Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, urmează să facă miercuri o vizită la Astra Rail Caracal, uzină producătoare de vagoane de marfă care a fost deținută de mogulul Cristian Burci și la care a lucrat și fostul director general al CFR Călători Dan Marian Costescu. Din 2017, uzina este controlată de americanii de la Greenbrier. Întâmplător sau nu, ministrul s-a întâlnit recent cu ambasadorul Statelor Unite la București.
Vicepremierul Sorin Grindeanu și-a început în forță ziua de lucru de miercuri, a doua zi lucrătoare după Paști. Cel puțin la nivel declarativ.
La prima oră, el era așteptat să participe, la sediul Companiei Naționale de Investiții, la semnarea contractului de proiectare și execuție pentru realizarea bazinului de înot din municipiul Caransebeș. Doar că semnarea nu a avut loc la ora 8,30, așa cum era anunțat, din moment ce pe pagina de Facebook a CNI nu apare nicio referință în acest sens. Oricum, CNI este în subordinea Ministerului Dezvoltării, condus de Cseke Attila, nu a Ministerului Transporturilor. Singura legătură a vicepremierului Grindeanu cu acest contract pare a fi faptul că el este născut în acest oraș și a fost o perioadă președintele PSD Caransebeș.
Sorin Grindeanu la Astra Rail Caracal, după ce s-a întâlnit cu ambasadorul SUA
”Ulterior, viceprim-ministrul, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu va vizita, începând cu ora 11.00, fabrica de vagoane Astra Rail, din Caracal, strada 1 Decembrie 1918, nr. 149”, se mai arată în anunțul Ministerului Transporturilor de marți seara.
Această vizită trebuie pusă în context. Pe 3 aprilie, Sorin Grindeanu s-a întâlnit cu ambasadorul Statelor Unite la București, Kathleen Kavalec. ”Discuții constructive despre infrastructura din România cu Excelența sa, Ambasadoarea SUA în România, Kathleen Kavalec. Proiectele vor avea continuitate indiferent de schimbările politice. Este un punct foarte important pe care l-am subliniat și am indicat existența unui acord, la nivelul Coaliției de guvernare, conform căruia, indiferent cine va conduce Executivul, Planul investițional nu va suferi modificări majore. În plus, toată atenția autorităților române și a Ministerului Transporturilor în special se concentrează pe atragerea fondurilor alocate prin PNRR”, scria atunci vicepremierul pe pagina sa de Facebook.
Istorie tumultuoasă a Romvag Caracal. Cristian Burci, trimis în judecată pentru devalizarea uzinei

Uzina producătoare de vagoane de marfă Romvag Caracal are o istorie tumultuoasă. Întreprinderea înființată în anul 1973 a fost preluată după căderea comunismului de omul de afaceri Cristian Burcu, la pachet cu Astra Vagoane Arad (a nu se confunda cu Astra Vagoane Călători Arad) și Meva SA Drobeta Turnu Severin. Acestea au fost reunite în cadrul International Railway Systems, consorțiu controlat de fostul mogul media.
Numai că sub patronatul lui Cristian Burci uzina a fost pusă pe butuci, așa cum au constatat și procurorii DIICOT. Pe 20 aprilie 2022, Burci a fost trimis în judecată de procurorii DIICOT – Structura Centrală, în dosarul privind devalizarea Romvag Caracal, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.
În acest dosar, în anul 2016, Cristian Burci a fost ridicat de mascații de la DIICOT Olt, reţinut, iar pe averea sa a fost pus sechestru. Între timp, dosarul a fost preluat de DIICOT – Structura Centrală şi trimis în judecată. Procurorii anti-mafie spun că, începând cu anul 2002, prin intermediul unei societăți comerciale de tip holding, cu sediul în Luxemburg, au fost înființate sau preluate, direct sau prin interpuși, mai multe societăți comerciale cu sediul în Europa, inclusiv în România, între care și fabrica de vagoane Romvag Caracal.
„În urma probatoriului administrat în cauză a rezultat că, începând cu anul 2006, prin intermediul societății comerciale de tip holding, cu sediul în Luxemburg, a fost derulată o activitate infracțională cu scopul de a decapitaliza societatea comercială din municipiul Caracal și de a o lipsi de lichiditățile necesare desfășurării activităților curente. Această modalitate de a acționa a reprezentat o <politică de management> la nivelul societății de tip holding ce a exercitat controlul asupra deciziei consiliului de administrație/conducerii executive a societății intra-grup din municipiul Caracal, politică ce a fost aplicată și în ceea ce privește alte două societăți comerciale cu sediul în România, cu tradiție în producția de material rulant (fabricarea de vagoane de cale ferată)”, se arată în comunicatul de presă dat publicității de DIICOT.
Dan Marian Costescu, director general al Romvag Caracal
Până să devină director general al CNCF CFR SA, ministru al Transporturilor și, ulterior, director general al CFR Călători, Dan Marian Costescu a lucrat pentru Cristian Burci.
Mai exact, în perioada 2002-2004, el a fost preşedinte al Consiliului de Administraţie şi director general al companiei Romvag SA Caracal. Potrivit CV-ului său, în aceeași perioadă a fost director Afaceri Internaţionale în compania Karsdorfer Eisenbahn GmbH. Aceasta din urmă a fost înființată în 1993 și activa pe segmentul transportului feroviar de marfă, iar în toamna anului 2002 a cumpărat un pachet de acțiuni la Romvag Caracal.
International Railway Systems, un off-shore din Luxemburg în care era implicat Cristian Burci, a preluat pachetul majoritar de acţiuni de la Karsdorfer Eisenbahn (KEG) și așa a ajuns Romvag în ”ograda” mogulului.
Vizita lui Dragnea și Grindeanu la Trump, plătită de Burci
Vizita lui Liviu Dragnea și Sorin Grindeanu efectuată în Statele Unite în ianuarie 2017, când au participat la un dineu oferit de președintele Donald Trump, a intrat în atenția anchetatorilor americani, după cum au declarat pentru G4Media.ro surse apropiate anchetei.
Potrivit acestora, s-a format o comisie rogatorie, prin intermediul căreia autoritățile americane solicită informații în România referitoare la Dragnea și Grindeanu. Printre cei vizați de comisia rogatorie s-ar afla și omul de afaceri Cristian Burci și fiul acestuia, Carlo Burci.
De la nemți la americani
Anii au trecut, uzina ajunsese pe butuci, așa cum am arătat, iar în vara lui 2012 antreprenorul german Thomas Manns a preluat companiile Astra Vagoane Arad, Meva SA şi Romvag Caracal, intrate în insolvenţă în 2010 şi care făceau parte din grupul International Railway Systems, controlat de Cristian Burci. La acel moment, valoarea tranzacţiei s-a ridicat la aproximativ 30 de milioane de euro.
Apoi, pe 18 mai 2017, Greenbrier Companies, Inc. și Astra Rail Management GmbH au anunțat că fuziunea planificata pentru înființarea Greenbrier-Astra Rail a primit toate aprobările solicitate de autoritățile europene antitrust relevante, după cum a anunțat atunci Club Feroviar.
În octombrie 2016, Greenbrier încheiase un acord cu Astra Rail Management GmbH pentru a forma o noua companie, Greenbrier-Astra Rail, care să producă vagoane de marfă și să furnizeze servicii de inginerie și reparații.