţiei CED din staţia Pantelimon pentru avizare, la SRCF București”.
Vegetația a năpădit din nou calea ferată
În final, vestea proastă de-a dreptul. După cum am constatat la fața locului și după cum se poate vedea și din imaginile alăturate, faptul că lucrarea nu a fost pusă în funcțiune la timp, combinat cu ploile care nu se mai opresc din luna aprilie și până acum, a condus la situația ca șinele să fie năpădite din nou de vegetație.
Inclusiv aparatul de cale nou, montat la intrarea/ieșirea în/din Magistrala 800 București-Constanța se înfundă acum într-un mare boschet crescut pe linie. Înainte de a se repune în circulație linia, va trebui ca angajații SRCF București să facă o nouă operațiune de defrișare, după cea făcută în primăvară de Antrepriza de Construcții Căi Ferate.