Marile șantiere feroviare au avansat în septembrie față de august, însă tot într-un ritm timid, reiese din datele centralizate de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA și analizate de Club Feroviar. Stadiul proiectelor de infrastructură feroviară indică faptul că luna trecută cel mai mare avans s-a înregistrat pe un lot unde lucrează Asocierea RailWorks.
Proiectele de modernizare a infrastructurii feroviare aflate în derulare avansează în ritm de melc pe majoritatea tronsoanelor, deși unele șantiere au fost deschise de ani buni și ar fi trebuit deja finalizate.
CNCF CFR SA a făcut publică Situația proiectelor de cale ferată aferentă lunii septembrie 2022, tronson cu tronson. Club Feroviar a comparat cu situația înregistrată la nivelul lunii august, iar concluzia este îngrijorătoare: pe multe tronsoane avansul este inexistent, iar pe altele nesemnificativ, de nici măcar un punct procentual.
RailWorks, iute pe Ilteu-Gurasada și lent pe Brașov-Sighișoara
De această dată, cel mai mare avans a fost consemnat pe tronsonul Ilteu-Gurasada, unde lucrează Asocierea AKTOR SA, Alstom Transport SA și Arcada Company SA denumită Asocierea RailWorks. Aici, avansul este de 4,57 puncte procentuale comparativ cu situația consemnată în august.
Ca o paranteză, pe Brașov-Sighișoara, unde lucrează tot RailWorks, avansul este în continuare modest, însă întârzierile nu pot fi imputate constructorului. Prima actualizare de preț a fost făcută abia în septembrie, așa că la centralizarea de luna viitoare s-ar putea să vedem progrese mai semnificative.
CITEȘTE și VIDEO, GALERIE FOTO. Cum avansează șantierul pe calea ferată Brașov-Sighișoara
Stadiul proiectelor de infrastructură feroviară. Alstom și Porr, pe locurile 2 și 3
Revenind la clasamentul lunii septembrie, un alt avans notabil, de peste patru puncte procentuale, se înregistrează și pe lotul privind instalații de semnalizare, ERTMS, GSM-R, centralizare electronică și Centrul de Control Operațional Simeria, secțiunea Simeria – Coșlariu. Aici lucrează Asocierea SC Alstom Transport SA – SC Alcatel Lucent Romania SRL – SC PAS 97 IMPEX SRL.
În fine, podiumul este completat de tronsonul de 12,8 km din linia 102 București-Giurgiu, la proiectul intitulat Redeschiderea circulaţiei feroviare pe pod peste râul Argeş, între Vidra şi Comana. Aici, lucrările executate de Porr Construct au avansat cu 2,44 puncte procentuale față de situația din august.
Pe linia directă București-Giurgiu aici nu se circulă din 2005, de când s-a prăbușit podul peste râul Argeș de la Grădiștea. De atunci, pentru a ajunge la Giurgiu și apoi în Bulgaria, la Ruse, trenurile ocolesc pe Magistrala 100 până la Videle și apoi pe secția 103 – o călătorie de aproape două ore.
Cum avansează marile șantiere, în cifre
Tronson | Km | Antreprenor | Stadiu fizic | Avans față de august (puncte procentuale) |
Vințu de Jos – Simeria | 42,26 | Swietelsky | 99,95% | 0 |
Coșlariu – Vințu de Jos | 33,02 | Impressa Pizzarotti &
C S.p.A Italia |
99,95% | 0 |
Instalații semnalizare, ERTMS, GSM-R,
centralizare electronică și Centrul de Control Operațional Simeria, secțiunea Simeria – Coșlariu |
75,28 | Asocierea SC ALSTOM Transport SA – SC ALCATEL Lucent Romania SRL – SC PAS 97 IMPEX SRL | 97,20% | +4,50 |
Sighișoara – Ațel | 25,314 | Asocierea FCC CONSTRUCCION S.A. –
ALPINE BAU GmbH – AZVI SA |
99,95% | 0 |
Ațel – Micăsasa | 29,624 | Asocierea FCC CONSTRUCCION S.A. –
ALPINE BAU GmbH – AZVI SA – SC STRACO GRUP SRL |
99,95% | 0 |
Micăsasa – Coșlariu | 36,645 | Asocierea AKTOR –
ARCADA” |
99,95% | 0 |
Instalații, semnalizare, ERTMS, GSM-R, centralizare electronică, secțiunea Sighișoara –Coșlariu | 91,583 | Asocierea SC ALSTOM Transport SA – SC ALCATEL Lucent Romania SRL – SC PAS 97 IMPEX SRL | 97,80% | 0,6 |
Km 614-Bârzava | 41,91 | Asocierea Webuild SpA –FCC Construccion S.A. – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – Thales Systems Romania S.R.L | 75,40% | +1,20 |
Bârzava – Ilteu | 36,04 | Asocierea Webuild SpA –FCC Construccion S.A. – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – Thales Systems Romania S.R.L | 79,05% | +0,20 |
Ilteu – Gurasada | 22,34 | Asocierea AKTOR S.A., Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A. denumită ”Asocierea RailWorks” | 57,22% | +4,57 |
Gurasada – Simeria | 40,88 | Asocierea FCC Construccion SA, Webuild SpA și Contratas y Ventas SA | 66,80% | +1,10 |
Subsecţiunea: 1. Braşov – Apaţa
Subsecțiunea: 3. Caţa – Sighişoara |
84 | Asocierea Alstom Transport – Aktor Technical Societe Anonyme – Arcada Company – Euro Construct Trading 98 S.R.L, denumită Asocierea RailWorks | 16,01% | +0,9 |
Subsecțiunea 2. Apața – Cața | 28 | Asocierea RailWorks (Asocierea Aktor S.A. (lider asociere), Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A | 11,00% | +0,5 |
Redeschiderea circulaţiei feroviare pe pod peste râul Argeş, între Vidra şi Comana | 12,86 | PORR Construct S.R.L | 32,89% | +2,44 |